• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en gps, skall helst vara en camper modell för anpassning av fordon. Planerar resa till Spanien hösten vintern 2023.
Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej Sten, Det finns ingen som egentligen är bättre än den andra, det har inte med priset att göra om Du kommer fram rätt eller inte, alla använder samma kartmaterial på billiga och dyra gps, skillnaden är upplösningen och storleken samt uppkopplingsmöjligheten, jag har bara erfarenhet av Garmins gps, 2 st. en av dem med möjlighet att lägga in storlek och vikt på husbilen, men den visar ibland väldigt konstiga vägval, det som rekommenderas är att alltid stämma av med en hederlig karta, som bevisligen aldrig visar fel. mvh. Rolf
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
har slängt min garmin och använder inte navigationen i bilen. Åker bara efter Google Maps. Har fungerat perfekt hittills.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Google Maps är utmärkt fram till att jag vill lägga in en egen rutt, då är den värdelös.

Så här kanske det blir bättre??

 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det kanske funkar på en dator men att få till den vita pricken på en surfplatta verkar inte funka. Och jag släpar inte med en dator i bilen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej Sten, Det finns ingen som egentligen är bättre än den andra, det har inte med priset att göra om Du kommer fram rätt eller inte, alla använder samma kartmaterial på billiga och dyra gps, skillnaden är upplösningen och storleken samt uppkopplingsmöjligheten, jag har bara erfarenhet av Garmins gps, 2 st. en av dem med möjlighet att lägga in storlek och vikt på husbilen, men den visar ibland väldigt konstiga vägval, det som rekommenderas är att alltid stämma av med en hederlig karta, som bevisligen aldrig visar fel. mvh. Rolf
Efter vad jag lärt mig finns det två olika kartor som används men hur det är med skillnaderna kan jag inte redogöra för, det finns de som har bättre kunskaper om detta. Däremot tycker jag att Tomtom visar avfarter tydligare än vad Garmin gör (har hänt att jag kört förbi en avfart och hamnat på den som ligger direkt efter med Garmins hjälp, det hände inte med Tomtom).

Garmin visar bara ett vägförslag medan Tomtom i allmänhet har tre alternativ att välja mellan. Kanske går åtgärda i inställningar men jag har inte lyckats.

Men, Tomtoms senaste modell för campingfordon kan inte ta emot egna poi-filer (tex. HK:s ställplatslista) vilket gör den direkt olämplig som GPS i vår bil.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Efter vad jag lärt mig finns det två olika kartor som används men hur det är med skillnaderna kan jag inte redogöra för, det finns de som har bättre kunskaper om detta. Däremot tycker jag att Tomtom visar avfarter tydligare än vad Garmin gör (har hänt att jag kört förbi en avfart och hamnat på den som ligger direkt efter med Garmins hjälp, det hände inte med Tomtom).

Garmin visar bara ett vägförslag medan Tomtom i allmänhet har tre alternativ att välja mellan. Kanske går åtgärda i inställningar men jag har inte lyckats.

Men, Tomtoms senaste modell för campingfordon kan inte ta emot egna poi-filer (tex. HK:s ställplatslista) vilket gör den direkt olämplig som GPS i vår bil.
Garmin visar upp till tre olika ruttförslag men man måste öppna ruttförslagsfönstret för att se dem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en gps, skall helst vara en camper modell för anpassning av fordon. Planerar resa till Spanien hösten vintern 2023.
Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?
Jag anser det inte värt att köpa en speciell GPS för husbil, köp en vanlig Garmin betydligt billigare, jag har provar båda
versionerna.
Husbilsanpassningen har man inte mycket nytta av, jag har stängt av viktfunkttionen för att inte få långa omvägar,brohöjder, allt finns inte i databasen, läs höjdskyltar istället.
Fartgränser tunghusbil stämmer inte alltid med verkligheten, nej det är inte värt pengarna.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har sökt efter en bra GPS efter att min gamla Navigon till slut gav upp.
I år har jag använt Maps.Me och den har en hyfsad vägvisning, bra röststyrning och har nedladdade kartor.
Jag har också använt Google Maps, men den fungerar inte i praktiken med nedladdade kartor. Den har dessutom helt på egen hand(!) flyttat slutpositionen många kilometer iväg, så den vågar jag inte lita på mer. Att förlita sig på internet i detta kartsammanhang är helt förkastligt.
Så för min del blir det en Garmin 6" till nästa år, där HBK och mina egna POI kan laddas ned.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag använder bilens inbyggda navigator. I mitt fall Blaupunkt kopplat till Naviextra för kartuppdateringar. Parallellt använder jag alltid en Ipad mini med apparna IGO Navigation och Sygic Truck & Caravan, med IGO som klar favorit. Både i Blaupunkt och i apparna kan jag ställa in längd, bredd, höjd, vikt, mm och kan se att inställningarna faktiskt påverka vägvalet. Är båda systemen jag har i drift överens, är jag hyggligt säker. Google maps har mycket riktigt oftast bäst uppdaterade kartor. Men jag litar inte på deras väganvisningar! Google maps har flera gånger lurat ut oss på rena kostigar och ibland, för oss vansinniga bergsvägar! Vi har dock alltid fysiska kartor i bilen. Jag läser gärna in färdvägen i de fysiska kartorna i förväg, särskilt när vi är ute på okända vägar. GPS är fantastiskt, om vi använder det rätt! Men det är ett hjälpmedel, det är inte alltid facit!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jo närmste väg är ju bra ibland men jag har haft behov av att köra till Lund för några år sedan och då undvikit E6 där det ofta är olyckor och köer. När jag försökte skapa en rutt i "inlandet" från Viken över Billesholm Teckomatorp Kävlinge så sket det sig. Det funkar inte med Maps.
I Garmin gick det om än lite knöligt.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har använt GPS, mobiltelefon och surfplatta som navigeringshjälp. Alla ger ibland konstiga vägförslag, speciellt om man anger ett mål långt bort. I början gjorde jag misstaget att ange slutmålet för resan men i själva verket kör jag bara till nästa planerade stopp. Det kan vara en parkeringsplats, rastplats, ställplats, bensinstation eller en butik för att fylla på matförrådet.

Navigeringsappar till mobiler och surfplattor har jag inte lyckats så bra med att läsa in egna POI, t.ex HBK:s fil med husbilsplatser. Jag upplever också att jag ser bättre på GPS-en än mobilen/surfplattan i starkt solsken. Det går ju att sätta mobilen/surfplattan längre ner på instrumentpanelen för att får ju bort det starka solljuset men då får man flytta blicken mycket längre från vägen än om GPS-en sitter på uppe på instrumentpanelen.
Jag har i dag tre olika Garmin fordonsnavigatorer. En gammal 760 (ej campermodell), en Nüvi 65 och en Camper 780. Den gamla 760 ligger som reserv om någon av de andra krånglar.
Jag kopierar HBK-s fil med husbilsplatser till både Nüvi 65 och till Camper 780. Har också skapat några egna filer med POI. Bland annat en fil med rastplatser där jag lagt in vägnumret i rastplatsnamnet för då kan jag söka rastplatser på vägnumret jag skall köra för att då hitta rastplatser efter vägen i stigande avstånd. Jag använder Garmins PC-program BaseCamp eller det äldre MapSource för att skapa filer med egna POI.
I samband med att jag uppdaterat GPS-en med nya kartor har jag också uppdaterat kartorna i datorn och då behöver jag inte ansluta GPS-en till datorn för att planera egna rutter och egna POI.

Oberoende av vilket navigeringshjälpmedel man använder så är det ju så att man får ut mest av det hjälpmedel man lärt mig bäst.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har som någon skrev haft några stycken, nu använder jag mest den inbyggda i passagerarsätet, min sambo med papperskarta sedan när vi närmar oss målet så kanske vi tar hjälp av Google maps, med detta upplägg så har vi ännu inte kört fel bara kört en annorlunda väg, vi har gps inbyggd och ett par i surfplatta dom används mer å mer sällan
Och papperskartan är så trevlig att planera på
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi kör med Garmin Camper 1090 och väldigt nöjda men inställningen är viktig!
Bra bild, bra zoom vid korsningar/avfarter och bra ljud. Den stora skärmen är toppen.
Har en IPad med IGO i reserv som också fyller sin funktion. Google Maps i IPhone är alldeles för liten!
 
Toppen