• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gränsen för dieselpriset

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2025

Guest
Vad är er åsikt?
Hur mycket dyrare kan dieseln få bli innan ni väljer att vara utan husbil?
Handen på hjärtat.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Gränsen för dieselpriset

Husbil = Frihet och vad det får friheten kosta, det är nog många bud på det.
Personligen så kan det nog få kosta hur mycket som helst inom rimliga gränser.
20-25kr/liter skulle inte avskräcka mig för att köra en sväng med husbilen.
Man får väl dra in på något annat i så fall om det tryter i kassan.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Skulle dieseln gå upp 50% och man kör 2000 mil/år skulle man få slanta upp ca 10000 mer varje år.

För samma belopp kan man köpa: 250 dosor snus eller 200 paket cigaretter
eller 140 flaskor hyfsat vin....

Suck ! Livet är fyllt av prioriteringar :santa1:

B

Båtis

Guest

När man väl har skaffat en husbil och börjat åka runt i den så vill man inte sluta. Se bara på dom som har motorcyklar vilka försäkringar dom måste ha och dom som gillar gamla bilar.
Har en kompis som har en gammal bil som drar ca 2-2,5l/mil, men inte vill han vara utan den. Det är som sagts tidigare att man får väl spara in på något annat. Vi tänker inte t ex köpa stor platt-TV.
Finns inget skönare än att vara fri och kunna åka vart man vill med sitt "hus". Varje gång bensinpriset har gått upp så tänker man att nu måste vi dra in på åkandet.....men inte hjälper det, vi åker ändå, både med bil och med husbil. Jag tror inte man slutar åka vilket pris det än blir, kanske bara kortare sträckor.
GOD JUL i stugorna och husbilarna önskar Maggan med fam. :santa1: :santa-5-icon:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Hej Dennis.
Handen på hjärtat, vad tycker du själv?
Du är väl på gång och skaffa dig en? Vad får det kosta.
Ingen lag säger ju att du ständigt och jämt måste förflytta dig med bilen, det räcker kanske ibland att ligga still några veckor på ett trevligt ställe,njuta och koppla av.
Alla hobbys har säkert någon baksida också. Ta båtlivet ex. Där har du investerat i åtskilliga pengar och så blir det en blöt,blåsig och trist sommar. Så du kommer inte ut.
Då fungerar husbilen bättre. Inget väder styr denna farkost, endast du.

"att våga är att förlora fotfästet för en stund. Att inte våga är att förlora sig själv."

mvh
Werner

F

F.d. 2549

Guest

Jag sammanfattar de kloka svaren: Det beror på resurser och prioriteringar. Denna summering passar in på de flesta funderingar man har där ekonomin är med i bilden.

Men ibland ”glöms” kalkyleringen bort när vi gör våra val, eftersom prioriteringen/känslan tar kommandot och pekar mot målet med hela handen. Hur många funderar i kronor när hundköpet görs, när livsledsagaren utses och när barnen kommer till världen? En hund kostar mellan pekfinger och tumme 100 000 – 200 000 under sin livstid och de andra exemplen vågar jag inte bara gissa, det skulle bli många husbilar av det.

Naturligtvis kan mina tankegångar slå bakut och det visar sig med facit i hand att det hela gick med vinst. Ja, livet är ett stort ”V-75-spel”.

Får man tänka så här? undrar farbror Claes.

B

Bengt-Helena

Guest

Hej.
När jag jobbade på 1960 talet så hade jag en LINCON som tog mellan 3-5 liter milen och bensinen kostade 1 kr och min lön var 400 kr i månaden,inte tyckte vi att det var dyrt då.om man översätter till dagens pris så borde den kosta mellan 20 till 30 kr.

:santa-5-icon: :santa-5-icon: :santa-5-icon:
GOD Jul

F

F.d. 4879

Guest

Nu ska jag komma med något postivt, även om det handlar om politik! Regeringen har en längre tid velat sänka arbetsgivaravgiften inom vissa sysselsättningar, personbil och mc verkstäder är några av dom. Detta hade man velat genomföra innan årsslutet men EU satte käppar ihjulet och sa nej. Nu har emellertid EU sagt ja till det så det kommer antagligen att genomföras ganska snart, man kanske dock inte hinner till nyåret men vem vet.. jag lyfter på hatten i så fall! Vad innebär då det här för en husbilsägare? Ja man ska nog inte räkna med lägre kostnader på verkstaden men dom lär inte bli högre i alla fall. För mej innebär det att jag inte behöver höja timpenningen vilket har känts behövligt i ett år ungefär.. Som husbilsägare med "lätt" husbil och även en PB2 tror jag att man ska poängtera att det är en personbil man äger, inte ett tungt fordon då verkstäder för sådana fordon inte får sänkningen tydligen. Det kan ju kanske bli en liten kompensation för ett högt diesel och bensin pris? Märkligt att förr när alla körde bensinbilar då en diesel var för trött och krånglig att äga så var dieseln verkligen betydligt billigare inklusive kilometerskatten. Idag när fler och fler åker diesel så är det inte en sekundavara man slår i tanken längre utan tydligen guld..

F

F.d. 2025

Guest

Känns som att husvagn kan vara ett betydligt bättre val om man "ligger still längre perioder".

Hej Dennis.
Handen på hjärtat, vad tycker du själv?
Du är väl på gång och skaffa dig en? Vad får det kosta.
Ingen lag säger ju att du ständigt och jämt måste förflytta dig med bilen, det räcker kanske ibland att ligga still några veckor på ett trevligt ställe,njuta och koppla av.
Alla hobbys har säkert någon baksida också. Ta båtlivet ex. Där har du investerat i åtskilliga pengar och så blir det en blöt,blåsig och trist sommar. Så du kommer inte ut.
Då fungerar husbilen bättre. Inget väder styr denna farkost, endast du.

"att våga är att förlora fotfästet för en stund. Att inte våga är att förlora sig själv."

mvh
Werner

F

F.d. 55256

Guest

Jag hade en jobbarkompis för en del år sen som resonerade så " Jag skiter i vad priset på bensin är, för jag tankar alltid för 100 kr". Kanske en rätt praktisk filosofi trots att den har vissa uppenbara brister.
Ove.G

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Om det är så att du inte har tänkt att åka omkring så mycket är en husvagn kanske ett billigare altenativ. Om du skall ha helsäsong på en camping kan detta dock va dyrt om det är en camping med många stjärnor, närmare 20 000 sek inkl el/säsong. Dessutom kostar ju bensinen till bilen som du förmodligen har tänkt att transportera dig med till campingen några kronor så.....

Mvh Rolf:santa-5-icon:

F

F.d. 2774

Guest

Vad är er åsikt?
Hur mycket dyrare kan dieseln få bli innan ni väljer att vara utan husbil?
Handen på hjärtat.

Egentligen så är den gränsen redan nådd, men det handlar om prioritering.... och att välja bort husbilen ???? Det skulle aldrig falla oss in!!
Något måste man väl ändå kunna/få unna sig, efter alla år av slit och släp :santa-5-icon:
I värsta fall får vi väl "knö" bilen :wink:

F

F.d. 2025

Guest

Jo men många med husbil föredrar väl campingplatser och råkar ut för samma kostnad som en husvagn för platsen.
Vad jag egentligen vill komma fram till är att man har ju lyckats pränta in i folks medvetande om att miljöförstöringen beror till största delen på bilismen och att man nu fått legitimitet att höja skatterna hur mycket som helst.
Det kommer att fortsätta och man ger sedan mer skattelindring/avdragsrätt till nyttotrafiken som är den största boven.
Den fattige pensionären som sitter i skogen och ska ha hem någon liter mjölk från affären blir den som drabbas vidrigast.
Detta kan inte få fortgå.
Nej alla ska ha samma rätt att skita ner oavsett plånbok.
Eller hur?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi prioritera de mobila livet. Att hitta ett fin ställe, stanna en till två nätter och sedan dra vidare. Kanske bara 5-7 mil, till nästa ställe. Inte behöver det kosta skjortan. En ny utsikt och ny miljö är det vi tycker är underbart. Då kan dieseln kosta rätt mycket mer än idag och vi fortsätter att åka med husbilen. Campingplats är allt mer sällsynt för oss att besöka och jag tror att trenden för husbilar ligger däråt.

För övrigt tror jag inte att bilismen är den stora boven, det är politikerna som endast ser till sin egen vinning världen över.
Eva

F

F.d. 4879

Guest

Om det är någon tröst för dej Dennis så är det betydligt större pålagor på gång på den tunga transporttrafiken, fråga Eriksson från Norrland.. Men det blir du som får betala det i slutänden som konsument av det som transporteras!

F

F.d. 2752

Guest

Ursäkta!
Ovanstående diskussion tyder ju på att de flesta har för god ekonomi!
Det ni gör, är ju att uppmana staten (vi) att höja dieselpriset till orimliga priser, för ni tycker ju inte att det är lönt att PROTESTERA mot alla höjningar, det har ni ju visat genom svaren på ovanstående fråga.

Jag trodde när jag blev medlem i den här klubben att vi alla strävade åt samma håll, d.v.s. hålla kostnaderna nere på en rimlig nivå. Så är tydligen inte fallet, man skall tydligen acceptera alla höjningar, genom att sitta stillatigande och säga att det kunde vara värre!

God (H)jul, och gott nytt husbilsår, alla HBK-are
önskar Fri-herren med familj:santa1: :santa-3-icon: :santa-2-icon:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen