• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentömning (Igen)

F

F.d. 53358

Guest
Såg i tidningen att vår miljöminister släpper ut gråvatten direkt i östersjön. Hur bra är det, skulle aldrig falla mig in att göra på detta sätt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: tömmning gråvatten

Såg i tidningen att vår miljöminister släpper ut gråvatten direkt i östersjön. Hur bra är det, skulle aldrig falla mig in att göra på detta sätt.

Jag vet att man numera måste tömma septiktankar på land. Men gråvatten? Det är väl fortfarende tillåtet att tvätta sig i sjön?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Ja, åtminstone för alla som inte kommer i husbil. Då kan det vara tveksamt, åtminstone om man ska tro en del inlägg i gråvattentrådarna.....:cool:

Här har ni ju helt rätt. Det som hamnar i min gråvattentank kommer mest ur duch och tvättställ. Att tömma detta hemska avfall tycker vissa borde ske på SAKAB eller minst vid ett reningsverk. Om jag däremot gör tvagningen direkt i sjön tycker nog de flesta att det är ok. Man kan fundera på vad som skiljer. Kan nog bli en kul debatt.:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: tömmning gråvatten

Det är viss skillnad mellan att släppa ut gråvatten i marken jämfört med att släppa ut det direkt i havet. Gråvatten innehåller gödningsämnen som kommer marken tillgodo. Naturligtvis kommer en viss del av gödningsämnena ändå att nå vattendrag i slutändan, men en stor andel tas upp av marken. Gödningsämnen direkt ut i havet däremot leder till ökad algtillväxt, syrebrist och bottendöd.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Kanske är det en viss skillnad att tvätta sig i en sjö, eller tömma 100-300 Liter på en och samma plats vid ett och samma tillfälle. Som när man tömmer en gråvattentank? :wideeyed:
Man kan ju köra med ständigt öppen tank så att det inte blir så mycket på än gång:D
Då blir det ju nästan samma sak:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: tömmning gråvatten

Det är viss skillnad mellan att släppa ut gråvatten i marken jämfört med att släppa ut det direkt i havet. Gråvatten innehåller gödningsämnen som kommer marken tillgodo. Naturligtvis kommer en viss del av gödningsämnena ändå att nå vattendrag i slutändan, men en stor andel tas upp av marken. Gödningsämnen direkt ut i havet däremot leder till ökad algtillväxt, syrebrist och bottendöd.

Vi har inte problem med övergödning av sjöarna här hemma i Norrlands inland och fjälltrakter, tvärtom faktiskt! Länstyrelsen i Jämtland har i samarbete med Umeå Universitet genomfört ett lovande försök med att tillföra gödning till ett av våra utarmade regleringsmagasin.
Problemet med övergödning i Östersjön beror vad jag förstår främst på läckage från jordbruket. Att avstå från att diska eller att tvätta sig till havs har jag svårt att se som annat än en symbolhandling (om ens det).

aake
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Jag för min del tömmer aldrig toa eller gråvatten i naturen. Hemma använder jag toastolen och tömmer. Ute tömmer jag på campingplatser eller rastplatser. Jag använder en vanlig avfallslunga, att ta gråvattnet i, det är inte så betungande. Att sitta och dricka kaffe på en rastplats och lukta på ruttnande diskvattenrester är inte så trevligt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Dom luktar bara om de ståt stilla i tanken. Släpps de direkt är det rent vatten med viss citrondoft. Kommer det från dusch eller tvättställ luktar det svagt av tvål. Det brukar lukta rätt gott i båda fallen:D

Tyvärr stämde det inte på den rastplatsen vi besökte, det hade runnit längs asfaltkanten, ganska långt innan det rann ner på den nyklippta gräsmattan. Det var inte lite vatten. Hunden hade gått i vattnet och luktade pyton. Vi tvättade hunden om tassarna och underredat innan vi kunde fortsätta. Något kaffe blev det inte där. Det kanske var gammalt vatten, men skit luktade det.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Jag kan inte begripa att folk inte kan vara smarta eller visa hänsyn:oops:
Om man fricampar och inte kan bli av med sitt tandborstvatte (läs gråvatten), så är det väl inga problem att söka in sig på en plats där det inte är så stor risk att nån annan vill fika eller övernatta och tömma lite smart!

OBS, nu menar jag friskvatten eller lite gråvattenöverskott......det andra joxet är ABSOLUT hänvisat till korrekta tömningställen och det aldrig problem att hitta tömningställen för skettanken...

Alltså folk som gurglar ut sitt spillvatten på campingar, ställplatser eller rastplatser är inte speciellt smart funtade......

Faktum är också att vi Husbilsåkare får ta en del stryk av Husvagnsfolket som oftast släpper ut sitt diskvatten direkt vid sina pausar utmed sina färdvägar. Vad jag vet så blir det väl så helt naturligt..eftersom de saknar spillvattentankar, eller?
Deras Spillvattenlungor kopplas väl först på vi campingarna skulle jag tro?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen ....VAR SMART;) och tänk på vårat rykte.

Gör ingen Åsa Romson, he he!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Min bror köpte en begagnad husvagn. Han kopplade avfallstanken, motsvarande lungan, till husvagnen. Han kunde inte förstå varför det inte blev något vatten i tanken. När han vände på den fick han förklaringen, en massa 10mm hål var borrade. Alltså behövde man aldrig tömma. Han fick köpa ny tank. Latheten går så långt att man väljer att campa i skiten, fy f...n.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Vi har campat sedan 1987 och sett det mesta. Den ända gång vi störts av gråvatten har varit när det fått stå länge i tankar, dunkar och lungor. Då måste det givetvis tömmas så att det inte stör någon. Färskt gråvatten med litet tvål eller shampo luktar inget mer än just tvål och då gör det inget om det hamnar på gräsmattan. Att däremot tömma 250l jäst gråvatten luktar ruttet ägg. Det är ju dock ok att markinfiltera om ingen störs.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Att markinfiltrera på campingplatser, är nog ingen bra ide. Inte ens om vattnet är färskt med diskrester, tvättmedel efter tvättade underkläder, ogräsättika för att slippa dofter med mera. Gräsmattan på campingplatsen får en ful fläck och efter en tid luktar f...n.
Om alla campinggäster gör på detta sättet, blir det snart en kloak av det hela och vem vill ställa upp sin husbil eller husvagn i detta?
På campingplatser är man skyldig att följa ordningsföreskrifterna vare sig man vill eller inte, och detta är för allas trevnad.
Hemma på tomten kanske man kan släppa ut skiten och sitta och lukta på det, om man är lat och inte orkar bära det till toan
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Efter 27 år på campingar utan problem vill jag påstå att problemet om förstört gräs och lukt inte finns där jag har stått. Det blir inte så många liter på dygn att det gör något alls.
Vi använder inte annat än tvål och shampo som är så miljövänliga att de går att äta.
Tvättmedel och ättika hamnar aldrig i vårt gråvatten. Tvätta gör vi i maskin på campingen som ibland besöks av den orsaken. Vi har alergier varför vi också då använder milda och så miljövänliga medel vi hittar.
 
Senast ändrad:
Toppen