• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Goda råd som jag inte bad om

F

Floryd

Guest
Vi har blivit med vår första husbil. Änsålänge är den inlämnad för att de skall justera det som vi anmärkte på när vi provade den, men snart har vi nyckeln i vår hand.

Under provveckan tog jag den till jobbet en dag. En av herrarna på mitt jobb Kan Allt Man Behöver Veta Om Bilar. Om man frågar honom.

- Hr du tittat på bilen? sa jag glatt.
- Aaaahh. Den är ju inte ny.
- Jamen 2011 är ju ganska nytt.
- Aaaahh. Men du vet, du måste ju underhålla den.
- Självklart.
- Var den en Fiat? Du vet, det är ju mycket problem med Fiat.
- Det är väldigt vanligt med just Fiatchassi på husbilar.
- Aaaahh, men det finns ju andra. Titta under den, det säger jag bara. De rostar väldigt. Så se till att ni har fått se hur den ser ut under innan ni köper den. Fiat sa du.
Jag nickade.
- Och topplocket. Håll koll på topplocket, det är rena skiten. Om du ligger på Autobahn och pressar i hundraförti i flera timmar, du vet, det håll inte topplocket för. Så håll koll på topplocket. Det säger jag bara.

Husbilen Hugo och vi kommer att tuffa fram i sakta mak på småvägar. Han kommer att få se stränder och skogar och utsikter. Vi skall putsa och feja honom, koka upp kaffet försiktigt på gasolen och humma en glad sång varje gång vi taxar ut och far vidare till nästa lilla sjö, skogsglänta eller sädesfält som böjer sig för vinden. Topplocket kommer att hålla för alltid.

Karin Floryd

F

F.d. 53013

Guest
Sv: Goda råd som jag inte bad om

Ha det gott med husbilen och bry dig inte om alla dessa besserwissar!
Vi önskar en trevlig sommar!

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Ju avundsjukare vissa blir, visar bara att du gjort ett bra köp....:mcride:

Senast ändrad:
F

F.d. 29853

Guest

:spinny: Ha ha Vilken pajsare!!! Vi önskar er lycka till och ha det så häärligt när ni "puttrar" fram på vägarna!!

F

F.d. 53358

Guest

Lycka till med husbilen och sikt i viktigpettrar, han är bara avundsjuk.
Ha en trevlig sommar.

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Fick också "veta" av en arbetskompis om Fiat: Jaha, och förståss på ett Fiatchassie, sån skräp, sämsta bilen i Europa...
Men han var också avundsjuk så det nästan rök.

F

Floryd

Guest

Hugo mår bra. Det är en allmän hälsokontroll och fuktbesiktning och så får han lite trevliga saker, som solfångare och backkamera och och en ny stötfångare bak för att han inte har haft backkamera från början. Han får permission över midsommar och följer med oss till Nora, men han skall tillbaka till verkstad efter det.
Men sen.
Första veckan i juli.
Då.
Då börjas det. Med topplock och allt.

F

F.d. 53358

Guest

Sköter man bilen med olje o filterbyte en gång om året och håller koll på nivåerna vad gäller kylvatten motorolja och byter bromsolja vart annat år. Då kommer bilen att hålla i många år.
Har själv en Mazda pickupp 00, som gått 30 000 mil utan några problem. Har bara bytt slitdetaljer som bromsbelägg, kamrem, vattenpump o däck.
Ha en trevlig sommar.

J

Jarn

Guest

Har din "kompis" överhuvudtaget någon erfarenhet av husbilar?
Låter inte så.

Är själv inne på min sjunde husbil med bas av Fiat sedan 1989.

B

Bergåsen

Guest

Hej!
Bry dig inte, njut av er fina husbil.
Samma sak för oss kabeägare som också är byggd på Fiat.
Sämsta och icke prisvärda husbil får man höra av vissa :twitcy:
Men vi har många tusen positiva mil med Fiat.
Ha en härlig husbilssommar önskar Joakim och Ann-Cathrine

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25491

Guest

Det är så otroligt barnsligt och småaktigt att alltid ta glädjen från dem som är glada bara för att man rent generellt inte tål att andra har det bra. Ni ska vara glada i er husbil, det är ju ni som ska ha den så ingen annan behöver ju bry sej i vad det är för sort eller vilket chassi den är byggd på. Spelar ingen roll vad man har bara man är glad i det själv. Även här på forumet slängs det skit av en del vad gäller märken o dyl. Låt oss glädjas med varandra istället och ta eventuella problem när de kommer. Att det finns olika sorter beror ju trots allt på att vi är olika och ingen är bättre än någon annan. Det skulle var otroligt tråkigt om alla gillade samma märke, samma musik, samma platser etc.
Stort lycka till med er husbil, hoppas vi ses någon gång någonstans

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Haha!
Vilket underbart kåseri över en besserwisser, och ett skarpt betraktaröga!
Dom finns överallt. Kvittar vad man pratar om så vet dom bäst. Oftast med en negativ, lätt nedlåtande klang. Riktiga energitjuvar.

Lycka till med nya husbilen, akta topplocket, så ses vi kanske på vägarna!

vh,

SoT

F

F.d. 14324

Guest

Sot, energitjuvar var en bra benämning! :) :D
Och jag ska tänka tanken "Akta topplocket" nästa gång jag stöter på en energitjuv.

mvh jocke

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Underbart skrivet! Ser fram emot nästa skildring av era kommande äventyr!
Kommer att tänka Macken och figuren Turbo: "Har du kollat kardantunneln? Gör det! Får du skit i kardantunneln kan lika gärna slänga bilen...."
Välkommen i klubben Floryd!

Clapton

L

Logitech

Guest

Hejsan Floryd ! Ja,avundsjuka människor finns det gott om,vilket tyder på att dom inte mår bra i övrigt.Jag sa till en lirare som var avundsjuk på min gamla HB -95:a,"Att mår du så pyton i din sociala livsituation att du måste vara avundsjuk på någon som får det bättre,så tycker jag att du ska söka hjälp!" Han blev förbannad och bad mej att dra till ett varmare ställe,och försvann som en oljad blixt.Det bevisar att jag slog huvudet på spiken.Det kändes skönt!! Sedan dess tittar han inte ens åt mitt håll.Det är två år sedan.Mej rör det inte ryggen.Jag bara myser.Vi svenskar är kända för att vara avundsjuka.På 1700-talet var det en italienare som red genom Sverige.Han blev mycket väl mottagen i gårdarna,med både mat ,kaffe och sängplats.Han sa att svenskarna var mycket generösa och gästfria,men han tyckte det var synd att dom var så avundsjuka.Det försvinner väl aldrig.Är man avundsjuk,så ska man lida för det,så kanske kanske man lär sej något av det.Förhoppningsvis! Du Floryd,njut nu av din nyinköpta HB.Låt den få vädra sej i alla vädersträck,med en lycklig förare vid ratten,vilket smittar av sej på med passageraren/na. TREVLIG SOMMAR!!!! önskar Logitech :mh2::bye:

Toppen