• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Grå)vattentömning

F

F.d. 11525

Guest
En hälsning till den husbilsåkare som idag på förmiddagen lämnade ställplatsen
5-vik på Getterön med vatten rinnande under bilen.Vårt redan skamfilade rykte
på Getterön förbättras knappast av detta
Kan upplysa dej om att det rann "vatten" i ca 5 km,då våra vägar skildes då du
körde söderut och vi österut. Hoppas bilen rullade lite lättare efter tömningen. Skäms.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: (Grå)vattentömning

Bedrövligt! Hur många med så dåligt omdöme finns det egentligen? Såg en i somras vid en av husbilsklubbens populäraste ställplatser, där det rann under bilen hela tiden, När det påpekades att det rann var svaret: det är bara lite potatisvatten?! Andra som ser det kan ju lika gära tro att det kommer från toaletten!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: (Grå)vattentömning

Jo, det är ju o.k. men om det här beskrivs vad det behövs hjälp med, finns det säkert många som har lämpliga kunskaper och vilja, men inte vet om att projekten löper, eller att deras hjälp är efterfrågad?
 
Senast ändrad:
W

wikman

Guest
Sv: (Grå)vattentömning

En hälsning till den husbilsåkare som idag på förmiddagen lämnade ställplatsen
5-vik på Getterön med vatten rinnande under bilen.Vårt redan skamfilade rykte
på Getterön förbättras knappast av detta
Kan upplysa dej om att det rann "vatten" i ca 5 km,då våra vägar skildes då du
körde söderut och vi österut. Hoppas bilen rullade lite lättare efter tömningen. Skäms.
Hej ! När du såg detta och körde bakom i 5 km. Varför gjorde du inte föraren uppmärksam på att vattnet rann ?! Kanske var det glömska och slarv ? Om inte så hade det väl varit ett bra tillfälle att "läxa upp" en husbilsåkare.
Vi måste nog hjälpas åt att hålla koll på varandra ute på ställplatser och på vägarna.
mvh
Karin
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: (Grå)vattentömning

I dag är jag på bra humör och tror gott om alla. Det var nog frostvakten som utlöst i kylan. Utan att dom märkte nått.
bosse b

Hände faktiskt mig i sommras, men det var efter att jag körde över ett rejält gupp.
(men misstänkte direkt att ventilen kunde ha släppt så det blev ingen lång rand)
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: (Grå)vattentömning

Om det rinner vatten i 5 km så är det rätt många liter. Om man innan man lämnar platsen med berott mod öppnar spillvattentanken och låter det rinna så har det mesta runnit ut innan körningen påbörjas på de flesta bilar.

Min uppfattning är att det inte var spillvatten utan färskvattentanken som självtömde sig beroende på temperaturen. Det syns i så fall på att de flesta har ett rör baktill eller på sidan som spillvattenet kommer i och det andra sitter undre bilen, det blir bara blött på vägen.

Per-Åke
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: (Grå)vattentömning

När vi är på väg hem så stannar vi på en rast plats och städar bilen, slänger avfall mm rengör toan, sedan när vi kör på en mindre väg öppnar jag för färsk vattnet och öppnar vatten kranarna då suger det ut vattnet i rören också,spillvattnet tömmer jag när vi har ställt bilen.Nu till frågan om du kom efter mig då, är jag en brottsling som tömmer ut dricksvatten, eller det är alltid grå vatten i dina ögon.

Döm inte alla på förhand.
Berra
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: (Grå)vattentömning

Det betyder egentligen ingenting vad vi tänker, eller att det bara är färskvatten vi släpper ut. Omgivningen, som inte vet något om husbilar ser ju bara att vi åker omkring och släpper ut något. Och med största sannolikhet tänker de att det är avloppsvatten av något slag! För vilken människa med intelligensen i behåll åker runt och släpper ut rent vatten? ;)
 
Senast ändrad:

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: (Grå)vattentömning

Jag tror inte vi är sämre än husvagns folket som har 2 lungor en hel och en med hål i beroende var dom står,kör in på en camping så ni se,men jag drar inte alla över en kam för de.Sen är det ju så att ju mer det skrivs och pratas om sämre blir stämningen,jag tror inte det är fler som tömmer tankarna när bilen kör än de som tömmer när de står parkerad.Så sluta gnäll och stör det dej kör ifatt bilen och säg till honom,för den här sidan gör ingen glad.

Berra
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: (Grå)vattentömning

I vår Kabe startar jag tömning med en knapp på vänster sida om förarstol. Det är bara att "pricka rätt" över galler och jag ser i backspegel när det är tömt och klart. Dock är det så otroligt lätt att stöta till denna knapp vid in- och ursteg i bilen. Jag råkade "stöta till" och spillde gråvatten 10 meter vid infart till en camping i Frankrike. Tala om att jag skämdes. Jag skall sätta dit ett skydd så det inte händer mer. Kanske hade denna bil gjort samma sak, men det är absolut inget försvar, jag tycker det är vidrigt. Matts Torebring
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: (Grå)vattentömning

Jag tror inte vi är sämre än husvagns folket som har 2 lungor en hel och en med hål i beroende var dom står,kör in på en camping så ni se,men jag drar inte alla över en kam för de.Sen är det ju så att ju mer det skrivs och pratas om sämre blir stämningen,jag tror inte det är fler som tömmer tankarna när bilen kör än de som tömmer när de står parkerad.Så sluta gnäll och stör det dej kör ifatt bilen och säg till honom,för den här sidan gör ingen glad.

Berra

Jag tror inte tråden kom till för att göra någon glad, men kanske för att sätta fingret ett oskick som försiggår inom husbilskretsar. Med lite tur kanske den skyldige t.o.m. läster det här och tar sig en funderare?! Att köra huvudet i sanden hjälper definintivt inte. Sådant här förstör för oss alla!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: (Grå)vattentömning

Dom här trådarna kommer upp med gämna mellanrum hur man ska hantera gråvatten.

Undrar varför? Vad är problemet?

Allting är så lätt om det sköts snyggt. Klantar finns nog men förhoppningsvis inte i vår klubb med dekal på bilen. Tänk på att med dekal så representerar vi klubben. Så på med dekaler och sköt allting snyggt.

Ingen behöver göra det svårare än det är men sköt det snyggt.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: (Grå)vattentömning

Om man kan tömma spillvattnet hemma kan man väl tömma färskvattnet samtidigt.Det har fungerat för mig senaste 10 åren.:confused:
Anders.B:)

Helt klart,men det är så att om man stannar vatten pumpen och öppnar kranen i kök och toan så får man ett vakum som tömmer ledningarna på vatten under tiden man kör,vi bor numera i lägenhet så det är lite problem med tömmning, men det fungerar för mig ingen har klagat än

Berra
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: (Grå)vattentömning

Då var det tid för en bror duktig tråd igen. Att tömma rent vatten ute på vägen kanske inte är helt smart men ni som klagar har ingen susning om vad som hänt. VVfrostvakt, misstag eller dumpning av helt rent vatten. Ni har för litet att göra om ni retar er på allt och alla. Gå med i något medborgargarde helst långt borta och bry er inte om andra som klarar sig själva.
 
Toppen