• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentank ???

F

F.d. 55425

Guest
Konstaterade nyss att vi inte har någon gråvattentank.Miss att inte kolla det när vi köpte bilen.Det är väl på "första" husbilen man ska lära sig sina misstag. :( Känns inge kul att behöva släpa på en hink eller dyligt hela tiden. Nu till min fråga är det svårt och dyrt att sätta dit en tank i efterskott??? Vi använder inte husbilen på vintern så den behöver inte isoleras mot kyla. Nån som vet var man köper en sån? Konstigt att det inte fanns det är ju iaf en -92. Har sett mycke äldre husbilar som haft gråvatten tank. Kram Agge
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Hej!

Gå in på Campingvaruhuset.se. En firma utanför Enköping (Weshop), som för Reimo-sortimentet. Där finns vattentankar av olika slag och storlek....kanske något, som kan passa.

Roadglider
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

Enligt specifikationerna på din bil ska den ha en 100 l avloppstank.

Om du inte har någon tank, tyder det på att någon tidigare ägare demonterat den. Alltså finns det ett utrymme för tanken. Problemet kan eventuellt vara att hitta en tank som passar i det befintliga utrymmet.

Lycka till i letandet!
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Har du hittat en beskrivning på svenska till min bil????? Själv har jag bara en på Tyska så jag fattar NADA. Låter bra då har det funnits en förut iaf.Gäller väl att hitta en som passar men nu blev jag lite hoppfullare iaf. Kram Agge
 

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

Hej1

Jag tycker du skall kolla vad du väger ,jag har en 92 fiat har tagit bort min tank för vi skall kunna åka två . Vi lastar 600kilo du lastar 470kg,bättre att bära bort gråvattnet efter hand ,varje kilo mindre är bra.

MVH Bill å Gunilla
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

OK då är det säkert därför de tagit bort tanken. Får väl skaffa en mindre dunk att ställa under för en hink vill man ju inte ha när man har hund.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

Enligt våra noteringar har Bürstner A 640 av årsmodell 1992 en tjänstevikt på 2.700 kg och en lastförmåga på hela 700 kg. (För säkerhets skull bör du kolla mot regbeviset för just din bil, och kanske även kontrollväga den.)

Vattentanken rymmer 100 liter och avloppstanken lika mycket. I takt med att vattentanken töms fylls avloppstanken, vilket betyder att vikten är densamma oavsett i vilken tank vattnet befinner sig. (Man åker ju aldrig med båda tankarna fulla.)

Bortsett från tankens egenvikt, behöver du alltså inte bekymra dig om lastförmågan.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentank ???

OK då är det säkert därför de tagit bort tanken. Får väl skaffa en mindre dunk att ställa under för en hink vill man ju inte ha när man har hund.

Tanken i sig själv väger nog inte så mycket. Tömmer du den innan ni åker iväg så är ju skillnaden med eller utan liten. Ni kan ju då även stå där det inte passar att ha hink utställd.
/Leif

Ps... Ingrid och Pålle hann svara före mig när jag skrev. Spillvattentanken har inget med registreringen/tjänstevikten att göra som de säger.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Tanken i sig själv väger nog inte så mycket. Tömmer du den innan ni åker iväg så är ju skillnaden med eller utan liten. Ni kan ju då även stå där det inte passar att ha hink utställd.
/Leif


Haahaa det har du ju rätt i , va tokigt man tänker ibland. Min husbil heter 620 och har en max last på 470 kg.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Jag får be Ingrid och Pålle om ursäkt.Jag hade skrivit fel beteckning på min husbil,.har ändrat det nu.Det är en Burstner 620 A ( den är 640 lång ). Tjänstevikt 2630 Totalvikt 3100 Maxlast 470.Så då kanske det alldrig funnits nån gråvattentank.Var får man reda på det ? Nån som vet??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

1992 importerades två Fiat-baserade Bürstner alkovmodeller till Sverige: A 570 och A 640. Båda hade samma tankvolymer - 100 l för både färskvatten och gråvatten. Enligt våra uppgifter var vikterna 2.200 + 880 kg resp. 2.700 + 700 kg. (Totalvikt 3.100 resp. 3.400 kg.)

Har även tittat i tysk litteratur och konstaterat att 620-modellen i Tyskland såldes med totalvikten 2.800 kg (lastförmåga 410 kg). Kunde även fås med totalvikten 3.100 kg, med åtföljande högre lastförmåga. Även på denna modell var färskvattentanken på 100 l, medan gråvattentanken var på 75 l.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Jamen det här är en Burstner 620 alkov peugeot J5 -92 Kan det vara skillnad?

Första bruktagande i Sverige 2001-11-01

Då har det nog funnits en tank på 75l på denna skulle jag tro.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank ???

Det bör ju funnits för vi hade ju dubbla avloppstankar på våran Pilote 1990 .

Har du möjligthet och kasta under kameran under bilen så är det ju lättare och se .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Tyvärr har jag inte husbilen hemma än. Den står på vinterförvaring.

Hinken får man väl tömma vid anvisad plats på camping om man ligger där men förstår inte heller var man tömmer om man fricampar.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Hej agge 52 !
Under våren/sommar´n så kommer en bilskrot i Hedemora att börja annonsera här på vår hemsida om husbilar som skall skrotas, tidigare så har man bara plattat ihop dessa HB, men nu så kommer man att börja demontera dessa o lägga upp reservdelar.
Har du tur så kan det dyka upp något framöver.

/Lasse
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Toppen till Hedemora har jag ju inte långt. Då lugnar jag mig att leta. Tack alla för hjälpen.Det här är en suverän klubb när man behöver hjälp. Kram Agge
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gråvattentank ???

Vi frågade kommunens (Härryda - innana vi flyttade till Skåne förra året) avfallsansvariga vad vi skall göra med vårt gråvatten när vi kommer hem med full gråvattentank. Dom svarade att vi borde söka upp en gräsyta eller annan beväxt plats och släppa ut det där - bara lite gödselvatten. Vi fick inte släppa ut det i diken - dom mynnar direkt ut i dagvattensystemet (som töms orenat ut i Gröen (landvettersjön)). Fanns inga ställen på reningsverk eller liknande där dom ville ha det.
 
Toppen