• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Puck?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jag tänkte på en sak till : laptoppen skall ju upptransformeras till 19 volt eller 20 volt här förloras också energi. Varför finns inte rena 12volts laptops????
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: GPS Puck?

Generatorn räcker nog till, det är nog kabeln till bodelen från generatorn som är för klen!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: GPS Puck?

Julian & Stina var kan man införskaffa Map Point Europa 2009?
Rune.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS Puck?

Hej Sharky,
Vår ASUS 901 har batteri på 12 V och drivs och laddas via cig-uttagen på husbilen.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Puck?

Jeg vurderte mappoint - testet den i 60 dager (du kan laste den ned og teste), den er et lite hakk bedre enn AutoRoute - eneste negative er prisen og meget uklart når det gjelder oppdateringer av kart. Ser ut til at en må kjøpe ny versjon når den kommer om et par år.

Endte selv opp med Mapfactor - Products - PC Navigator 9 Truck selv om den også er dyrere enn en håndholdt GPS ca. 2700 SEK pluss porto. Det finnes en billigere utgave som ikke tar hensyn til størrelsen påbilen når den regner ut ruter: Mapfactor - Products - PC Navigator 9 ca. 1300 SEK pluss porto.

Mapfaktor oppdaterer kartene sine 2 ganger i året du kan kjøpe ny utgave når det måtte passe deg og ved oppdatering så får en 40% rabatt på full pris ved å oppgi sitt lisensnummer.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jeg vurderte mappoint, den er et lite hakk bedre enn AutoRoute.

Jag har ett arbete att sköta så jag lär inte komma ut med husbilen de närmaste två veckorna för att testa mina teorier, därför frågar jag här, till någon som vet eller har samma erfarenheter som jag skall försöka beskriva:

Min MapPoint2009 (MP) i datorn visar exakt rätt position när jag står still med bilen, även TomTom (TT) visar exakt samma position.
Vid ca. 25 km/h visar TT fortfarande rätt men MP hamnar på efterkälken.
Vid ca. 50 km/h visar TT oftast rätt men MP ligger ca. 50 meter efter.
Vid ca. 75 km/h visar TT oftast rätt men MP kan ligga så mycket som 100m. efter.:confused:
Någon sekund efter att jag står still igen visar båda samma, rätta position.

Min teori var till en början att det är fel i MP-programmet. Nu lutar teorin åt att jag har för lite minne i Laptoppen (1GB) eller att min antennpuck är för gammal (har suttit på båten till Fugawi, är ca. 5 år gammal men fungerar bra där och på bilen som ovan).
Innan jag börjar kasta pengarna omkring mig :wink:vill jag dock gärna veta om det är någon mer som har liknande erfarenheter.
Häng inte upp er på siffrorna, de är bara grova uppskattningar.
Tacksam för ett vettigt svar!
Julian (på en sen lunchrast:cool:)
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: GPS Puck?

Fördröjningen beror med all säkerhet på att MapPoint inte uppdaterar tillräckligt ofta med data från GPS-mottagaren, vill minnas att gamla AutoRoute även har detta beteende
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Puck?

Mener det er en instilling i mappoint om hvor ofte den skal spørre gps om ny posisjon. Du kan da lett regne ut forsinkelsen meter ut i fra tiden i sekunder. Mener default var 5 sekunder - mulig en kunne velge kontinuerlig oppdatering ved å sette tiden til 0.
 
Toppen