Sv: Gnällkören sjunger falsk
PS. Argumenten tycks tryta lite hos SCR-anhängarna eftersom vissa av dem använder sig av "gamla säkra" tricks såsom nedvärderande uttryck om "motståndarna". Vi "gnällare" håller oss till ämnet!
Vet faktiskt inte om jag är en av dessa, s.k. "SCR-anhängarna" som Jappe syftar på i det här inlägget.
Kanske, eftersom jag reagerar mot att man här på olika sätt svartmålar den organisationen. Varför har jag liksom aldrig riktigt förstått.
De erbjuder en produkt, som är anpassad till den traditionella campingen, barnfamiljen, husvagnen, sociala aktiviteter och att man stannar en längre tid, ibland hela säsongen.
Det här passar en del av husbilsfolket också, men för de flesta av oss är det inte en produkt som vi efterfrågar. Själva stannar vi ganska ofta på campingar eftersom vi tycker det känns tryggare och vill inte stå någonstans där det kan vara provocerande. Däremot väldigt sällan på SCR´s campingar.
Men varför skall vi svartmåla SCR? För att man uppträder affärsmässigt och söker maximerar sina intäkter? Tror inte det eftersom det är så en företagare med ansvar för sitt företag och personal skall göra.
Förstår att deras projekt "Husbilsdestination Sverige", ses som ett hot för många, en hotbild som jag personligen i inte alls delar.
Som grund ligger en kundundersökning där 1541 har svarat, varav 935 var husbilsägare.
Enligt konsulten Lars Erik Hörmander, som tar på sig någon form av expertkeps i husbilsfrågor, så talar den undersökningen sitt tydliga språk om att vi efterfrågar campingliknande ställplatser!
Ja, ja.... ni kan själva läsa undersökningen här;
http://www.scr.se/Documents/Husbilsgästundersökning.pdf
Att det är SCR som är uppdragsgivare råder det inga tvivel om, sex av frågorna gäller enbart campingplatser och 2 frågar gällde ställplatser. Vad han kan utläsa av den undersökningen vet jag inte, men jag kan direkt se att man ställt frågorna för att få de svar som man själv önskar och vill ha.
Det är helt enkelt ett paradigmskifte i branschen och sådana stora förändringar i alla branscher möts alltid först av oförståelse av de etablerade branschföreträdarna. En förnekelseprocess kan man kalla det.
SCR är frustrerade för man ser oss med sina traditionella campingögon och försöker på olika sätt få oss att passa in i deras produkt, men de kommer aldrig att lyckas få den stora gruppen husbilsåkare in på sina anläggningar, eftersom deras produkt helt enkelt är fel för de flesta husbilsåkarna.
Den här undersökningen är i mina ögon ett rent självbedrägeri, där man med en konsultrapport skriver sin egen sanning. Om SCR skulle fortsätta på det spåret blir det en gigantisk felsatsning och ett antal av deras medlemmar kommer att förlora stora pengar.
Därför tycker jag det är bra att RMF dragit igång och att HBK deltar i projektet
"Sverige skall bli Europas bästa husbilsdestination".
Onekligen storvulna ord och det är nog en bra bit mellan orden och verkligheten. Personligen tror jag inte att det kan komma ut så där väldigt mycket handfasta resultat. Anledningen är att jag tror inte de som i framtiden ordnar de ställplatser som vi vill ha, de finns helt enkelt med i arbetsgruppen.
Förutsätter, eftersom gruppen till största delen består av företrädare för oss husbilsåkarna, vi brukare, så kommer SCR rapport smulas sönder och hamna i "tramslådan". Däremot att vår egen utredning som gjordes för något år sedan kommer upp på bordet och används som underlag i behovsanalyserna och formar resultatet.
Tror att de som kommer att stå bakom de framtida centrumnära, enkla ställplatserna inte fanns representerade på mötet. Tror det är nya entreprenörer som ser det som en affär, kommuner som vill se oss som turister i sin bygd och företagare som har en annan verksamhet och därför vill få oss att stanna, osv. Kallas visst också för dynamiken i marknadskrafterna.
Men som sagt varför vi svartmålar SCR förstår jag inte, ingen tvingas att köpa deras produkt.