• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

goda mat rätter ????

F

F.d. 7569

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Ska prova det på lördag. Har en burk stående i kylen "utifall att" :)

//Roger
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Jag talade med min frus bror i dag och han gillade rå nötfärs mellan ett par franskskivor bröd "skitgott" som han sa :D
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Vilka "härliga" mattips man får på denna sida. Ska genast skriva ut dem och lägga i min receptsamling :mat:
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Jag tror det. Har ätit nåt liknande på Rådhuskällaren i Vadstena när vi kollade det stillsamma"nattlivet".

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Truite a la Coq Hardi enligt delvis eget recept är någonting alldeles fantastiskt gott.


//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: goda mat rätter ????

Skär ner en bit falukorv, en gul lök, en röd lök och en burk champinioner i lagom stora bitar. Fräs upp detta i en stekpanna så det får lite färg. Häll på en burk krossade tomater och låt koka ihop lite. En skvätt grädde höjer smaken. Krydda med svartpeppar.
Potatismos är gott till, och naturligtvis en öl.
Calle
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Hej Roger såg för jävla gott ut :)
// Greven
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Det kan du ge dig på.

Visa bilaga 12533


Här kommer receptet för 4 pers
(hittade grunden i Jan Håkanssons "En skeppsläkares memoarer", 1977, s. 143 för många år sedan )


4 foreller (eller röding)
4 skivor bayonneskinka
2-3 dl riven schweizerost
1 msk finhackad schalottenlök (eller vanlig gul)
2-3 dl torrt vitt vin
1½ dl tjock grädde
2 msk smör
1 msk vetemjöl
salt


Gör så här:

1.Ta ut forellerna, avlägsna gälarna och gnid in fiskarna med salt. Placera dem med buken nedåt på ett fiskgaller.
2.Bred ut den finhackade schalottenlöken över botten av en fiskpanna och lägg skinkskivorna ovanpå. Häll i vinet.
3.Lägg gallret med fiskarna i pannan och täck med lock eller folie. Låt fisken ånga i 200 graders ugnsvärme i ca 35 minuter.
4.Lyft upp fiskarna och avlägsna skinn och fenor (inte stjärtfenan). Låt huvudet sitta kvar. Lägg fiskarna på ett fat, täck med skinkskivorna och håll varmt.
5.Sila spadet i pannan. Gör en redning och späd med spad och grädde. Låt såsen puttra några minuter och tillsätt den rivna osten som får smälta ordentligt. Smaka av och salta eventuellt.
6.Häll upp såsen runt fisken på fatet och servera rätten tillsammans med dillkokt potatis.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

Bonnstuv

Kålrot, potatis, selleri, morötter, purjolök, gul lök, palsternak samt rimmad fläsklägg. Lagerblad och kryddpeppar.
Koka fläskläggenmed kryddorna tills köttet lossnar från benen. Sila ur spadet från kryddorna. Koka rotsakerna i spadet tills dom har mjuknat. Läg då i köttet som är skuret i små bitar. Låt det puttra några timmar och sedan är det klart. Detta göres lämpligen i en stor sats för att infrysas i lagom stora portioner för att medtagas i husbilen.

Detta gjorde min mamma och det har blivit en favoriträtt hos oss. Eva älskar det!

Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: goda mat rätter ????

En enkel variant: Västerbotten-ost och Kalles kaviar...Gott, gottigottgott, gott!!!
(redigerat korrekturfel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Det enkla är det mest underbara att äta i denna värld:wink:
//Greven
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

:cool: En gammal kompis till mig hade strösocker på makaronerna, jättegott tyckte han.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

Detta fick vi på ett ställe i Söderfors och gör det gärna själv.

1 paket bacon, klippt i små bitar, 1 stor gul lök,grovt hackad ,lagom mängd champinjoner, skuret i mindre bitar. Bryn först bacon, lägg på tallrik, sedan löken, lägg på tallrik (samma går bra) och sedan svampen. Eller ta det i vilken ordning du vill. Lägg tillbaka allt på stekjärnet och låt det "gifta sig" under ca 10 min. Använd smör till stekningen om det behövs!

Serverades till en grillad köttbit och bakad potatis. Busgott.

Verkar att vara dags för en receptbok snart? Vad tycks?
Eva
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Bulle med bulle är gott, dvs chokladboll instoppad i en fransbrödsrulle. Tryck ihop och njut! Åt alltid det när vi gick i gymnasiet..nu var det ju ett tag sen men äts ibland ännu.

Eller en numera preskiberad frukost efter en lååång natt, cornflakes med de skvättar av röd och vitvinet samt ölen som fanns kvar. Hmmm, gör nog aldrig om det och tipset är pröva det inte.

//Agneta
 
Toppen