• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Golvreparation i Hymer 1990 års modell

tklev

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2025
Har hymer 1990. Golvets utsida på både vänster o höger bak vid bodelsdörren underifrån är klädd med en typ av plywoodskiva med som jag tror en träregel i väggytterkanten. Denna har börjat ruttna o behöver bytas ut . Vet någon tips på hur jag kan göra? Tacksam för svar!!
Tommy

Bilagor

• IMG_8358.jpeg
    IMG_8358.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 41
  • IMG_8357.jpeg
    IMG_8357.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 42

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
tips o tips
det bara börja riva tills du hittar nått som är friskt o så börjar du bygga upp det igen
ta en sida ät gången. o riv inte mer än nödvändigt åt gången
ta massor med foto så du vet ungefär hur det så ut innan
sök här på sidan där finns flera som har gjort likadant jobb
kolla på youtube typ renovera husbil

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Har hymer 1990. Golvets utsida på både vänster o höger bak vid bodelsdörren underifrån är klädd med en typ av plywoodskiva med som jag tror en träregel i väggytterkanten. Denna har börjat ruttna o behöver bytas ut . Vet någon tips på hur jag kan göra? Tacksam för svar!!
Tommy
Hej. Jag har haft liknande skador på min Hymer från 2012. Misstänker att det är samma konstruktion på golv- skivan. Den består troligen av två plywoodskivor som har tunna träribbor längs ytterkanterna och parallellt med långsidorna med en dryg decimeters mellanrum . Mellan ribborna ligger cellplast och allt är presslimmat för att bli en sandwich konstruktion. Jag bifogar bilder på hur det såg ut i min bil.
Jag skar bort allt som var ruttet och skarvade listerna med h-profil av aluminium, fyllde mellanrummen med frigolit och limmade och skruvade plywood under och över ribborna. I skarven som blir längs med en ribba så grävde jag ur cellplasten ca 20 mm in mellan plywoodskivorna och sköt in en ribba som var ca 40 mm bred sä det fanns något att fästa skivorna i.
Dimensionerna får du mäta dig till ,på min bil var den totala tjockleken 28 mm.
( 2x4 mm plywood och 20 mm fyrkants list som ribba.)

Mvh / Roland
DSC_0230.JPG

DSC_0229.JPG

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tommy
Jag hade likadana rötskador bak på min Hymer, 1989 års model. Det var golvet och sidoreglarna som hade ruttnat. På taket fanns det en stor aluminiumplåt som var både fastskruvad med fyra skruvar och limmad. Det var skruvhålen som inte höll tätt.

Vattnet trängde in och rann på uppe på isoleringen på insidan av takplåten och bakåt.
Sen rann vattnet bakåt uppe på isoleringen ända till bakre väggen och ner till golvet.
Heltokigt att skruva fast plåten. Jag tog plåten och även takräcket som var fastskruvat med många skruvar. Kolla hur det ser ut uppe på taket. Även väggarna kan vara skadade om du har otur. Tur i oturen är att isoleringen inte kan suga åt sig vatten.

Jag lagade rötskadorna för 25 år sen, bilen rullar fortfarande. Det var värt slitet.
Jag tog bort allt som var ruttet inkl delar av sidoreglarna.
Du får nog räkna att jobbet blir omfattande och kommer att ta lång tid.

I länken kan du leta upp din bil och en hel del annat. Det finns några bilder på hur en del av tak och vägg konstruktionen ser ut. Där vägg och tak möts.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Toppen