• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

Janne o Tarja

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
12542
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Ja, det här går dåligt för mig, jag får inte till det alls mycket på grund av att jag inte kan nåt annat språk än svenska och ej heller förstår så därför kan jag inte få till det. Att det ska vara så svårt att finna nånting som ALLA kan förstå.:mad:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Ekelt uttryck har win 7.

Skapa en map på ditt minneskort(samma som kartan):
.....igo8/content/userdata/POI

Skapa en plats för poi-filerna på din dator:
Markera skrivbordet, Högerklicka, Välj ny mapp, döp den till kml.

Ta hem:
Visa bilaga INT-CampingSitesuitableforCamperVehicles.zip
kopiera den till din dator
kan eventuellt hamna på: C:\Users\plåtolle\Downloads
(desktop plåtolle hämtade filer)

Markera den hämtade komprimerade mappen.
Högerklicka, välj Extrahera alla...., bländra till
C:\....................\Desktop\kml
Du ska det finnas kml-filer och bilder i den skapade mappen kml
Kopiera dom filer du vill ha till din GPS både *.bmp och *.kml
till:
x:\......igo8/content/userdata/POI
På din GPS
Har du egna kml-filer läger du dom på samma ställe

Försök igen lycka till:wink:
Arne B
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Använd Google Earth
välj arkiv öppna din(a) kml-filer
Så ser du vart dina pois finns någonstans.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Om nu husbilslivet står och faller pga en GPS.. som du skrev att du kanske får göra dig av med husbilen eftersom du inte förstår dig på GPS;en.. kanske du skall ta dig en funderare på om du verkligen behöver en GPS.. Karta o kompass har ju fungerat inann.. Så skaffa dig en riktig kartbok och njut av husbilslivet!

MvH

Freddy
 

Janne o Tarja

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
12542
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Nu är det ju inte så att husbilslivet står och faller med gps:en men varför ska inte en icke "tekniknörd" kunna få använda dagens teknik bara för att man inte kan några andra språk än modersmålet. Är det bara jag som inte förstår på hela detta forum? Men jag tackar ändå för alla råd som jag har fått även om jag inte begriper mig på dessa.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Kanske enklare för dig att skaffa en surfplatta och ha som GPS.
Lättare att instalera poi och kartor. Uppgradering kommer oftast per automatik.
Ringa tekniska kunskaper behövs.

Om du/ni inte det är för dyrt kan ske man ska införskaffa iPan mini(ca 4,5 tkr) eller likannde. Se till så att du kan placera den på ett rimligt sätt i bilen.
Du/ni kan också införskaffa en telefon Ighone eller Android. Dessa kan också ha samma funktion men mindre.
Där finns det att karta(or) och POIs till rimligt pris.
Här kanske Anders(Knarrevik) kan ta över med goda råd.
Hoppas du är nöjd med denna info.

mvh
Arne Bergkvist
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Här kanske Anders(Knarrevik) kan ta över med goda råd.

Efter att ha använt en iPad 10 tum använder jag nu mest Minin (8 tum) som är lite behändigare i formatet.

Apparna Mobil Life Plus, POIViewer och iiGO fnns bara till iPhone/iPad. De är oumbärliga för att leta ställplatser och att navigera. Sygic och Navigon är två andra bra navigeringsappar som även finns till Android.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS

Det finns ingen anledning att köpa en så dyr platta för navigering, alla med 3G och GPS fungerar, jag kör t.ex. en HTC 7", fungerar utmärkt! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Det finns ingen anledning att köpa en så dyr platta för navigering, alla med 3G och GPS fungerar, jag kör t.ex. en HTC 7", fungerar utmärkt! :)

Den är inte dyrare än en bra Android och man får vad man betalar för!
Och sedan var det apparna, jag har inte funnit någon bra ställplatsapp som går att använda offline.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: GPS

IGo och Mobilelife + är två mycket tunga argument för iOS/Apple.

Men, det som talar mot är att bli inlåst hos Apple, måste jailbreaka för att kunna flytta saker som man vill utan iTunes, från vilken dator man vill.

Inlåsningen och det hutlösa priset (endast fanatiska Apple fanboys kan motivera prisskillnaden mellan en 32 GB Nexus 7 och en 32 GB Ipad mini) gjorde att jag hamnade i Androidlägret.
Hade varken Apple eller Android före jag köpte min Nexus 7 (har däremot sålt alla kända OS i över 20 år).

Just möjligheten att kunna flytta saker kors utan att be iTunes om lov tilltalar mig, vilken dator som helst (och varifrån som helst med AirDroid) kan flytta filer till min platta.

Mer än nöjd men min platta för 1990:-, ser ut som det blir fler för resten av familjen, jag nöjer mig med att navigera på min, föredrar riktigt tangentbord och riktig mus och .. - Windows ;)

Peter :)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Vadå inlåsning?
Det går att komma åt filer och mappar utan att krångla till det med jailbreak.
Det som skiljer är att kontrollen på appar är hårdare som gör systemet säkrare.
Jag får ofta mail från HBK:are som besviket konstaterar att de bästa apparna inte finns till Android.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Jag får ofta mail från HBK:are som besviket konstaterar att de bästa apparna inte finns till Android.

Det är precis det jag menar, jag saknar verkligen Mobillife + och iGO.

Men det är många små detaljerna som talar mot iPad, med en Androidplatta kan vi ladda alla telefoner/router/modem/BT högtalare mm med samma laddare. Med samma kabel kan information, filmer, musik flyttas och allt fungerar direkt utan inblandning av något annat. Nästan allting idag ansluts/laddas med micro USB (utom Apples produkter).
Det som en gång var Apples styrka (samma kabel till alla Apple produkter) håller på att bli deras svaghet. Apple är inte allenarådande längre, jag ser det på jobbet, där det tidigare satt en Appledockning saknas den nu och produkterna har istället fått Blåtand för att alla ska kunna använda produkterna.
Och att dessutom betala 1500:- extra för att få denna begränsning utan att få något annat mervärde än de unika apparna gjorde att jag körde på en Androidplatta.

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Hej. Jag undrar om man kan ladda ner ställplatser till vilken GPS som helst.

mvh Janne

Kort svar: JA !

Du säger "någon kines", då gissar jag att du gjort ett "klipp" och köpt någon billig fordonsmonterad historia. Det går säkert att få in POI i den, det gäller bara att veta hur.
Om du vill slippa huvudvärk och frustration, kasta den (eller lämna till återvinning), bit i det sura äpplet och köp något du känner igen namnet på. Då kan alla som är intresserade hjälpa dig.

Jag har kunder titt som tätt som vill ha hjälp med deras "klipp".

Som en numer pensionerad kollega sa "det är bara rika som har råd att köpa billigt".

Peter :)
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: GPS

Kort svar: JA !

Du säger "någon kines", då gissar jag att du gjort ett "klipp" och köpt någon billig fordonsmonterad historia. Det går säkert att få in POI i den, det gäller bara att veta hur.
Om du vill slippa huvudvärk och frustration, kasta den (eller lämna till återvinning), bit i det sura äpplet och köp något du känner igen namnet på. Då kan alla som är intresserade hjälpa dig.

Jag har kunder titt som tätt som vill ha hjälp med deras "klipp".

Som en numer pensionerad kollega sa "det är bara rika som har råd att köpa billigt".

Peter :)

Hej!
Det är dyrt att vara fattig:)

MVH//Jocko:mcride:
 
Toppen