• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Global uppvärmning????

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Vart tog den globala uppvärmningn vägen trodde i mitt enfald att det skulle vara varmare den här vintern än den förra eller tidigare. Men här i mitten av Värmland har det varit kallt sedan en bra tid före Jul. Inte nog med kallt utan riktigt kallt också.

Tycker att det är fler lådbilar på helgerna än det har varit tidigare år. Men inte ens det hjälper. Kan det vara att man bor ute på wischan som gör att det är kallt eller?

Sitter här och tittar ut genom köksfönstret. Därute är det idag -8 och snöfall. Usch o fy så hemskt, när drömmarna om en snar husbilsstart börjat hägra.
Har experterna fel eller vad???
Nej fram för tidigare vår och längre sommrar.:msn_sun::msn_sun::msn_sun::msn_island:

Fakta är en sak drömmar en annan ha det så bra!

:confused::confused::confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Global uppvärmning????

De senaste 5 åren utgör en 1,1111111111111111111111111111111e-9 del (5 av 4,5 miljarder år) av jordens levnadstid. För 3 år sedan hade Södra Sverige en av tidernas kallaste och snörikaste vintrar. Vi verkar ha väldigt kort tidshorisont när vi pratar klimatförändringar i vår egen vardag.....

Vi måste skilja på trend och enskilda observationer. Men jag glädjs, husbilen har vi för skidåkning så nu går den för fullt.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Vill du se hur den globala uppvärmningen påverkar oss är det bara att boka en resa till Australien där dom har kraftiga översvämningar i den ena delen och bränder och hetta i den andra.

Själv tycker jag det är helt underbart med en kall vinter för en gångs skull (jag vet att dom flesta inte håller med mig). När våren kommer blir det desto härligare......:). Då blir det till att packa husbilen och ge sig av mot skåne som är underbart på våren. (En liten flört med skåningar har väl ingen dött av, hoppas jag);)

/Per

F

F.d. 2692

Guest

(En liten flört med skåningar har väl ingen dött av, hoppas jag);)

/Per
Även om jag flyttade från Skåne för 25 år sen, känner jag mig som en skånepåg och är mottaglig för smicker. ;)

Trodde för en vecka sen att våren var på väg, men nu har snön kommit, och den ligger kvar, hua mej.
Men enligt almanackan är våren inte all för långt bort.

F

F.d. 1470

Guest

Det är precis dessa "titta ut genom fönstret"-iakttagelser vi måste vara försiktiga med. Ser jag ut genom mitt fönster just nu så är det definitivt ingen global uppvärmning på G.

F

F.d. 11293

Guest

också funderat på detta med global uppvärmning, när det är kallt ute så finns det inget att läsa om sånt i dagstidningarna, o jag undrar också hur människorna resonerade när inlandsisen drogs sig norrut under den sista istiden som slutade för 10 000 år sen
:)
jag vill till lägga att jag inte försvarar vårat slöseri med naturtillgångar
:)

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Eländes, elände, nu är det bara 8 månader till höst.

Håkan
------------------------
PS. Jorduppvärmning: vet inte vad jag skall tro. Rapporterna går stick-i-stäv med varandra. Men en sak vet jag, och det är att många har ekonimiska intressen i att driva frågan.

F

F.d. 8517

Guest

Eländes, elände, nu är det bara 8 månader till höst.

Håkan
------------------------
PS. Jorduppvärmning: vet inte vad jag skall tro. Rapporterna går stick-i-stäv med varandra. Men en sak vet jag, och det är att många har ekonimiska intressen i att driva frågan.

Ja de finns en i alla fall som blivit miljonär på klimatbluffen.. Al. Gore.
:twitcy:

F

F.d. 2692

Guest

Helt klart är att vi fått en högre medeltemperatur på någon 10 dels grad, men vet någon riktigt säkert varför.
Man säger idag att det är utsläppen som är den stora boven. Man blir ju då som ganska dåligt insatt ganska snurrig när man läser följande.
"När den stora industrialiseringen efter andra världskriget satte igång, ja då sjönk medeltemperaturen."
Ja att något händer kan vi väl se, men varför? Undrar om någon riktigt vet.

Detta från en riktig novis inom ämnet, men som ändå har funderingar.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Mina funderinga på klimatförändringen är att det finns ingen i dag levande människa som med säkerhet kan säga att vi går mot en global uppvärmning.

Jordens temperatur har växlat genom ex antal årtusenden, med påföljd att Grönland har en gång varit grönt av böljande grönska,för att sen bli kallare.

En teori är ju att våra stora glassiärer står för avkylningen av klotet, men jag har följt en annan teori som jag tror mera på. Teorin består av att man anser att det är vårat molnsystem i atmosfären som reglerar solinstrålningen till klotet, och tänker man logiskt så betyder det att mycket moln = lite sol till klotet , dom som håller på med detta är ett team där chefsforskaren är Dansk.

Nu är jag inte vare sig forskare eller vetenskapsman, men något måste man ju ändå tro på, när inte gud är något allternativ till att fixa saken på. Den sista av dom tre olika alternativen har jag vid flertalet tillfällen bett om hjälp att jag skall få en skaplig fisk med mig hem,men om det är han eller fru fortuna som hjälpt mig vid en stor fångst, det står nog skrivet i stjärnorna och klimatfrågan är det nog lika dant med.

B

Boxer

Guest

Man kan ju göra som dom Amerikanska kreationisterna, strunta i överutnyttjande av jordens resurser och miljöförstörning gud fixar ju det tillslut i alla fall.
Men håll ut i denna fimbulvinter vi är nu precis mitt emellan Nyår och Påsk, och nyår är ju inte så hemsk länge sen.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Senast ändrad:
F

F.d. 4755

Guest

Fimbulvinter? + 2 grader C på Svalbard for 2 dager siden!

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Tur att ni har snö i Ekshärad. Behövs för framtida skidskyttemedaljer.

För övrigt, växte det vindruvor i Mälardalen på medeltiden? Det kanske har varit global nedkylning under några århundraden.

Det blir snart sol, värme och grönska, men vindruvorna måste spaljeras på söderväggen.

God natt
/ Olle

B

Boxer

Guest

Fimbulvinter var en överdrift, det har bara varit en ovanligt kall period här med tanke på de senaste vintrarna men det är nog tyvärr bara är tillfälligt.
Världens klimatforskare är i stort sett överrens om växthuseffekten och jag fruktar att dom har rätt. Att det är en komplott från marknaden för att tjäna pengar har jag svårt att tro. Men den som lever får se.
Det växte vindruvor i Mälardalen på stenålder efter det kom det vi kallar Fimbulvintern i mitten av bronsåldern. Sedan har klimatet varit kallare och särskilt medeltiden innebar kyla och missväxt.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen