• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glapp i EBL el-block? Kylskåp fungerar inte ens på gasol

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Hej
Mitt kylskåp fungerar inte vare sig på 12 volt, gas eller 220volt. Helt dött. Allt annat i bilen fungerar.

Händelseförlopp
Höll på att installera extrafläktar till kylskåpet varpå jag i en paus - nyfiken som jag var – lyfte mycket lite och försiktigt på ett par ”kabelbuntar” bakom kylskåpet (se en av bilderna) varpå det så ”klick”. Jag gick in i bilen och nästan all el var utslagen. Jag tryckte på kontrollpanelen och all el gick igång igen, dock inte Kylskåpet. Stendött. Har en Dometic kylskåpspelare RMT 7851L (kombinerad kyl, frys ugn som går på gasol, 12 volt eller 220 volt.

Av vad jag vill minnas så när jag brukar ta ut och kontrollera säkring nummer 17 (30Amp fuse for supplying the 12V AES and absorber refrigeator) då brukar en lampa tändas inne i el-blocket som släcks när jag sätter tillbaka den. Nu när jag tar bort säkringen som är felfri, så tänds inte den lampan i el-blocket. Varför tänds inte lampan längre? Jag vill tro att felkällan ligger där någonstans. Någon som kan ge mig några tips alternativ ledtråd och tankegång här? Säkring nr 17 är den enda säkringen jag kan hitta som har med kylskåpet att göra. Eller sitter det någon ytterligare säkring bakom kylskåpet (puhh)?

PS; Gasoldrift fungerar inte heller. Allt är släckt.

12 volts Elblocket är CBE DS450 HB

Bilagor

• El-blocket.jpg
    El-blocket.jpg
    238 KB · Visningar: 104
  • Kylskap.jpg
    Kylskap.jpg
    83,2 KB · Visningar: 103
  • Kablage.jpg
    Kablage.jpg
    485,1 KB · Visningar: 105

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om lysdioden inte tänds när du tar ur säkringen så är det avbrott på kabel eller oxid på någon anslutning som gör att lysdioden inte får jord genom lasten. Prova att dra ur och sätt i kontakter bakom kylskåpet och efterdra plintar.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Om lysdioden inte tänds när du tar ur säkringen så är det avbrott på kabel eller oxid på någon anslutning som gör att lysdioden inte får jord genom lasten. Prova att dra ur och sätt i kontakter bakom kylskåpet och efterdra plintar.

Låter mycket rimligt det du säger. Men utöver själva säkringen (som jag ska byta ut mot en ny "rengjord") var ska jag kolla på de olika kablarna? I sådant fall måste jag ju - av vad jag kan förstå - plock ur hela el-blocket och börja göra ren kabel efter kabel. Resonerar jag fel här? Jag menar, ett sådant projekt är helte enkelt "to much".

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Jag har nu bytt ut säkringen mot en ny fräch ren säkring, därutöver lossat alla tre plaskontakterna med flera kabelanslutningar och sprayat ren alltihop med elektronikspray. Ingen skillnad. Allt är fortfarande "dött".

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Das du har rykket lidt med kablerne i de grå plastichætter ved den hvide pil, så tænker jeg, at det er der du har fået et kontaktproblem.

Men Jeg forstår så ikke hvorfor du har 2 løse kabelender i de røde cirkler. Har du målt om nogen af disse er strømførende?

Det er tydeligt at nogen ejer før dig har "pillet" ved kablerne. Måske skulle de bruge en ny "jord" men kun haft et 3-ledet kabel. Under alle omstændigheder ville jeg sætte en "sukkerbit" på de 2 løse ender, med mindre de er gået løs og egentlig hører hjemme i en eller anden eksisterende samling.

Og hvad er det for et kabel der fænger ud af lugen? Hvad bruges det til?

Kablage(1).jpg

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Das du har rykket lidt med kablerne i de grå plastichætter ved den hvide pil, så tænker jeg, at det er der du har fået et kontaktproblem.

Men Jeg forstår så ikke hvorfor du har 2 løse kabelender i de røde cirkler. Har du målt om nogen af disse er strømførende?

Det er tydeligt at nogen ejer før dig har "pillet" ved kablerne. Måske skulle de bruge en ny "jord" men kun haft et 3-ledet kabel. Under alle omstændigheder ville jeg sætte en "sukkerbit" på de 2 løse ender, med mindre de er gået løs og egentlig hører hjemme i en eller anden eksisterende samling.

Og hvad er det for et kabel der fænger ud af lugen? Hvad bruges det til?

Visa bilaga 236879
Okej, så här är det.
Kabel”härvan” i den gråa plastburken till höger i bild, den har uppenbarligen någon före mig varit och mekkat med. Kabelhärvan ifråga är så stor att den inte får plats i den avsedda gråa lilla plastlådan. Det är skälet till att locket till den gråa plastlådan inte går att få på, kabelhärvan är helt enkelt för stor. Det var skälet till att jag lite försiktigt ”tog i den” för att ”titta lite” på den och det var då alltihop dog. Den där kabelhärvan var har funnits där i minst 10 år och det har funkat hur bra som helst.

De andra kabelsändarna du berättigat ifrågasätter på bilden de har jag nyligen dragit själv och de kablarna har jag full koll på, jag vill inte gå in och förklara vad allt de är annat än att de har att göra med den förestående el-försörjningen till extra fläktar i utrymmet ifråga. Där finns alltså icke felet ifråga. Har som sagt full koll på de ”nya kablarna”.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan detta hjälpa dig?

Elsa på bruksanvisni.ngi
19 december 2023
Dometic RM 7851 L-kylskåpet har en inre säkring som kan orsaka att kontrollpanelen inte lyser upp. För att kontrollera om den interna säkringen är problemet kan du följa dessa steg:

1. Stäng av strömförsörjningen till kylskåpet.
2. Lokalisera kylskåpets kontroll-/reläkort. Den brukar vara placerad på baksidan av kylskåpet.
3. Ta bort locket på kontroll-/reläkortet för att komma åt de interna komponenterna.
4. Kontrollera om det finns några utbrända säkringar på kontroll-/reläkortet. Om du hittar en utbränd säkring, byt ut den mot en ny med samma betyg.
5. Sätt tillbaka locket på kontroll-/reläkortet.
6. Slå på strömförsörjningen till kylskåpet och kontrollera om kontrollpanelen lyser upp.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Kan detta hjälpa dig?

Elsa på bruksanvisni.ngi
19 december 2023
Dometic RM 7851 L-kylskåpet har en inre säkring som kan orsaka att kontrollpanelen inte lyser upp. För att kontrollera om den interna säkringen är problemet kan du följa dessa steg:

1. Stäng av strömförsörjningen till kylskåpet.
2. Lokalisera kylskåpets kontroll-/reläkort. Den brukar vara placerad på baksidan av kylskåpet.
3. Ta bort locket på kontroll-/reläkortet för att komma åt de interna komponenterna.
4. Kontrollera om det finns några utbrända säkringar på kontroll-/reläkortet. Om du hittar en utbränd säkring, byt ut den mot en ny med samma betyg.
5. Sätt tillbaka locket på kontroll-/reläkortet.
6. Slå på strömförsörjningen till kylskåpet och kontrollera om kontrollpanelen lyser upp.
Ska genast försöka följa din bifogade informativa instruktion, nu på en gång. Har emellertid redan plockat isär "halva kylskåpet" och jag hittar fan ingen säkring vare på kylskåpet eller i dess utrymme. Men jag återkommer. Jag lovar.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej
Mitt kylskåp fungerar inte vare sig på 12 volt, gas eller 220volt. Helt dött. Allt annat i bilen fungerar.

Händelseförlopp
Höll på att installera extrafläktar till kylskåpet varpå jag i en paus - nyfiken som jag var – lyfte mycket lite och försiktigt på ett par ”kabelbuntar” bakom kylskåpet (se en av bilderna) varpå det så ”klick”. Jag gick in i bilen och nästan all el var utslagen. Jag tryckte på kontrollpanelen och all el gick igång igen, dock inte Kylskåpet. Stendött. Har en Dometic kylskåpspelare RMT 7851L (kombinerad kyl, frys ugn som går på gasol, 12 volt eller 220 volt.

Av vad jag vill minnas så när jag brukar ta ut och kontrollera säkring nummer 17 (30Amp fuse for supplying the 12V AES and absorber refrigeator) då brukar en lampa tändas inne i el-blocket som släcks när jag sätter tillbaka den. Nu när jag tar bort säkringen som är felfri, så tänds inte den lampan i el-blocket. Varför tänds inte lampan längre? Jag vill tro att felkällan ligger där någonstans. Någon som kan ge mig några tips alternativ ledtråd och tankegång här? Säkring nr 17 är den enda säkringen jag kan hitta som har med kylskåpet att göra. Eller sitter det någon ytterligare säkring bakom kylskåpet (puhh)?

PS; Gasoldrift fungerar inte heller. Allt är släckt.

12 volts Elblocket är CBE DS450 HB
Här är en bruksanvisning om du inte har den.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Nu har jag plockat fram kretskortet som sitter bakom kylskåpets manöverpanel, dvs där man väljer 12 volt, Gasol eller 220 volts drift samt ugnen. När jag mäter kablaget vid ingången till kretskortet så finns där 220 volt. Den lilla glassäkringen som syns på bilden den är hel. Jag drar slutsatsen att kretskortet har gått sönder vaför jag behöver köpa ett nytt kretskort. Någon som vet vart jag ska vända mig för att köpa kretskortet ifråga?

Bilagor

• kretskort-med-hel-säkring.jpg
    kretskort-med-hel-säkring.jpg
    158,7 KB · Visningar: 30

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Har haft liknande fel. Då var det en 3 amp säkring i EBL som pajat. Den sköter styrströmmen till skåpet, släpper fram strömmen till ON-knappen.
Intressant. Nu har jag ju funnit att det faktiskt går fram 220 volt till kylskåpet. Jag mätte på kylskåpets kretskort. Men lampan i min EBL som således släpper fram 220 volt till kylskåpet, den lyser ändå inte. Menar du att den 3 amp säkringen i EBL endast ”styr” lampan i EBL, och ej elen som går ut från EBL?

Toppen