Har hymer 1990. Golvets utsida på både vänster o höger bak vid bodelsdörren underifrån är klädd med en typ av plywoodskiva med som jag tror en träregel i väggytterkanten. Denna har börjat ruttna o behöver bytas ut . Vet någon tips på hur jag kan göra? Tacksam för svar!!
Tommy
Jag hade likadana rötskador bak på min Hymer, 1989 års model. Det var golvet och sidoreglarna som hade ruttnat. På taket fanns det en stor aluminiumplåt som var både fastskruvad med fyra skruvar och limmad. Det var skruvhålen som inte höll tätt.
Vattnet trängde in och rann på uppe på isoleringen på insidan av takplåten och bakåt.
Sen rann vattnet bakåt uppe på isoleringen ända till bakre väggen och ner till golvet.
Heltokigt att skruva fast plåten. Jag tog plåten och även takräcket som var fastskruvat med många skruvar. Kolla hur det ser ut uppe på taket. Även väggarna kan vara skadade om du har otur. Tur i oturen är att isoleringen inte kan suga åt sig vatten.
Jag lagade rötskadorna för 25 år sen, bilen rullar fortfarande. Det var värt slitet.
Jag tog bort allt som var ruttet inkl delar av sidoreglarna.
Du får nog räkna att jobbet blir omfattande och kommer att ta lång tid.
I länken kan du leta upp din bil och en hel del annat. Det finns några bilder på hur en del av tak och vägg konstruktionen ser ut. Där vägg och tak möts.
When you own an old vehicle like a Hymer from early 1990 and before, it’s sometimes hard to find the correct references and spare parts for your motorhome. Thanks to the fantastic group on Facebook, “Classic Hymers Technical”, I found some handy manuals and brochures giving you a ton of...
hi-van.com