• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentanken fryser Carado

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har en Carado A132 årsmodell 2021. Enligt specen skall det vara isolerad och uppvärmd gråvattentank. Men när vi var ute i 6-8 minusgrader så frös avloppet i duschen och gråvattentanken var frusen (tömdes inte när jag öppnade avtappningskranen). Avloppet i badrums handfatet och vasken i köket fungerade. Någon som vet hur uppvärmningen fungerar på en Carado? Enligt uppgift skall gråvattentanken värmas av Truman. Borde i så fall vara en slang? Någon som vet hur den går/är kopplad så jag kan se om den finns?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du bör ha ett skjut reglage som ser ut så här. Den ställer du så det kommer varmluft till grå vatten tanken. Men vet inte var den sitter på din bil. Men inte långt ifrån tanken
 

Bilagor

  • Komfortpakke-AXK-2.jpg
    Komfortpakke-AXK-2.jpg
    34,2 KB · Visningar: 140

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Stäng aldrig kranen, ställ en hink under och töm hinken
Det kan ju vara svårt att tömma en hink om man fricampar, bättre att skaffa en sådan där rullande tank som Biltema har för någon hundring, den har lock så man kan transportera den till en tömningsplats.

Edit: inte svårt att tömma en hink förvisso, jag menar så att det blir bra för naturen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du ska vara ute hela vintern kanske bilen är liten
Där är väl allt man behöver i den? Mobilt boende köper man efter de förutsättningar som gäller för en själv. Vissa behöver en inredd liten skåpbil och andra en 18 meters ledvagn. När det gäller året runt boende i bil/husvagn så är väl isoleringen det som är det viktigaste och inte storleken.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har sett flera bilar som enligt spec har isolerad och uppvärmd avlopsstank (vilket säkert stämmer). Dock har man sedan dragit ett långt oisolerat rör ut från tanken till tömningsventilen. Det får mig att tro att de tänkt att värmen i tanken ska värma vattnet även röret, vilket självklart inte fungerar när det blir ett par minusgrader. Då är det bättre att köra med öppen kran.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vet ej, men jag har haft 2 st sunlight som är broder/syster bil till Caradon som oxå skulle vara isolerade och uppvärmda.
Det jag behövde gör var att sätta på elen i en strömkontakt som värmde en kabel i tanken.
Isoleringen var endast 2 cm av nått skummigt material, så om värmen från kabel inte va igång så frös det redan vid -2
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om man läser här så är den väl duglig ner till nollan Resa med Carado husbil på vintern: säker på vägen | Carado

"Man skiljer här mellan ”vinterduglig” (nivå 2 vid 0 °C utomhustemperatur) och ”vintertålig” (nivå 3 vid -15 °C utomhustemperatur). Carados husbilar och husbilar är i princip klassificerade som vinterduglig (nivå 2 vid 0 °C utomhustemperatur). Skyddet mot kyla och fukt och den oavbrutna gasol-, vatten- och strömförsörjningen är utmärkande för en pålitlig husbil. Varför då inte njuta av vinterns alla nöjen i din Carado?"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man läser här så är den väl duglig ner till nollan Resa med Carado husbil på vintern: säker på vägen | Carado

"Man skiljer här mellan ”vinterduglig” (nivå 2 vid 0 °C utomhustemperatur) och ”vintertålig” (nivå 3 vid -15 °C utomhustemperatur). Carados husbilar och husbilar är i princip klassificerade som vinterduglig (nivå 2 vid 0 °C utomhustemperatur). Skyddet mot kyla och fukt och den oavbrutna gasol-, vatten- och strömförsörjningen är utmärkande för en pålitlig husbil. Varför då inte njuta av vinterns alla nöjen i din Carado?"
Här är kriterierna på "vintertauglich" enligt Din där detta kommer ifrån:
Um herauszufinden, ob ein Wohnwagen oder Wohnmobil wintertauglich ist, wird das Testfahrzeug über zehn Stunden auf 0 °C heruntergekühlt. Dabei werden alle Fenster und Türen geöffnet, um den Innenraum komplett auszukühlen. Danach muss sich der Innenraum bei geschlossenen Fenstern und Türen bei maximaler Heizleistung innerhalb von 2 Stunden auf mindestens 20 °C aufheizen.

Det handlar alltså om hur lång tid det tar att värma upp husbilen till 20grader C från att den varit nedkyld till 0grader C. Det får ta max 2 timmar.

Och här för "vinterfest" enligt Din:
Damit der Wohnwagen oder das Wohnmobil als winterfest bezeichnet werden darf, muss folgender Test bestanden werden: Das Testfahrzeug wird über zehn Stunden auf -15 °C heruntergekühlt. Auch hierbei werden alle Fenster und Türen geöffnet, um den Innenraum komplett auszukühlen.
Danach muss sich der Innenraum bei geschlossenen Fenstern und Türen bei maximaler Heizleistung innerhalb von 4 Stunden auf mindestens 20 °C aufheizen.
Anschließend muss die Heizung eine Stunde laufen und die Temperatur im Fahrzeug auf 20 °C halten, bevor alle Wasserschläuche und -tanks befüllt werden. Alle Leitungen und Wasserhähne müssen eine weitere Stunde später voll funktionsfähig sein und dürfen nicht eingefroren sein.

Här börjar man uppvärmningen från -15grader C istället. Och bilen skall ha uppnått 20grader inom 4 timmar med full fart på värmen.

Egentligen lite konstiga kriterier och tester enligt mej?
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ja och därför förordar jag Vattentank med hjul, 25 liter Ser att den är lite dyrare nu men den kan man sätta på lock och sedan ta med hem och tina, sedan tömma i godkänt avlopp.
Jeg har gått for samme løsning, men har valgt 2 stk 40 liters tanker av denne typen fra Kama Fritid. De koster riktignok endel mer, men de var de eneste som passet inn under avløpsrøret, alle andre tanker var for høye. Om man har oppvarmet garasje/lasterom med litt ekstra plass kan man også plassere de der, slik at de tiner i tide til man når frem til en tømmeplass.

Siden bilen min er såpass gammel (2004-modell) var jeg i direkte kontakt med Detheffs vedrørende vintercamping, og fikk da klar beskjed om at bilen kunne brukes hele året forutsatt at bodelen var oppvarmet. Alt av tanker, rør og koblinger ligger i den oppvarmede delen, det er kun gråvannstanken under bilen som er uisolert og utsatt for frost, så jeg kjører alltid med åpen tømmekran om vinteren.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här börjar man uppvärmningen från -15grader C istället. Och bilen skall ha uppnått 20grader inom 4 timmar med full fart på värmen.
Absolut, kriterier som inte säger mycket om komfort vid vintercamping.

Jag tvivlar på att min bil klarar detta.
Med många hundra kilo högkvalitativ träinredning tar det tid att värma från -15.
Att sedan hålla värmen är enklare, som sagts i tidigare trådar; 10 grader temperaturskillnad per Kw tillförd effekt.
 
Toppen