• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gotland nobbar ställplats

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Tekniska förvaltningen i Gotlands kommun har sagt nej till att inrätta ställpatser. Detta efter att frågan väckts genom ett så kallat medborgarförslag.

I Gotlands Allehanda kan man läsa:

Nämnden avslog ett medborgarförslag om ställplatser för husbilar. Men det rådde delade politiska meningar.
Majoritetens Kjell Skalberg menar att kommunen inte ska driva sådana platser utan det är upp till privata entreprenörer. Oppositionens Tommy Gardell tycker dock att kommunen borde medverka till att husbilarna

får ett antal platser centralt i Visby.
– Vi säger nej till den här formen av turism, menar han, de vill inte till campingplatserna.

Någon votering blev det dock inte. "

Det är alltså den borgerliga majoriteten som åter visar att man inte förstått värdet av att locka till sig husbilsfolket. Nu fortsätter kommunens förtroendevalda att skrämma bort en ganska penningstark grupp. Jag förvånas över att politiker är så dåligt pålästa. Här beslutas på förvånansvärt luddiga grunder. Privata initiativ? När den lokala husbilshandlaren Bilcompaniet AB bad om att få bli hänvisad en plats i Visby för att med firmans medel bekosta en ställplats, fick han nobben han också. Trots att han erbjöd sig att stå för alla kostnader med el och VA...

Fy skäms, Gotlands kommun!!

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gotland nobbar ställplats

Hej.

Jag noterar att det är ett nämndebeslut och hade jag bott på Gotland och ville engagera mig så skulle jag skriva ett nytt medborgarförslag som hade tvingat kommunen att ta beslut om "Gotland vill ha husbilar på ön". Då tvingas förslaget upp i kommunfullmäktige och chanserna ökar att det får en helt annan dignitet. Förslaget bör skrivas så att det får en principiell betydelse. Det gäller att samtidigt själv försöka skapa opinion och engagera massmedia. Inte lätt, men det kan gå...

/Knausen

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det är svårt att få "kommunfolket" att förstå. Själv har jag försökt få min kommun att ordna en central plats i Båstad och en i Torekov under nu 1,5 år. Det finns gott om fina, icke-officiella, platser runt om i kommunen, men man får inga krogbesök och andra handelsvinster om man inte kan parkera centralt. Jag har i all anspråkslöshet föreslagit att man skulle ta bort några "endast personbilar"-skyltar på parkeringsplatser som inte stör omgivningen. "Alla" parkeringsplatser är försedda med sådana skyltar sedan lång tid tillbaka för att hindra "camping", dvs husvagnar under längre tid.

Jag har hitttills försökt ordna det informellt med tekniska kontoret. Då jag är politiskt engagerad har jag lätt tillgång till de politiska organen, men avstått då risken - på grund av okunnighet - att stoppas på högsta nivå är stor. Och då är det helstopp för lång tid framåt. Och väck inte den varg som sover, så att skyltar också kommer upp i Ranarps hamn och andra lika fina platser utmed Skälderviken.

Ett informellt samtal med kommunstyrelsens ordförande gjorde mig ytterst bekymrad, då man menade att man måste konsultera innehavarna av de kommersiella campingplatserna först.

Jag tror det är farligt att gå till kommunfullmäktige, och kommer att fortsätta informellt ett tag till.

Håkan

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Knausen, i princip håller jag med dig, men samtidigt känns det en smula avigt att envisas med att bearbeta en "församling" som inte inser sitt eget bästa. För egen del känns det betydligt bättre att enbart konstatera att de inte vill ha mig på plats - och därför avstå från ett besök - till förmån för de platser som välkomnar mig och de pengar som mitt besök generarar.

Det är kanske är så att Gotland och dess politiker inte vill ha fler turister och varför ska vi då hålla på att truga dem - när det finns massvis med kommuner som välkomnar vår närvaro och de pengar som vi har för avsikt att spendera i samband med vårt besök.

Hymer

F

F.d. 4879

Guest

Är det någon som vet hur många kronor Gotland/Visby drar in varje år på GGN ( Gotland Grand National) endurotävlingen som är världens största med 2500 förare plus alla andra i teamen? Jag vet då jag har åkt det ett antal gånger, man häpnar faktiskt över vilka pengar som omsätts på ön den helgen! Frågan är väl bara hur länge det kan köras då militären inte längre får vara med och sponsa med mark och manskap, inte pengar. Tror nog att Gutarna bör vara lite mer rädda om "utlänningarna" från Sverige, Gotland har inga större industrier att livnära sig på..

F

F.d. 11293

Guest

om nu inte Komunledningen är intreserad av ställplatser, så kolla med andra aktörer, typ bagare, någon trevlig bensinstationsföreståndar, butikschefer, hembygsföreningar, byalag, finns säkert fler, jag tror att dessa är mer känsliga o lyhörda för våra önskemål
:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom ser så kortsiktigt på det för hade dom gjort ställplatser/quickstop lite överallt i anslutning till campingplatser eller rastplatser så hade det blivit mera husbilsvänligt och på så sätt mera turism = mera pengar till ön .
Men men vildcamping finns ju också , vi bodde nog bara 2 av 7 nätter på camping .

Men sen iofs kom vi till en camping som var full och dom sa att vi fick sova på parkeringen utanför utan någon kostnad så det var ju vänligt .

F

F.d. 15719

Guest

Vill bara påminna om att alla dessa tre nämnda platser Visby/Gotland, Båstad och Torekov redan är grymt exploaterade under sommarsäsongen och känner inte direkt något sug efter fler turister och mer biltrafik.

Jag förstår att politikerna säger ifrån och bortser från den ekonomiska intäkten till förmån för lokalbefolkning och natur.

När det gäller Bjärehalvön är det en skrämmande skillnad mellan på säsong och icke-säsong, redan på den tiden jag tillbringade skolloven där hos min farföräldrar. Påsken var riktigt trevlig medan sommaren var helt vansinnig! Och det har ju bara blivit värre! När vi var nere hos släkten för 2 år sedan satt vi i kö genom hela Båstad samhälle - typ inte kul för någon.

Och eftersom dessa tre samhällen till största delen har bevarats med sina urprungliga hus och smala gator är de ju inte dimensionerade för höga och breda fordon. Hellre då gående turister som uppskattar den pittoreska miljön på nära håll.

Frågan är om man kan göra en överenskommelse om ställplatser under icke-säsongen? När vi var i Dalsland i augusti var ju säsongen i princip över den 11:e, med lägre priser och kortare öppethållandetider generellt. Det gäller ju även i de aktuella turistattraktiva regionerna.

Många av medlemmarna här har ju mycket fritid till förfogande och jag lovar att både Nordvästra Skåne och Österjöns pärla är lika vackra i maj och augusti - t o m bättre eftersom myggor och turister är borta då! Kusten är oftast njutbar även i september.

/elisabeth

F

F.d. 53498

Guest

Det var jag som skrev medborgarförslaget. Jag går gärna vidare med fler förslag och åtgärder. Är det någon som kan komunallagen. Det här är ett beslut i en nämnd, kan man tvinga förslaget upp till fullmäktige på något sätt? Vi är nu i Spanien, La Manga men givetvis har vi datan och telefonen att agera med.

Just nu är det ibland skämmigt att berätta att vi bor på Gotland.

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Jobba vidare Anders, jag tror Du lyckas till slut.
Försök, som nån annan skrev, Dotorparn inlägg 6.
Andra kanske är intresserade. Då behöver du kanske inte "krusa" kommunen.
Bengt

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det var jag som skrev medborgarförslaget. Jag går gärna vidare med fler förslag och åtgärder. Är det någon som kan komunallagen. Det här är ett beslut i en nämnd, kan man tvinga förslaget upp till fullmäktige på något sätt? Vi är nu i Spanien, La Manga men givetvis har vi datan och telefonen att agera med.

Just nu är det ibland skämmigt att berätta att vi bor på Gotland.
Kommunallagen och alla andra lagar hittar du på : www.lagen.nu
Calle

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Du kan läsa här: Vlkommen att lmna medborgarfrslag - Gotlands Kommun men det har Du säkert gjort. Det är nog inte lätt att skriva ett nytt förslag från Spanien. Man måste nog först och främst prata med kommunpolitikerna och höra hur tongångarna var på Tekniska nämndens sammanträde. Pejla av läget och lägga upp en strategi. Vi har vid några gånger varit inne på att vi skulle ha en riksorganisation eller något liknande. Kan man engagera och lyfta upp frågan på riksplanet så ökar säkert möjligheterna. Politikerna är vanliga människor som precis som alla andra är känsliga för kritik.

Jag har själv funderat på att lämna ett medborgarförslag i min kommun. Tittat på kartor, vatten och avloppsritningar, pratat med folk och sonderat terrängen. Haft funderingar på att visa upp våra husbilar för ansvariga inom kommunen. Sammantaget finns idag inte de rätta förutsättningarna i "min" kommun. Ni får göra Er analys. Ni gjorde helt klart ett gott försök på Gotland!

Just Gotland och Bjärehalvön som nämns ovan har sådan dragningskraft att jag inte vill avstå besök. Det är dilemmat. Tittar man på Båstads camping så ligger den över 6 km från torget i Båstad. Det är över 4 km till Malen där man kan säga att den gamla köpingen börjar. Detta tycker jag är för långt om man vill vistas i centrum.

För egen del har det blivit så att Bjärehalvön besöks under icke normal turistsäsong. Gotland med motorcykel istället... Har man gett upp?

/Knausen

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det bästa och tyvärr nästan enda sättet att få igenom ett förslag är att arbeta politiskt genom partierna. Min erfarenhet är att om man inte går den "normala" vägen, så har ens förslag svårt att komma igenom. Men snart är det valår. Ställ politikerna mot väggen och kräv ordentliga, tydliga svar. Det finns inget som kan påverka så mycket som när medborgarna röstar med fötterna.
Calle (är engagerad i S)

F

F.d. 55275

Guest

Det här är ett ämne som måste debatteras !

Måste berätta om när vi besökte en stad vid Mälaren på semestern, vill inte skriva villken stad. Redan på väg ut till vårt resmål möttes vi av flera skyltar med överkryssade husvagnar och ännu flera när vi svängde in på området. Väl framme där vi hade tängt stå så möttes vi av större skyltar där det stod att husbilsuppställning var strängeligen förbjudet !! Vi var riktigt uppretade nu särskilt jag, då säger min fru och pekar på en skylt med ett telefonnummer till kommunen, ring på det numret och tala om vad du tycker !
Ringde och kom till Tekniska kontoret, perfekt. En mycket trevlig dam svarar, jag berättar var vi står och hur bra det skulle vara att stå med en husbil här samt villka skyltar vi sett. Varvid hon svarar "har dom satt upp dom där skyltarna nu igen om husbilar" ?? Sedan berättar hon villka restauranger,turbåtar och andra begivenheter som finns där vi står och fortsätter" såg du macken på vänster sida när du svängde in "?
Ja svarar jag artigt och förbudsskyltarna, ställ dig där borta men du får kanske tyvärr lägga i automaten lite (14:)
Vi stod på det bästa stället i hela hamnområdet, men inga fler husbilar kom!!
Hälsningar
Roland:twitcy:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Denne tråden minner meg på da vi i 1997 tilbrakte 3 uker med husbil i Toscana. Hver eneste liten landsby hadde rett utenfor portene en eller flere store parkeringer. På noen var det skilter om at de var beregnet på husbiler på andre var det ikke annet enn vanlig P-skilt. På ettermiddagen kunne en se hvordan de italienske husbilene trakk til enkelte av disse plassene, da var en sikke på at det var trygt å stå ved siden av de andre.

Ved de P-plassene som hadde skilt om husbil var det som oftest mulighet for å tømme på gråvann og toa-tanker, samt at det fantes en vannpost et annet sted på plassen. Om kveldene gikk alle inn i byen og fant sin lille restaurant.

Dette var byer som i hovedsak hadde gater fra middelalderen og svært få gater inne i byen kunne kjøres med liten personbil, langt mindre med husbil.

Det var bare de store turistbyene som tok betalt for parkeringen, og det var som regel maks 24 timer på en plass. Skulle en stå lengre så burde en finne en av de få campingplassene som finnes ved større byer.

Det vi har vanskelig med nordiske politikere er å få de til å forstå at en parkering / oppstillingsplass nær bykjernen er en måte å få kontroll over trafikken. Kan en sette igjen bilen og GÅ inn i byen så er det nesten ingen som ønsker å kjøre inn.

F

F.d. 50005

Guest

Det finns två stycken tidningar som skriver om husbilar, och så finns ju "Allt om husvagn och camping". Kunde det inte vara idé att uppmärksamma dessa? Jag tror att de kunde göra ett bra arbete.
/Agne

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

I min kommun lämnas Medborgarförslag till kommunfullmäktige. Det innebär att en nämnd bara är en remissinstans och att ärendet sedan vandrar vidare upp till kommunfullmäktige. Så till slut är det kommunens folkvalda politiker som tar beslutet.
Jobba vidare med tjänstemännen, det är dom som föreslår besluten (i vissa kommuner är det också dom som bestämmer)

F

F.d. 53498

Guest

Tack för responsen.

Jag kommer att kämpa vidare. Kan vi ordna en liten gallup här på husbilsklubben?

Nån som kan?

Hur många av medlemmarna i HBK, dryga 3000, är beredda att betala ca 3500 kr T/R på färjan samt upp till 430 kr/natt på en av campingarna på Gotland. Ja så mycket kostar det på familjen Verkelins campingar. Hur många avstår att åka till Gotland pga kostnaderna. Kanske kan någon hjälpa till att ställa de rätta frågorna som jag sedan kan använda i en artikel i massmedia. Jag har en del massmediakontakter som säkert kan resultera i en artikel i en av tidningarna på ön. Jag kan också använda ett sådant material i den politiska vägen. Vi har också härtat till vänster(S) Calle Bonath.

Nu kämpar vi i hop mot den politiska dumheten på en av världens vackraste öar.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Vi har aldrig varit på Gotland men hade tänkt oss att åka dit till sommaren.
430 kr per natt låter rätt svettigt. Vi får nog avvakta och se vad som händer.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Hur många av medlemmarna i HBK, dryga 3000, är beredda att betala ca 3500 kr T/R på färjan samt upp till 430 kr/natt på en av campingarna på Gotland. Ja så mycket kostar det på familjen Verkelins campingar. Hur många avstår att åka till Gotland pga kostnaderna. Kanske kan någon hjälpa till att ställa de rätta frågorna som jag sedan kan använda i en artikel i massmedia. Jag har en del massmediakontakter som säkert kan resultera i en artikel i en av tidningarna på ön. Jag kan också använda ett sådant material i den politiska vägen. Vi har också härtat till vänster(S) Calle Bonath.

Nu kämpar vi i hop mot den politiska dumheten på en av världens vackraste öar.

Vi kommer inte igen. Vi väntar på att det blir ställplatser för oss nära Centrum då kommer vi och festar där på era krogar.

Toppen