Det är från en skärm dump som jag fått från firman där jag köpt bilen. Intressant det du säger använda värmen intermittent. Hur kallt kan det ha varit när du lyckats tina upp ventilen och kanske en del av innehållet.
Det kan nog vid ha varit neråt -10 gr. Men det beror på så mycket mer hur det fungerar. T ex mängden vatten i tanken. Mycket vatten tar lång tid att frysa men också lång tid att tina. Så är det bra med mycket eller lite vatten i tanken?
Hur har temperaturen varierat under den senaste tiden? Har jag duschat och fyllt på varmvatten i tanken?
Jag har inte bodelsvärme på när jag kör. Då får det räcka med motorvärmen. Det innebär att det blir lite kallare bak i bilen. Dessutom kyler fartvinden tanken och vattnet.
Jag har vid ett tillfälle varit på resa med några grader under noll. En morgon när det hade varit -5 gr testade jag om jag kunde tömma. Det gick bra utan uppvärmning. Jag tömde och körde vidare. På kvällen var det -10 gr kl 18. Vid midnatt och hela natten var det -17 gr. På morgonen när jag tvättade mig märkte jag att vattnet rann undan långsamt. Snart steg vattnet från avloppet i duschgolvet. Det för vasken och duschen gemensamma vattenlåset hade alltså frusit. Där hjälpte ingen elektrisk uppvärmning. Det tinade så småningom när utetempen steg. Så problem med frysning kan man få på andra ställen än i tanken.
Vi ska komma ihåg att jag har en plåtis som jag upplever som dåligt isolerad. Jag har gjort en del förbättringar och har inga problem med låga temperaturer förutom att fruset avloppsvatten kan ställa till det. Än så länge har jag inte haft några problem med färskvattnet.
Tanken hänger under bilen och är "vinterisolerad och uppvärmd". Jag har aldrig haft värmen på kontinuerligt utan endast som förberedelse till tömning. Min uppvärmning har också termostat. Det står att värmen ska starta om omgivande temperatur (inte avsloppsvattnet) är under noll grader.