• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

goda mat rätter ????

F

F.d. 55328

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Under förra årets semester nere i Balkan blev jag bjuden på får huvud, det var något jag absolut inte fick i mig.
Utan andra kulmenariska läckerheter som stekta råräkor, stekt ost, grillat sidfläsk och inte minst bröd med inbakt ostpaj, skulle hälsoresa fått ett ansikte även för mig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: goda mat rätter ????

Dere bør prøve et julebord på Voss - spesialitet "svedne smalahoved" den store delikatessen i det halve fårehodet du får er øyet - selv greier jeg med lenge med kjøttet på kinnet av sauen. Hodet har fått svidd av ulla og er sltet og røykt.

Dette er mye bedre enn et måltid jeg fikk på Island, startet med råtten hai og fortsatte med diverse varianter av tørket fisk - høydepunktet skylle være fåreballer - heldigvis det hele ble servert med rikelig med med Svartadaudur (lokal vodka)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: goda mat rätter ????

I det här sammanhanget och i dessa tider kan jag inte låta bli att nämna REVBENSSPJÄLL :p
Och inte vilka som helst, de ska vara tillagade enligt detta recept
Revbensspjäll . Fläskkött || Recept, vin och drinkar för vardag och fest. Smalt, GI, lyx eller ekologiskt, god mat på Tasteline - I gott sällskap » Recept & menyer » Receptlista » Recept - Tasteline.com
Har man en gång testat detta recept så är man fast. Finns inget annat.

På hemsidan tasteline.com finns för övrigt många goa :wub: saker.
V-backen
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Är det någon som ätit hundkött? *urk*
Verkar som att det förekommer i Kina men är det någon här som har testat?
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: goda mat rätter ????

I Korea är det också vanligt. En bekant åt det i sb med OS i Soul och var inte särskilt imponerad.

Han berättade också en lite längre historia runt sitt restaurangbesök, men den är lite för makaber för att relatera här.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Glömde att berätta att när jag var i 20 års åldern så hade vi en jävla fest och frampå småtimmarna så stod katten och åt i tonfisksalladen ,
och när jag fick se det tämligen dragen så säger jag att kan du äta vår mat så ska jag äta din ..............så jag hämtar kattmaten typ mjau på burk och en sked och slevar i mig.................det var bara jag kvar i köket ...........................:p'
smakade inget speciellt ........ // Greven
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Är det någon som ätit hundkött? *urk*
Verkar som att det förekommer i Kina men är det någon här som har testat?
kanske är gott bara det inte är benrester i//Greven
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: goda mat rätter ????

Herregud skulle man kunna få bli bjuden på alla dessa smakupplevelser känner mig jättesugen :twitcy:
Mvh/ Pelle570
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: goda mat rätter ????

Kan inte påminna mig att jag har några så här udda matvanor hemma. Är nog lite trist på det området även om jag gillar att testa nya saker. Ska nog testa flera av tipsen här =)
Men om ni kommer till Belize kan jag rekommendera Chicken Bamboo - det är grillad leguanödla. Otroligt gott! Och den gamla klyschan att det smakar kyckling stämmer otroligt bra. Men det är mer att bita i så att säga.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: goda mat rätter ????

Kom på så här fram på små timmarna att kaffegök och julost är rätt så gott,men inte så bra för själen eller kroppen./Claes
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

Två tips, enkla å goda..

Till Lunch:
1; Chipsmackor
Köp en mellan baguett och karva ur det vita brödet och släng, fyll sedan med potatissallad rostbiff och ett rikligt lager med svenska lantchips i valfri smak..

Ni kan byta ut rostbiff/potatissallad mot annat ni gillar, ex skinkost på tub, toppa med extra skinka och sen ett rikligt lager med chips...

Middag:
Gör en grönpepparsås och häll ner stekt bacon med strimmlad paprika, servera med spagetti..
Grymt gott och superenkelt/billigt...

Mitt första inlägg på forumet fick bli mat, kan inte så mycket om husbilar ännu:confused:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

Här kommer ett annat tips, men den törs ni inte testa..:)

Frukost:
Filmjölk med hotdogs.
Skiva korven i ca 1cm bitar och vid behov strö lite socker ovanpå..

Grymt gott, tyvärr äter jag inte det lika ofta i vuxen ålder då jag framstår som knäpp då..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: goda mat rätter ????

Vad sägs om lite lättstekt kalvbräss (i brist på lammbräss) på varm baguette till frukost? Krydda: bara lite havssalt...
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: goda mat rätter ????

I slutet på 60-talet var jag (Bosse) och några kompisar på en 2-veckors charter till Torremolinos på Costa del Sol och hade betalat extra för en utflykt till Marocko på 3 dagar.

Under en utflykt med turistbussen stannade vi på en "vägkrog" (större hål i väggen) och åt den lunch som ingick i utflyktens pris.
Den smakade alldeles utmärkt och påminde om slottsstek, men med den skillnaden att skivorna var mindre till storleken...

Samtliga cirka 30 resenärer i bussen tyckte att lunchen smakade mycket bra och när vi återvänt till vårt hotell i Tanger, så frågade vi reseledaren vad vi hade ätit till lunch (vilket han lovat berätta vid ett senare tillfälle) - gissa vad det var !

Jo, just det - det var ett antal hundar som fått sätta livet till och reseledaren berättade förtjust att de flesta hundar som gick lösa levde ett farligt liv...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: goda mat rätter ????

Något som är gemensamt för saluhallen i Göteborg och saluhallen i Florence:
1) fårhuvud
2) kalvhuvud
3) komage
4) oxtestiklar
5) kalv & lammbräss (min favorit)
6) inälvsmat (hjärta, njure, lever, hjärna)
7) sniglar
Det som saknas i Göteborg är tupphuvud, grodlår och färska duvor. Själv gillar jag mest spenat i alla former, mummms : )
 

Ann-Louise

HBK Medlem (P)
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: goda mat rätter ????

Så här i juletid så kan jag tipsa om tomtegröt med jordgubbssylt och müsli. Supergott och mättande.
:msn_gift:
 
Toppen