• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
image.jpgHej.
Vi upptäckte efter sommarens långresa att golvet framför spis och diskho var mjukt och har sjunkit ner. Sedan även vid ingången likaså. Kollade så inget vatten läckt ut från kranar eller lämnat fuktfläckar, hittar inget och gångmattan som är beige ser också fin ut. Vi kröp därför under husbilen och fotade för att se om man vid förstoring av bild skulle finna nåt under som skulle kunna ge upphov till att golvet mjuknar. Vi ser en beige sprickrand i det svarta underredet kan det möjligen kommit in fukt underifrån? Vi har haft husbilen endast två somrar och köpte den som ett utställningsex år 2012 och bilen är av modell 2010 Tec rotec 732g med långbäddar 7,60 m lång vi har alltid haft den vinterförvarad i ventilerad maskinhall och därefter ej använd vintertid. Vi har garanti kvar till maj i år och har påtalat detta till husbilsfirman i somras direkt när vi upptäckte felet. Någon som haft liknande problem?
Ska vi fukttesta den oberoende vi vill inte ha en så ny husbil som golvet rasar igenom om ett par år och då blir den helt obrukbar. Har ni några goda råd så tar vi tacksamt mot dem.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Tråkigt att höra, jag lider med dig. Lämna in & påtala problemet hos firman där ni köpte bilen. Begär att dom fixar det på garantin. Glöm inte att få ett papper som styrker att ni lämnade in den under garantitiden. Om det är fuktskador så blir det väldigt kostsamt & då pratar vi om 10000-tals kronor. Det är inte troligt, men är det inte fukt så bör det vara ett konstruktionsfel. Jag har en äldre HB där jag just nu åtgärdar fuktskador eftersom det blir för dyrt att lämna in till en firma. Sedan får du ta med tidsaspekten i beräkningen, att åtgärda fuktskador kan dra ut på tiden & risken finns att du inte får din bil tills våren. Lycka till.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Hej
Det behöver inte vara fukt. På två husvagnar som vi hade före vi började åka husbil råkade vi ut för att limmet i sandwitchen släppte och separerade. I båda fallen var det limmet mellan den undre boarden och isoleringen som släppte. Det går att åtgärda genom att man sprutar in ett special lim i ett stort antal hål samt applicerar tryck underifrån när limmet härdar. Hur dyrt jobbet var vet jag inte då det togs på garantin från Polar. Jag vet dock att det kostade mycket för limmet var dyrt och jobbet tog tid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Om jeg husker rett så er gulvet i en Tec plywood - høres nesten ut som det er kommet fukt inn i skjøten mellom to av de undre platene med slipp i limet som resultat. Dette må tas som en garantisak, så det haster for deg å få dette dokumentert - gjerne også med fabrikken. Det finnes ingen snarvei på en slik reperasjon.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Här ser ni bild under bilen på den skarven som ser misstänkt ut.,vad tror ni?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 107

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Det liknar mycket som det såg ut på mina Polarvagnar. De hade separerat litet mer men det gick att fixa. Om du trycker på golvet underifrån bör du tydligt känna att det sviktar. Det gjorde mina vagnar. Sedan gäller det att limma ihop sprickan med armering. Det var vad som gjordes hos mig. Jobbet var tyvärr tidsödande och gjordes inomhus i rumstempratur så det tog några veckor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Jag har svårt att tro att den lilla sprickan i ytskiktet har tagit in så mycket vatten att golvet sviktar både vid bänken & insteget. Det kan ju vara som Bestliner skriver, att limmet har släppt. Prova att trycka på golvet inne i bilen & under så kan du känna vad som släppt. Isoleringen i golvet är såpass hård att den inte sviktar när du trycker, När det skrevs om husvagnar så kom jag att tänka på att jag själv råkat ut för detta på en KABE 590 för många år sedan. Där konstaterades att översta skivan (under mattan) släppt pga dåligt utförd limning som i kombination med den vattenburna golvvärmen gjorde att golvet släppte. Min son hade en gammal Öggestorp med samma problem. KABE'n fixades till på så vis att man borrade en massa hål underifrån upp genom plyfan & isoleringen varefter man sprutade in lim & därefter belastade golvet inifrån. Vi gjorde samma med sonens vagn i somras. Limmet vi använde var ett polyuretanlim (PU) som funkar som fogskum & sprider sig inne i golvet utan att trycka upp golvskivan. Detta fungerade & blev väldigt bra.

Bennie
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

väldigt vanligt fenomen som för det mesta inte har med fuktskador att göra,fast det brukar inte dyka upp så fort
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Fukt eller dårlig lim - begge deler må fikses. Injeksjon av PU-lim fra undersiden er en løsning så lenge det ikke er råte eller mugg i skaden.
Et reelt lag med beskyttelse på undersiden etterpå hindrer ny skade.
Jo flere som får slike skader fikset på garantien jo større mulighet for at fabrikken forsøker å forhindre det allerede ved produksjon.

Mange av de lim som benyttes tåler dårlig fukt, andre blir sprø i kulde og sprikker ved belastning. En meget vanlig billig konstruksjon av golvplaten er to lag med plywood som legges "hellimt" med 50% overlapping. Riktig utført og med helt riktig lim blir dette en holdbar plate. Litt feil ved påføringen av lim og sammensetting av platebitene og det blir svakheter.

En vesentlig dyrere golvplate er en sandwich av fiberglassarmert plast (flere alternativer) uten skjøter hellimt under vakum eller trykk til en holdbar isolasjon med lukkede celler og et topplag av alu, fiberglass eller spesial-plywood også hellimt på samme måte som undersiden. Er det plywood så er den meget motstandsyktig mot fukt (ofte sjøvanns bestandig).
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Tack Knut för bra beskrivning, tror att vi träffades i somras i Moseldalen vid Neef när du berättade om valnötsträden.

Vi har fått många goda råd från er alla och nu har vi lite mer på fötterna inför besöket på husbilsfirman innan garantin löper ut. Och vad det kan bero på.
Tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Stemmer bra med Neef sist sommer.

Konstruksjonstekniske løsninger er alltid litt spennede, og når jeg selv pusler litt med trearbeid (om tiden strekker til) så har jeg fått litt erfaring med diverse lim - på godt og vondt. En god test lim sammen noe og legg det i fryseren, ta det ut etter noen døgn la det tine før du fryser det igjen. Sitter det fortsatt godt etter neste opptining så tåler det limet litt frost. Legger en prøvestykket i vatn i noen døgn før ny frosttest så ser en snart om limet egner seg i en husbil ;)

Eksempelvis - en helved benkeplate til kjøket fra IKEA: bitene som ble etter uttak for vask og häll tålte ikke frost, etter en vinter på verandaen gikk platebitene opp i limingen. Ingen stor fare når kjøket er ferdigmontert og benken oljet, men gir grunn for ettertanke.
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Jeg lurer på hvordan man avgrenser området med svikt, og hvilken diameter som brukes på hulla som borres. Jeg kan merke svikt på en ca 0,5 m x 0,5 m område. Bilen er en -05 modell Burstner. Hvor stort område er aktuelt å "borre upp"?

Jeg tror ikke at det er fuktskade, men skal se nøyere etter til våren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Er det som på jonas sin bil en skjøt i underste plate i midten av det myke feltet? Det er meget sannsynlig at limet har løsnet ut i fra skjøten, hullene borres bare gjennom underste plate -diameter avhengig av injektorutstyret, avstanden mellom hullene tilpasses også til utstyret og graden av skade.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Hejsan!

Har vår bil inne nu för åtgärder ang det mjuka golvet.
Och enligt säljaren så kommer de att placera speciella "krukor"
under golvet, svårt att förklara men det ska tydligen hjälpa
enligt TEC/LMC. Ska bli intressant att följa, den som lever får se.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Pratade med husbilsfirman idag och när det gäller sprickorna under golvet så är det inget de kan göra något åt,
det är vanligt slitage ? De rekommenderar oss istället att lämna in bilen själva för underredsbehandling.
Verkar dyrt. Husbilen har gått 2 sommarsäsonger med ca 1900 mil på mätaren.
Det ser ut som de lagt på något med en bred pensel mellan skarvarna, undrar om det är vanlig färg eller någon forma av tätning?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 15

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Med underredsbehandling så "målar" du ju bara över problemet och åtgärder inte det mjuka golvet.
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Hej Plåtprofilen på bilden är nog tänkt att ta upp rörelse I golvet.
Tyvärr överlappar den inte Skarven mellan golvskivorna.
O skarven borde inte vara på denna plats överhuvudtaget.
Har haft liknade problem med garagegolvet, men där kunde jag förstärka
med Al- vinklar.
Förslag fr mig är att förstärka skarven o lägga in en ny profil (fr balk till balk) som stöd.
Borde vara relativt enkelt.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Golvet är mjukt? Vad kan vara fel

Vad kan man använda för att täta skarven med så att man undviker att det kommer in fukt där i framtiden?
Något elastiskt lim, silicone eller liknande ?
 
Toppen