• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gränna

F

F.d. 3088

Guest
Nu är det gratis parkering i Gränna hamn (påse över p-automaten)

Mvh/Gurra

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Gränna

Hej Gurra

Sitter det inte en skylt vid infarten till parkeringen som man kan tolka att det är förbjudet att övernatta i husbil ?

Kenneth

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Är det inte en Camping förbjuden skylt?

Så länge man parkerar och följer parkeringsreglerna så campar man inte.

F

F.d. 3088

Guest

hej master o Håkan

Skall kolla upp det där med skyltningen, och ringa hamnbolaget för besked.

Kom att tänka på Röttle hamn som är sevärd där finns en grusparkering med gatlampa
och torrdass fint övernattningsställe, skylt med endast P(lätt att hitta)

Mvh/Gurra

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Röttle är ju fint o lungt kan jag tänka mig. Där åker det ju inte mycket bilar som det gör i hamnen kanonställe där går det att gå ut o vandra också.:yes:

F

F.d. 3088

Guest

Hej Ragge
Frugan och mitt ställe som vi lägger promenaderna till nästan bilfritt
Vill man kan man gå upp till Gränna golfklubb och äta eller fika
Fin natur:)

Mvh/Gurra

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Jag tog en bild i somras på skylten till infarten på den stora parkeringen. Vet inte om det finns någon lokal trafikföreskrift som förbjuder övernattning mellan 22-08. För övrigt så var det bra ordnat på parkeringen, det fanns vatten och en tömnings brunn för toalett. Förmodar att de gjort detta för turistbussarna.

Kenneth

gränna hamn.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest

Inte ofta att man ser sån märke här i landet och då överkorsat...hemsk..i alla andra länder är man välkommen med sån märke..här är man tydligen turistfientlig:( :(

F

F.d. 839

Guest

Kenth & Ingela,
Tur att man salde sin alkov ;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest

Jag talade nyss med en tjänsteman på Jönköpings kommun och enligt hans förklaring är anledningen den gamla och tyvärr alltför vanliga: Husbilister som misskött sig. Marken ägs av Grenna Hamnbolag (ja, det stavas faktiskt så) och man har i flera år haft bekymmer med kolleger till oss som skräpat ner, brett ut sig som på en campingplats och dessutom - till campingägarens vrede - utnyttjat campingens servicefunktioner utan att göra rätt för sig. Därför har Hamnbolaget utnyttjat sin rätt att begränsa möjligheten för vissa fordon att nattetid parkera på platsen. Här kan man verkligen tala om att snålheten och det bristande omdömet förstör för alla oss andra. Någon kontakt med Hamnbolaget har jag ännu inte fått på grund av att jag där hamnade i ett mobilsvar. Hälsn/AndersW

F

F.d. 839

Guest

Kenth & Ingela,

Alkov ar en husbil som har en forhojning som en bulb dar normalt finns 2 sovplatser. Var (nya) husbil kan se ut som ett alkov men har ej sovplatser ovanpa forarhytten, jag skulle vilja kalla det en semi ;)

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Vi får också stå där ,vad skönt .Då behöver man ju ej vara rädd o bli bortkörd,tur man bytte bil.Men för min del så tycker jag det är alldeles för mycket folk där på sommaren, åker gärna dit nu istället o strosar.:)

F

F.d. 3088

Guest

Enligt hamnkontoret så är det gratis parkering i hamnen
under den kalla årstiden.
Jag har sett flera stycken stå över i hamnen

Mvh/Gurra

F

F.d. 418

Guest

Chefen för Grenna Hamnbolag ringde nyss och meddelade följande: Han bekräftade det besked jag fått från Jönköpings kommun och som jag redovisat tidigare på denna tråd. Han tillade dock att man är välkommen att parkera med husbil över natt på platsen även sommartid under förutsättning att man betalar för sig, att man håller sig inom en ruta samt att man inte dukar upp med bord och stolar på platsen intill. Han beklagade samtidigt att skyltsättningen inte var tydlig nog. Hälsn/AndersW

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Tack Anders W för ditt engagement i ärendet.

Hoppas att Proventor som tydligen sköter parkeringsövervakningen är av samma uppfattning som din källa på Hamnbolaget.

Hälsningar Kenneth

Toppen