• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gotland nobbar ställplats

F

F.d. 12300

Guest
Sv: Gotland nobbar ställplats

Rösta på Mona så får vi åka gratis till Gotland och stå var vi vill med gratis el

F

F.d. 53498

Guest

Hacan

Det vore gott med lite seriositet Hacan. Din kommentar för knappast grejen vidare. Till er andra, finns fler tips som jag kan använda mot/ med politiker eller tjänstemän för vårt gemensamma intresse. Ett fritt husbilsliv på våra villkor.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Be att få Dig tillsänt (med e-mail) protokollsdelen (beslutet) från Tekniska förvaltningen som berör ställplatser i Visby. Kommunsekreteraren hjälper Dig säkert med detta. Även om det bara är ett par rader kan man kanske se hur tongångarna var på mötet.

Jag tror personligen inte att man ska ställa campingkostnader mot ställplatser utan försöka framhålla det positiva med husbilar. Helt klart vill vi betala för oss beroende vilken servicegrad vi får. Naturligtvis kan man gott framhålla att vi inte har behov av 5-stjärning camping när man kommit till Gotland för att köra runt och se ön.

Onslows förslag att göra en överenskommelse om ställplatser under icke-säsongen kan vara en början. Det måste ligga ett turistvärde att försöka förlänga turistsäsongen och framförallt sprida turismen över hela ön. Det är ett enormt tryck på Visby under några sommarveckor. Tillsammans måste vi sprida det positiva med husbilar...

/Knausen

F

F.d. 12300

Guest

Jag bara tycker att man ej skall blanda in poletik i husbilsklubben eller måste man ha hjärtat till ( S ) för att ytra sig

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Klubben är politiskt obunden, så det är fritt att skriva vad du vill så länge du följer forumets regler.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag bara tycker att man ej skall blanda in poletik i husbilsklubben eller måste man ha hjärtat till ( S ) för att ytra sig
Nej, det måste man inte ha. Tyvärr är det så att man måste blanda in politik när det gäller kommunala beslut, eftersom besluten är politiskt tagna.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att påstå att det bara finns ett parti som tar riktiga beslut. Tänk om man kunde blanda: Skattepolitik -M, Energipolitik-Fp och arbetsmarknadspolitik -S. Tyvärr (det här är ett ord som jag tyvärr använder alldeles för ofta) så får man köpa "ett paket", och när jag köpte mitt, så var S det som låg närmast. Vad du har för åsikt, det är din sak. Jag respekterar din åsikt, vilken den än är. Och hur kul hade det varit, och hur hade utvecklingen sett ut om vi alla tyckte likadant.
Kram på dig
Calle

F

F.d. 5085

Guest

I somras skrev jag till turistbyrån i Visby och undrade om det stämde att man under lågsäsong var tvingad att stå på campingplatser med husbilen på Gotland. Efter någon dag fick jag följande svar:

Det ni har hört stämmer. Man får inte lov att ställa upp husbilar, utan det är campingplatser som gäller.
Om ni vill bo i Visby så har ni Visby Strandby som har öppet.
Sedan finns även Björkhaga Camping som ligger 3 mil söder om Visby.
Ni kan läsa mer och boka på www.gotlandsturistservice.com
NN
Turistbyrån

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag skrev till Gotlands turistbyrå och fick som svar en tidningsartikel. Mitt svar på den skickades omgående vidare till en campingplats !!!! "Snabbkoppling"

(Läs nerifrån)

----- Ursprungligt meddelande -----
Från: Gunnar Olsson
Till: Niklas Harlevi
Skickat: den 24 november 2008 10:33
Ämne: Re: Husbil på Gotland

Hej!

Du har säkert rätt, det är inte mellan oss frågan står, men du har fel om du tror att alla som färdas med husbil tycker det är bekvämare att stå på camping.

Quick Stop är ett bra alternativ för många och själv använder vi oss av det ibland i utlandet för att passa på att tömma tankar och fylla på vatten.

Här i Sverige däremot är det ofta begränsat till väldigt sen ankomst och tidig avfärd samt ett pris som ligger väldigt nära det vanliga campingpriset och blir då mindre intressant.

Jag har full förståelse för att ni som driver campingplatser i Sverige har en väldigt kort säsong för att hinna dra in kostnadstäckning för alla utgifter ni har under ett år, men ni gör en tankemiss om ni motarbetar husbilisternas önskan om att fritt övernatta på andra platser.

Hälsningar
Gunnar
gosoft@telia.com

Från: Niklas Harlevi
Till: gosoft@telia.com
Kopia: Bokningen
Skickat: den 24 november 2008 10:13
Ämne: VB: Husbil på Gotland

Hej Gunnar,

Vill du driva frågan vidare föreslår jag att du gör det med kommunen, vi är nog fel samtalspart i frågan. Vi driver campingar på affärsmässiga grunder och har givetvis som mål att husbilsägarna skall komma till oss och inte stå på parkeringar. På campingen har man tillgång till servicehus, pool m.m. vilket ger en bekvämare semester. För den som bara vill stå över natten erbjuder vi quick stop till en lägre penning än ordinarie tomter.

Vi har en i många avseenden god dialog med våra politiker men att vi som campingägare skulle ha ett mäktigt inflytande är fel.

Med vänlig hälsning / Best regards
WEHA AB
Niklas Harlevi
VD
Mobile: +46 (0)739 823 824
Mail: Österväg 3 A, SE-621 45 Visby
E-mail: niklas.harlevi@visbystrandby.se
Web: Välkommen till Gotland

Bokningen
Skickat: den 24 november 2008 10:07

Till: Niklas Harlevi

Ämne: VB: Husbil på Gotland
Med vänlig hälsning / Best regards

Gotlands Konferens & Turistservice AB
Maria Larson
Adress: Österväg 3 A, SE-62145 Visby
Tel: +46 498 20 33 00
E-mail:
info@gotlandsturistservice.com
www.gotlandsturistservice.com

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Gunnar Olsson [mailto:gosoft@telia.com

Skickat: den 24 november 2008 09:57
Till: Bokningen
Ämne: Re: Husbil på Gotland

Hej och tack för snabb respons.
En tidningsartikel är ingen lagregel eller att några politiker tycker att husbilar skall stå på campingplats är inget man kan bötfälla folk för.

Det måste finnas någon lagparagraf som stödjer påståendet i annat fall kan man bara strunta i det.

Sen bör nog Gotlands turistnäring fundera på om man har råd i längden till en sådan attityd mot besökande husbilister. Eller, är det möjligen så att ägarna till campingplatserna på Gotland har ett mäktigt inflytande på den politiska ledningen i kommunen och vill värna om sina inkomster.

Hälsningar
Gunnar
[EMAIL="gosoft@telia.com"]gosoft@telia.com[/EMAIL]

Från: Bokningen
Till: Gunnar Olsson
Skickat: den 24 november 2008 09:31
Ämne: SV: Husbil på Gotland

Hej.

Läs nedan en artikel publicerad i Gotlandspress under sommaren. För övriga frågor hänvisar vi till Gotlands kommun.

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Det går faktiskt att påverka. Jag skickade ett mail till samtliga kommunalråd i Södertälje med den informationen som finns om Ställplatser på detta forum. Alla svarade positivt och nu är ett förslag precis efter mina ideer lagt av Folkpartiet. Jag noterar att alla partier är positiva i svaret till mig så sannolikt är inte detta någon partipolitisk fråga. Snarare handlar det om kraft och ork att ta initiativ från något parti. Vi får se hur resultatet blir.
Lämna konkreta medborgarförslag eller direkta förslag till polikerna, bifoga den iformation som finns o ställplatser. Lämna gärna konkreta förslag på platser, t.ex. gästhamnar som redan har toaletter och duschar.
Det går att påverka! Viktigt att vi visar en positiv attityd, gnäll och polikerförakt slår bara tillbaka.
Håkan

F

F.d. 1721

Guest

Jag och ytterligare en person har skrivit varsitt medborgarförslag under 2007 i ämnet och faatt negativa svar. Vill dock upplysa om att det finns en ställplats i socknen Öja paa södra Gotland anordnad av privatpersoner. Visserligen bra men det skulle vara bättre om det även fanns flera platser i närheten av Visby. Kommunen har annars alltid talat om att "förlänga säsongen" och vilka skulle kunna göra det bättre om inte husbilisterna? Skall ta med det argumentet i nästa medborgarförslag. Glömde skriva det i klartext förra gaangen - trodde man skulle begripa ändaa (sic).

Toppen