F
F.d. 52959
Guest
Vi har varit till Gibraltar och kom hem 14 november- 08. Under resan har två däck
blivit obrukbara. Däcken har dim 215/60R17C och börjat separera dvs slitbanan skiljs
från corden. Ett tredje har exploderat och Good Year skyller på felaktig ventil i detta fall.
De två andra har gått "varmgång" beroende på för lågt lufttryck ?!
Så är inte fallet. Vi kör med 2 hekto extra. Däcken är ca 1,5 år gamla och det exploderande hade inte rullat 250 mil, från Torreveija till ca 20 mil söder Hamburg. Som ni förstår måste vi anlita bärgning till gummiverksad vid detta tillfälle.
Good Year skyller fullständigt ifrån sig. Rekommenderat lufttryck fram är 4.1 och bak 4,7
vilket vi har följt och som nämts lite till.
Har någon råkat ut för något liknande eller är det bekant om Good Year gått ut någon
reklammation eller återkallelse på dessa däck, vilket de förnekar. Ett däck, det första har
varit till Good Years serviceverkstad för undersökning och som sagt med ovanstående
resultat. De två andra har undersökts i Tyskland.
Vi har neddelat detta till Polar/Solifer,Haninge där vi köpt husbilen ny. De har skickat för
frågan till tillverkaren om det rekommenderade trycket i däcken är riktigt.
Om det är som Good Year påstår så måste det rekommenderade trycket vara felaktigt/
för lågt, särskilt på framaxeln.
Mvh Sven-Eric
blivit obrukbara. Däcken har dim 215/60R17C och börjat separera dvs slitbanan skiljs
från corden. Ett tredje har exploderat och Good Year skyller på felaktig ventil i detta fall.
De två andra har gått "varmgång" beroende på för lågt lufttryck ?!
Så är inte fallet. Vi kör med 2 hekto extra. Däcken är ca 1,5 år gamla och det exploderande hade inte rullat 250 mil, från Torreveija till ca 20 mil söder Hamburg. Som ni förstår måste vi anlita bärgning till gummiverksad vid detta tillfälle.
Good Year skyller fullständigt ifrån sig. Rekommenderat lufttryck fram är 4.1 och bak 4,7
vilket vi har följt och som nämts lite till.
Har någon råkat ut för något liknande eller är det bekant om Good Year gått ut någon
reklammation eller återkallelse på dessa däck, vilket de förnekar. Ett däck, det första har
varit till Good Years serviceverkstad för undersökning och som sagt med ovanstående
resultat. De två andra har undersökts i Tyskland.
Vi har neddelat detta till Polar/Solifer,Haninge där vi köpt husbilen ny. De har skickat för
frågan till tillverkaren om det rekommenderade trycket i däcken är riktigt.
Om det är som Good Year påstår så måste det rekommenderade trycket vara felaktigt/
för lågt, särskilt på framaxeln.
Mvh Sven-Eric