Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
ICE-MAN: Visst stämmer det in::
"Gärna vindkraft, men inte hos mig"
Alla försök som görs för att minska förbränning av olja och därigenom rädda vår natur är berömvärda anser jag. Jag önskade att jag hade plats med en egen snurra.
Denna tråd om Grännas vindkraftverk utvecklade sig till en diskussion om vindkraftens för och nackdelar, med störst fokus på oljud och förfulning av landskap.
Har vindsnurrorna börjat gå tystare och blivit vackrare nu efter händelsen i Japan?
/Leif
Nej det har de INTE eftersom katastrofen i Japan INTE är jämförbar med något scenario i Sverige... Kärnkraft är fortfarande det mest optimala/enda alternativet för ett högfröbrukningsland som Sverige. Får miljömupparna som de vill - dvs att utan några som helst konkreta bevis för att Co2 STARKT påverkar den globala uppvärmningen och kärnkraft borde bannlysas - så är vi snart tillbaka i en egenskapad stenålder... Sveriges Co2 utsläpp är minimala. Kärnkraften är underutvecklad pga politiska ställningstaganden, där inte ens förespråkarna kan ge en realistisk bild av framtiden med alternativa enrgeikällor och helt plötsligt har Finland blivit ett föregångsland i nukleärteknik. Kom ihåg det nästa år när gnället över höga elräkningar kommer...Denna tråd om Grännas vindkraftverk utvecklade sig till en diskussion om vindkraftens för och nackdelar, med störst fokus på oljud och förfulning av landskap.
Har vindsnurrorna börjat gå tystare och blivit vackrare nu efter händelsen i Japan?
/Leif
Fast det är väl inte det som är det verkliga problemet utan att vissa tror att man kan byta ut kol/olja/kärnkraft mot vind/sol och en miljömässigt katastrofal utbyggnad av vattenkraften?Att vi skulle översvämmas av vindkraftsverk är en utopi.
Har ni läst vilka tillstånd som erfordras.
MVH. Gunnar S
Nej det har de INTE eftersom katastrofen i Japan INTE är jämförbar med något scenario i Sverige... Kärnkraft är fortfarande det mest optimala/enda alternativet för ett högfröbrukningsland som Sverige. Får miljömupparna som de vill - dvs att utan några som helst konkreta bevis för att Co2 STARKT påverkar den globala uppvärmningen och kärnkraft borde bannlysas - så är vi snart tillbaka i en egenskapad stenålder... Sveriges Co2 utsläpp är minimala. Kärnkraften är underutvecklad pga politiska ställningstaganden, där inte ens förespråkarna kan ge en realistisk bild av framtiden med alternativa enrgeikällor och helt plötsligt har Finland blivit ett föregångsland i nukleärteknik. Kom ihåg det nästa år när gnället över höga elräkningar kommer...
Fast det är väl inte det som är det verkliga problemet utan att vissa tror att man kan byta ut kol/olja/kärnkraft mot vind/sol och en miljömässigt katastrofal utbyggnad av vattenkraften?
HejDen tekniska utvecklingen kommer, på samma sätt som tidigare, med all säkerhet att påverka både utformning och sättet att ta vara på vindenergin.
En gång i tiden hade vi väderkvarnar och de första motordrivna fordonen var med dagens ögon mycket enkla och klumpiga. Dagens vindgeneratorer kommer troligen i framtiden att bli betraktade på ungefär samma sätt.
Ser genom fönstret att grannen flaggar idag. Tänk om det i framtiden går att ta vara på energin från den svenska flaggan. Det går ju redan idag att på elektronisk väg styra både färg och mönster på en uppsatt väggtapet. Om några år kanske någon kommer på ett sätt att ta vara på rörelseenergin som alstras i textilier.
Tänk vad snyggt det skulle kunna vara med en massa ständigt vajande svenska flaggor.
V-backen
Alla försök som görs för att minska förbränning av olja och därigenom rädda vår natur är berömvärda anser jag. Jag önskade att jag hade plats med en egen snurra.
Mvh Matts Torebring