• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gobox österrike

F

F.d. 50280

Guest
Sv: Gobox österrike

Hej på er håller med om att Österrike är ett krångligt land att ta sig igenom. Fick samma svar på macken vi kom igenom för en vecka sedan, ( gobox) att skicka vissa uppgifter till en adress i Österrike. jag sa till henne att det hann jag inte för vi ska var iväg längre än så. Då tog hon regbeviset och faxade det o det kostade det 5 euro sen var det klart sa hon. Hopppas att det stämmer.
Med vänlig hälsning, Janne
 
F

F.d. 50061

Guest
Sv: Gobox österrike

Det är naturligtvis så att det är GoBox som gäller för mig, men jag skulle ändå vilja försöka att reda ut en del frågetecken. På mitt regbevis ( som jag har med mig i Bilen) står det skattevikt : 3300kg och totalvikt : 4000kg. efter jag läst artikeln blir det inte lika självklart för mig. Om det är en "liten" felformulering kan det ju få ganska kostsamma följder om jag litar på författaren
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Det är naturligtvis så att det är GoBox som gäller för mig, men jag skulle ändå vilja försöka att reda ut en del frågetecken. På mitt regbevis ( som jag har med mig i Bilen) står det skattevikt : 3300kg och totalvikt : 4000kg. efter jag läst artikeln blir det inte lika självklart för mig. Om det är en "liten" felformulering kan det ju få ganska kostsamma följder om jag litar på författaren


Kopierat från transportstyrelsens hemsida.

Skattevikt
Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin.

För personbilar, traktorer och motorredskap är skattevikten fordonets tjänstevikt.
För släpvagnar, lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.

Skattens storlek - transportstyrelsen.se

Det är ju olyckligt att du har två uppgifter på ditt registreringsbevis.

/Kenneth
 
F

F.d. 50061

Guest
Sv: Gobox österrike

Tack för alla som svarat. Nu Köper jag en Go Box när jag åker hem. det som står i mitt regbevis får jag reda ut när jag kommer hem. Den Österikiska polisen lär inte vara speciellt intresserad av att argumentera. Jag antar att jag får stå med mössan i hand om jag blir stoppad.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Gobox österrike

Tack för alla som svarat. Nu Köper jag en Go Box när jag åker hem. det som står i mitt regbevis får jag reda ut när jag kommer hem. Den Österikiska polisen lär inte vara speciellt intresserad av att argumentera. Jag antar att jag får stå med mössan i hand om jag blir stoppad.

Det finns ju alternativ till motorväg, vi har kört flera olika. Senast Brenner-Innsbruck-Kufstein, bra väg, inte särskilt långa avstånd, tar dock lite längre tid än motorvägen.
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Gobox österrike

Hej vi ska köra imorgon först till kroatsien sen italien kör över plöckenpass enligt via michelin 50 min längre tid till till trieste 2 mil närmre. Vi körde samma väg för 2 år sen övenattade i oberdruburg 18 mil till trieste.Ha en härlig sommar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Det förutsätter att miljöklassen är införd på registreringsbeviset, tyvärr så är det inte det på äldre bilar vilket ställer till problem.

När jag skaffade Easygo+ till vår 07a hösten 2014 så fick jag ordna fram miljöklassen skriftligt dokumenterat direkt från Fiat.
Det var enda sättet när klassningen inte fanns i bilens registreringsbevis.
När jag väl fått fram detta papper var det inga problem att få boxen.

När jag skaffade gobox vid Österrikes gräns 2010 behövdes inte detta papper.
Det var tillräckligt med befintliga handlingar som även skulle in till myndigheten i Österrike inom 14 dagar.
Som jag faxade från en camping i Italien den gången.
Krister
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Gobox österrike

Hej vi ska köra imorgon först till kroatsien sen italien kör över plöckenpass enligt via michelin 50 min längre tid till till trieste 2 mil närmre. Vi körde samma väg för 2 år sen övenattade i oberdruburg 18 mil till trieste.Ha en härlig sommar.

I Oberdrauburg finns en fin liten camping, ägaren hade nog bacillskräck för där var alltid fantastiskt välstädat, inte ett hårstrå någonstans. I byn ett par hundra m därifrån finns en bra krog.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

När jag skaffade Easygo+ till vår 07a hösten 2014 så fick jag ordna fram miljöklassen skriftligt dokumenterat direkt från Fiat.
Det var enda sättet när klassningen inte fanns i bilens registreringsbevis.
När jag väl fått fram detta papper var det inga problem att få boxen.

När jag skaffade gobox vid Österrikes gräns 2010 behövdes inte detta papper.
Det var tillräckligt med befintliga handlingar som även skulle in till myndigheten i Österrike inom 14 dagar.
Som jag faxade från en camping i Italien den gången.
Krister

Så fick även jag göra. Det tog lite tid innan Svenska Fiat fixade intyget.

Jag har även skickat intyget till Transportstyrelsen så de för in miljöklassen i registreringsbeviset, med tanke på framtida behov vid någon gräns där de vill se registreringsbevis.

Kenneth
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Gobox österrike

Beställde en Easy Go men fick den inte innan avresa till Kroatien så jag blev tvungen att åka ändå. Skaffade en GoBox innan gränsen till Österrike. Väl nere i Kroatien fick receptionen skrivit ut ett dokument som skulle fyllas i.
Tog en bild på registreringsbeviset och dokumentet och mailade till Asfinag. Precis hur man ska göra står på kvittot man får när man köper GoBoxen. Betalar man med kort får man svensk text. Sedan tog det tre dagar innan jag fick en bekräftelse att allt var i sin ordning. Lite pyssel men ändå smidigt.

Men nästa gång tar jag min Easy Go istället som låg hemma och väntade på mig.

//Mattias
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Gobox österrike

Hej på er håller med om att Österrike är ett krångligt land att ta sig igenom. Fick samma svar på macken vi kom igenom för en vecka sedan, ( gobox) att skicka vissa uppgifter till en adress i Österrike. jag sa till henne att det hann jag inte för vi ska var iväg längre än så. Då tog hon regbeviset och faxade det o det kostade det 5 euro sen var det klart sa hon. Hopppas att det stämmer.
Med vänlig hälsning, Janne

Lycko er, vi fick ingen som helst info om att vi själva skulle OCKSÅ skanna in regbeviset, fick inget formulär heller. Mannen på inköpsstället höll på länge och tog en kopia(skannade) in regbeviset och vi antog allt var frid och fröjd. Det är naturligtvis möjligt att texten stod på kvittot men i o m att mannen skannade in det hela så antog vi ju att det var klart så och han sa inget om någon extra åtgärd.

Nu i juni fick vi ett straffskatt på 240 euro! Svaret på min mejlförfrågan till varför blev en hänvisning till fel miljöklassning TROTS att det står EURO 5 i regbeviset! För att slippa påföljder så betalade jag in fortast möjligt, har inte hunnit att skicka in kopia av regbeviset på nytt...fortsättning följer...
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Då måste vi haft en jäkla tur då vi visade bilens handlingar på ett tankställe strax före Österikes gräns 2012. Fyllde boxen så att det även skulle räcka till returresan. På hemvägen pep boxen tror det var fyra gånger vilket betyder att den omgående måste fyllas på. Vi tog av vi närmaste trafikplats och körde betalfritt till Tyskland. I år skickades Goboxen till den adress som fanns på kvittot och efter ett par dagar fick vi, tror det var 73 Euro, insatt på vårt konto. Har såldes inte behövt mejla några handlingar eller fått böter, måste varit en bra man som sålde boxen till oss. :yes::wub:
 
Toppen