• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Go box

F

F.d. 12793

Guest
Har en husbil med totalvekt 4,2 tonn og trenger derfor Go box for å kjøre gjennom østerrike. Betalte rikelig for tur - retur. Likevel var boksen tom da vi kjørte nordover igjen. Det viste seg at den da sto i euroklasse 0, selv om den var satt i euroklasse 4 da jeg kjøpte den . Måtte på ny ut med en masse penger. Hva gjorde jeg feil ? Neste år kjører jeg Ungaren. Aldri mer Østerike.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Go box

Det går att köra genom Österrike utan GoBox med hb >3,5t.
Undvik motorvägar, vi har gjort det både vid resa till Kroatien och till Italien.
Vad jag förstår så är GoBox en källa till missförstånd och kostsamt sådant.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Jag har själv precis passerat Österrike och på returen kört med Go-box. Mackbiträdet var väl inte direkt insatt och efter att hon tyckte min bil hörde till klass 1 och att vi var överens om att den hade 3 axlar fick jag min box. Väl ute i bilen var det till att dubbelkolla och nog var den inställd på 2 axlar...
Man får ta sig en stund att läsa manualen och absolut inte lita på personalen. Vad jag har förstått kan det bli dryga böter.
 
F

F.d. 12793

Guest
Sv: Go box

Vi reiste Hanofer - Plzen - (stort kjøpesenter) - Frumburk ( fin campingplass) - Linz - Graz - Maribor - Zagreb - Zadar - Trogir - Mostar - Sarajevo - Dubrownic- Split for så å stoppe i tre uker på Strasko camping i Novalja på øya Pag. Neste år kjører vi via Ungarn for å slippe Go box i Østerike. Den blir det bare tull med. Anbefaler Strasko Camping.
 
K

Klaric

Guest
Sv: Go box

Hej

Kom precis hem från Kroatien Go-box 155 euro.böter 220 euro för att man måste skicka in reg-beviset + coc dokument på bil inom 14 dagar. Vi bråkade och förklarade för As finag att vi inte hade fax eller en skanner i bilen men det kvittade hur mycket man förklarade så sket dom i vilket.

Enligt AS finag kostar det 30cent kilometern att köra i deras land och att information finns att hämta på alla språk, synd att jag inte hittade det innan vi körde ner.

Nästa gång blir det betalfria vägar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Hej

Kom precis hem från Kroatien Go-box 155 euro.böter 220 euro för att man måste skicka in reg-beviset + coc dokument på bil inom 14 dagar. Vi bråkade och förklarade för As finag att vi inte hade fax eller en skanner i bilen men det kvittade hur mycket man förklarade så sket dom i vilket.

Enligt AS finag kostar det 30cent kilometern att köra i deras land och att information finns att hämta på alla språk, synd att jag inte hittade det innan vi körde ner.

Nästa gång blir det betalfria vägar.

Hej

Om jag förstått det rätt så fick ni ut en box på vägen ner trots saknat regbevis och skulle sen ha skickat in en kopia inom 2 veckor för att slippa "böter"? Ja dom vet hur dom skall tjäna pengar.
155 Euro låter mycket men jag förmodar att ni blev skönstaxerade när det gäller bilklass också.

Förra året tog vi Gobox och det slutade på ca 1800:- i vägavgift. Dyrt, men då har vi en gammal bil med sämre avgasklass, 3 axlar och över 3500kg. Man blir tydligen klassad som en tung lastbil från andra världskriget.

I år tänkte vi åka betalfria vägar och gjorde så på vägen ner. Vi lät GPS'n styra till 100% och det blev en mycket vacker "omväg" med mycket slingandes förbi diverse skidorter. Vi hade faktiskt ingen aning om var vi var emellanåt och ibland var vägarna knappt farbara.
Det tog flera timmar längre tid den vägen så på vägen hemåt blev det ändå en Gobox.
 
K

Klaric

Guest
Sv: Go box

Hej

Hade alla papper med mig in när jag skulle köpa boxen så jag trodde att allt var fixat. Det stod euro klass 4 på kvittot + att jag betalat för tur o retur direkt på plats.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Har skrivit det förr och tar det igen.

Varför ska det vara så svårt att ta fram en Vignett som tar en högre vikt för bla. husbilar för att slippa allt krångel med avgifter som dom inte kan hantera själva (7,5t). Själv är jag inte mot att betala en dubbel avgift mot vad Vignetten kostar idag för att slippa strulet.

Men svaret kanske är enklare än så. Man får bra betalt av turisterna nu, dom som tar GoBox alltså.

Ingen mer GoBox för oss.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Hej

Hade alla papper med mig in när jag skulle köpa boxen så jag trodde att allt var fixat. Det stod euro klass 4 på kvittot + att jag betalat för tur o retur direkt på plats.


Då förstår jag inte alls. De frågade väl efter regbeviset när de konfigurerade upp boxen innan du fick den? Pengarna fyller man ju på innan färden men det som inte går åt får man tillbaka kontant när man sen lämnar igen boxen.

Om alla dina fordonsuppgifter står på kvittot så borde det ju inte vara några konstigheter?

Tomtarna på bensinstationerna verkar göra så gott de kan men min erfarenhet är att de är ute och cyklar mer än de hanterar GoBoxar. På vägen hem sist tog det en bra stund att få ut boxen då hon var väldigt osäker på hur hon skulle göra.
 
K

Klaric

Guest
Sv: Go box

Hej

Information som jag fick av as-finag poliserna?
 

Bilagor

  • GO-BOX.info.pdf
    1,6 MB · Visningar: 273

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Då förstår jag.

Alla med klass 4 eller bättre måste alltså även skicka in papper som styrker klasstillhörigheten. Annars åker man på 110 euro i böter för varje dag man använt bilen...

Surt sa räven. Det hade jag inte en susning om
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Go box

Har oxå varit till Kroatien genom Österike Stannade på en mack gick in å fick en Go Box
Fick även manual på svenska hur den fungerar å vad som krävdes där stod att regbevis skulle faxas eller skickas in. Jag frågade mackbiträdet om han hadde fax javisst svarade han å faxade in papperen åt mig Kanon bra . Totalpris på denna Go Box med laddning var 937:-
Sen kollade jag Go Boxen innan jag körde ur Österike å då va det kvar 25 euro på den.
Det funkade helt utmärkt.:mcride:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Betyder dom här nya reglerna att vi som har en "gammal" go-box måste skicka in papper för att slippa böter???

//Kicki
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Go box

Har ni den "sämsta" miljöklassen registrerad så lär det inte behövas. Vill man däremot ha en bättre klassning som ger lägre pris måste man ställa om boxen och skicka in kopia av reg.beviset.

Vi fick ordnat det gratis på en större bensinmack och dom skickade dessutom in ett fax av reg.beviset till As finag.

Men trots att vi har Gobox så undviker vi betalvägar när vi kör igenom ner mot Italien.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Go box

Hej alle Go-box ejere.
Da vi fik go-box 2010 på en benzintank, opdagede vi da vi var kommet hjem fra Italien at den var registreret som euro 0 min husbil er euro 4 det havde damen ikke set på registreringsattesten. Jeg har mailet, ringet mange gange til Østrig, med det hjælper overhoved ikke at sige noget. det sidste svar var kør ind næstegang i er i Østrig og få det rettet og BETAL € for den fejl de selv har gjort ????

ERIK DK
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Go box

Betyder dom här nya reglerna att vi som har en "gammal" go-box måste skicka in papper för att slippa böter???

//Kicki


Enligt den pdf Klaric la upp så behövs det bara om bilen har klass 4 eller bättre.

Detta kan ju vara lätt att glömma bort om man åkt sträckan förut men kanske nyligen bytt upp sig till nyare bil.
 
F

F.d. 12793

Guest
Sv: Go box

Etter å ha kjørt gjennom Østerrike to ganger og opplevd at på returen var Go boxen i emisjonsklasse 0 er mitt råd : lever alltid inn Go boxen når du kjører ut av Østerike dersom det går mer enn 14 dager før du på nytt skal inn i Østerike. Go boxen holder riktig innstilling i 14 dager uten at papirer blir innsendt. Er dette riktig ?
 
Toppen