• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Nexus7 16GB som GPS

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa en Nexus7 16GB för att använda framförallt som GPS med google maps och Navigon app, bokläsning, spel,musik och surf.
Varför...
Dels för sin smidighet, jag tycker att 7 tum:s skärm är optimalt i en husbil , specifikationerna är starka, tillverkad av ASUS med en 4-kärnig processor och hårddisk SSD/Flash. 16GB räcker i det här fallet.
Och gafikkort anpassat för spel samt micro usb-port. WiFi på nätverk och en Android som hotspot.
Dessutom kostar den ca 2500kr på nätet, i stort sett som en hygglig GPS.
Tycker att plattan verkar prisvärd för det den skall användas till. Kommer säkert en mini Ipad 7-8 tum snart (om en månad) men då hamnar priset säkert på det dubbla.
PC för alla

Bosse
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Den fungerar säkert alldeles utmärkt. Jag hade nog också köpt en sådan om jag inte redan haft en 10".

Göteborgs-Posten publicerade ett test idag (gjort av ljud & bild) där Nexus blev bästa köp. Hög prestanda, blixtsnabb och läcker skärm fanns på plussidan. Max 16Gb, inget sd-kort, dålig kamera och dåligt videostöd var nackdelarna. (Men videostöd finns det appar för)

Asus Transformer Pad Infinity blev bäst i test. Men det är en 10.1" och den kostar dubbelt mot Nexus...

Jag hittar inte testet på ljud & bilds site. Misstänker att den kommer i tidningen först. Och GP lägger inte ut artiklar förrän ett par dagar efter...

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Den verkar prisvärd för ca 2000 men tyvärr funkar den enbart med WiFi vilket gör att navigering med Google inte funkar.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Den verkar prisvärd för ca 2000 men tyvärr funkar den enbart med WiFi vilket gör att navigering med Google inte funkar.

Sant, men det löser man med en 3g eller 4g router. Och andra nav-app fungerar även om den bara har wifi.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Sant, men det löser man med en 3g eller 4g router. Och andra nav-app fungerar även om den bara har wifi.

//Stefan

Man måste alltså ha en dyr pryl extra för att kunna använda Nexusen?

Hade det inte varit mer konsumentvänligt att tillverkaren redan från början utrustat den med möjlighet att koppla upp sig via mobilnätet till en obetydlig merkostnad?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Den verkar prisvärd för ca 2000 men tyvärr funkar den enbart med WiFi vilket gör att navigering med Google inte funkar.

Det är enkelt ladda ner kartorna via google maps

Google Nexus 7 GPS Navigation

eller Route 66 gratis app

eller ladda ner Navigon 400kr eller annan android app för gps nav.

Sen allternativ hotspot nätverk via mobilen som jag redan har ingen merkostnad där...

lätt som en plätt som du säkert redan känner till...;)

Bosse
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det ryktas om en 3G-variant i höst också, då blir det i så fall ännu intressantare.
En annan fördel är ju också de snabba uppdateringarna via Google.

En 3G-variant av Nexus 7 kan komma â€￾inom sex veckorâ€￾ [Rykten] | Swedroid


Den kommer garanterat till julhandeln. Kommer att säljas till ett knockoutpris...
WiFi 16g säljs redan nu till ett självkostnadspris 2300kr
Google vill säker ta ett skamgrepp på tablett-marknaden. Ska bli kul att se vem som leder utvecklingen mot billigare och snabbare, mindre och hanterbara småplattor

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det är enkelt ladda ner kartorna via google maps
Bosse

Man kan förcacha 10 områden med 16 kilometers radie eller kanske diameter men det blir jobbigt i längden. Med navigeringsappar där hela kartan laddas ned till minnet är det enklare.

Man kan ju hoppas att den kommer med simkort så att man slipper att köpa dyra modem för att kunna använda den utanför hemmet.
 

Flugan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2024
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Dagens mobiltelefoner har oftats en internetdelning med en mobil Wi-Fi surfpunkt.
Då går det att koppla ihop dessa.
Fungerar kanon.

Jonny
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Man kan förcacha 10 områden med 16 kilometers radie eller kanske diameter men det blir jobbigt i längden. Med navigeringsappar där hela kartan laddas ned till minnet är det enklare.

Man kan ju hoppas att den kommer med simkort så att man slipper att köpa dyra modem för att kunna använda den utanför hemmet.

Nexus7 3g vs iPad mini


till julhandeln blir det en kul match där den ena hamnar på ca 499 USD och den andra på ca 799 USD , gissa vem.... dagens dollarkurs 6.6935
Spekulationer men kom ihåg vem som sa det....:D

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Dagens mobiltelefoner har oftats en internetdelning med en mobil Wi-Fi surfpunkt. Då går det att koppla ihop dessa.
Fungerar kanon.Jonny

Inte någon längre tid eftersom Internetdelning snabbt dränerar batteriet på mobilen.
Laddning fordras på båda prylarna med tillhörande sladdelände.

Onödigt kan man tycka!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Varför betala åtskilligt mer för ett mobilt modem eller extra smartphone?

Sladdträsket är för alla, även paddfans ett elände men det finns lösningar.
Jag har satt in extra 12-volt uttag som sitter placerade så att jag kan ladda under färd om jag behöver utan sladdhärvor.
Sen har jag inte märk någon större batteriskillnad vi Internetdelning från HCT-Andrioden
till en laptop. Kanske märks mer på Apple-produkter vad vet jag...
Använder hotspot mot laptopen ganska mycket i husbilen då den även fungerar som arbetsplats/kontor.

Sen kommer jag att använda ett sim-kort för mobilen och ett för surfplattan - hur enkelt som helst!
För 69 kr/månaden idag får jag ett extra sim-kort. Gäller bara om man har ett obegränsat Telia surf som jag har.

Kommande Nexus7 3G blir det perfekta valet, då funktioner som SSD-hårdisk, snabbhet, google/andriod/ och 7 tum:s format är optimalt i förhållande till priset.
Skall ju använda den framförallt som GPS med google maps och Navigon app som jag inledde tråden med.

Tror att småplattor kommer att plocka en stor marknad från klumpiga 10 tummare...;)

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Tror att småplattor kommer att plocka en stor marknad från klumpiga 10 tummare...;) Bosse

Det tror jag också om de utrustas med möjlighet till 3G/4G-uppkoppling, annars blir det för jobbigt.
Det räcker med en pryl för att koppla upp sig mot Internet.

Framför allt är det laptops i olika storlekar som får stryka på foten, jämfört med plattorna är de alldeles för långsamma.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det tror jag också om de utrustas med möjlighet till 3G/4G-uppkoppling, annars blir det för jobbigt.
Det räcker med en pryl för att koppla upp sig mot Internet.

Framför allt är det laptops i olika storlekar som får stryka på foten, jämfört med plattorna är de alldeles för långsamma.

Japp, vi är överens... :) skönt tänker på nattsömnen...

Lappen får sen fungera som bild och filmbank.
Stationära som betalfunktion då den är bestyckad med 2 brandväggar och andra jobbiga hinder..., reserv och nostalgiburk...
Lillplattan som surf och GPS...

En vacker dag kanske man slipper alltihop :D

Bosse
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Skall ju använda den framförallt som GPS med google maps och Navigon app som jag inledde tråden med.

Bosse

Jag har en Nexus 7 och ännu så länge fungerar inte Navigon. Jag har frågat dem om/när de tänkte släppa den för Nexus 7 men har inte fått något svar.

Jag har sett några som laddat ned Navigon manuellt via annan Android, flyttat över och sedan installerat den på Nexus 7:an och det sägs att det fungerar men jag har inte hunnit testat det själv ännu.


/Mats
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Med tanke på att Navigon går att ladda ned till Android i allmänhet tycker jag att det är oroväckande att den inte går till Nexus 7.

Har du upplevt att fler appar inte går att ladda ned via Google Play?
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Google Nexus7 16GB som GPS

Det går säkert inte att ladda ner den till alla andra och har, som jag ser det, bara med upplösningen på skärmen att göra.

Nja, jag hittade några till, men inga viktiga och inget jag kommer ihåg just nu. Jag gick igenom Google Play och satt och markerade alla jag hade till min smartphone för nedladdning till Nexus 7 som jag ville ha.

Jag antar att det är mer eller mindre bara för Navigon att "koppla på" att Navigon går till Nexus 7 och att de bara inte gjort det ännu.

Är det någon som använder Navigon till någon större läsplatta eller är det ett allmänt problem för Navigon på skärmar med högre upplösning?
 
Toppen