• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glömde du ,,, eller?

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Du som åkte från ställplatsen på Getterön i går (Sönd.) kl. 10,25 i en Dethleff och tömde din gråvattentank vid avfärden ,,,,, Hur i HVTE tänker du ?????

Du kanske hade glömt att stänga den ? Eller inte haft den stängd över huvet taget ?

Mycket dålig stil:mad:

T

tompaline

Guest
Sv: Glömde du ,,, eller?

Håller med er Eva o Ulf ! Det känns för---nat tråkigt att se sånt. Vi var ute en sväng
till Getterön i fredags kväll och tog lite kvällsmat i vår Pössl .Stod precis intill personerna
som släppte ut vattnet. Försökte göra dom uppmärksamma på problemmet
men de verkade som dom inte brydde sig.Kan säga att jag har försökt länge i "vår"
kommun att få politikerna till insikt om husbilsturism. Att det är något som man
måste ta till vara på och bygga upp bra service möjligheter för. Har en arbetskamrat
som sitter med i gatunämnden och henne informerar jag så gott det går med materiel
bilder o skrifter om hur det fungerar i europa. Vilket hon tar (förhoppningsvis) med sig
till mötena i nämnden.Men om någon av dessa damer o herrar får se detta så förstörs
ju allt som kanske är på rätt väg....... :swoon: mvh Tommy Ingela i Varberg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej Eva & Ulf
Har Ni nummret så häng ut dom.Alla får lida av dessa dårar.
/Vidhem

F

F.d. 50069

Guest

Det var inte en överfull färskvattentank då, där det var överskottet som svämmade över????

Jag har en Knaus Sun Ti med detta problem! När jag fyller färskvattentanken tills det kommer ur skvallerröret så har jag fått många sura miner på mig:(.
Pga en dålig konstruktion utan skvalpskott så rinner vattnet ur tanken via överfyllnadsskyddet när vi svänger med husbilen! Om vi åker en längre sträcka så tappar vi nog en 1/4 del av innehållet i tanken!
Absolut inte bra för vårat rykte.....fast till denna säsong blir det en gummiplugg i överfyllnadsh.....t.
Ingen bra lösning om man glömmer pluggen vid påfyllnad, fast hellre det än att bli anklagad för "nedsmutsning"

Kanske ett tips hur ni gör? Eller är det bara våran Knaus som har detta problem!

Anders

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Har samma problem med min Knaus Sun Traveller. Var inne på Bengt i Ö-ljunga och frågade om de hade en lösning på problemet och vad de gjorde/rekommenderade var att sätta en "skumgummi-/tvättsvampspropp" i toppen på röret så har man fortfarande överfyllnadsskyddet intakt. Har ännu inte provat om det funkar.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du som åkte från ställplatsen på Getterön i går (Sönd.) kl. 10,25 i en Dethleff och tömde din gråvattentank vid avfärden ,,,,, Hur i HVTE tänker du ?????

Du kanske hade glömt att stänga den ? Eller inte haft den stängd över huvet taget ?

Mycket dålig stil:mad:

Var det en HBK medlem då ? Finns det inte tömmning på den ställplatsen eller är det "bara" en grusplan ?

T

tompaline

Guest

Det fordon som jag syftade på var en Dethleffs såg själv hur det smårann ur röret.
Sen kanske inte vattnet i sig är så farligt men det ser inte bra ut med en Stor pöl
under bilen. Vi husbilsägare måste ännu ett tag vara försiktiga eftersom det
finns människor ( inte alla) som retar sig på husbilar som breder ut sig.
Åvisst kan man hålla med om att det inte alltid är så där jättesnyggt om 30 husbilar
ställt sig på en plats som säkert skulle va mycket vackrare helt utan bilar.
Så därför ska man va glad åt att det även i Sverige ordnas ( om änn så sakta) nya
platser för husbilar. :spinny:

F

F.d. 25098

Guest

Det verkar ha varit avsiktligt men hur många har inte glömt kranen någon gång???

Det skulle finnas en dekal som visar öppen eller stängd nere vid kranen.

Peter.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Var det en HBK medlem då ? Finns det inte tömmning på den ställplatsen eller är det "bara" en grusplan ?

Vi var på Getterön fre-sön men såg inte det som inträffat. Bengt-Åke , visst finns det wc tömmning,det finns på gavlen i det fina toaletthuset på väg mot restaurangen/Staffan

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det rinner alltid ut runt 20 liter färskvatten genom slangen som skall skydda för överfyllnad när jag fyller vattentanken full före färd. Så länge bilen står stilla händer inget, men det skvalpar ur vid körning, eller om bilen står med slagsida åt babord. Denna slang går inte komma åt eller ens se innifrån bilen. Vid ett tillfälle blev jag hejdad av en bilist som trodde att det var något farligt som rann ut.....
aake

F

F.d. 8517

Guest

Ett fel e väl att alla eubyggen har för liten tank.. köp Amerikanskt.. så slipper ni problemet...
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::music-icon::mcride:

F

F.d. 8517

Guest

Jag skulle sagt att då lär dom sig... tillverkarna alltså.........

F

F.d. 50069

Guest

Det rinner alltid ut runt 20 liter färskvatten genom slangen som skall skydda för överfyllnad när jag fyller vattentanken full före färd. Så länge bilen står stilla händer inget, men det skvalpar ur vid körning, eller om bilen står med slagsida åt babord. Denna slang går inte komma åt eller ens se innifrån bilen. Vid ett tillfälle blev jag hejdad av en bilist som trodde att det var något farligt som rann ut.....
aake

På våran Knaus är problemet inte så stort för att överfyllnadskyddet är väl synligt och lätt att komma åt! Att täppa igen är enkelt, men ett överfyllnadsskydd kan ju vara bra att ha...:rolleyes:
Ett skumgummi i hålet kan ju funka, eller nån tyngre flytbar boll som en slags flottör...hmmm.

På tal om ofrivillig vätskeavgång så har det hänt mig ett antal gånger utan uppsåt! :eek:

En gång i Norge i samband med vattenpåfyllnad och avloppstömning på en camping och det blev nån kortslutning hos denne gubbe och spakar i fel läge eller fel ordning..............en jäsiken massa skäll av en rödbrusig Tysk Messersmitt och en ilsken dithämtad Norsk campingvärd!

En gång gick vattnet på Öland på en asfaltsparkering inne i Borgholm!
Då var det nån jäkla batterivakt som öppnade ventilen vid trumaboilern!
Jäkligt retligt när vattnet rinner i en ström så att alla ser............

Sedan har det hänt flera liknade episoder under åren.......

Så jag har nog fasiken inte bidragit till nåt gott rykte, men faktiskt så har jag aldrig avsiktligt "fuskat" med tömningarna.

När man får sig en omgång av en uppretat Tysk så är det inte heller så lätt att försöka redogöra att man inte är en miljöskurk heller!
Budskapet gick inte ända fram till den "rödmosiga":D

Fast visst är det ett jäkla skit att se folk som medvetet tömmer sin gråvattentankar och det är ett nederlag för oss som försöker vara ordentliga
(även om man är en klant)

Ha det fint gott folk och håll snyggt

Anders

F

F.d. 52943

Guest

Läste i en tidigare tråd ett tips om att minska diametern på hålet i överströmningsröret med en kork som man borrar ett hål igenom. Vi har gjort det. Funkar utmärkt. Kommer bara några småskvättar när vi svänger numera. Vår husbil är en Weinsberg som har samma tankkonstruktion som Knaus.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, läser man första inlägget så verkar det ju ha varit ett avsiktligt utsläpp, annars hade de väl blivit förvånade och åtgärdat "läckaget" om de inte hade vetat.
Men, att som Vidhem föreslår, namnge de som gjorde detta tycker jag är helt förkastligt.
Det är inte Husbilsklubbens uppgift att offentligt hänga ut medlemmar som gjort övertramp på ett eller annat sätt.
Att bara låta en part yttra sig och hänga ut någon på ett offentligt forum på Internet är absolut inte fair play.

Vederbörande har, om denne är medlem, förmodligen redan läst detta, och var det avsiktligt så kanske denne har fått en tankeställare, men om det nu inte var det, så är det inte så trevligt för denne att stå vid den virtuella skampålen.
Jag försvarar absolut inte sådana beteenden, men vi ska vara försiktiga med att döma en person som själv inte har blivit tillfrågad om denne vill debattera sitt "misstag" på ett offentligt forum.
Självklart tycker jag att det är bra om man går fram och lugnt o sakligt påpekar "läckaget" eller vad det nu är för övertramp på plats och ställe "out there".

/Annette

F

F.d. 18368

Guest

Det som upprör folk i den här klubben är gråvattenskvättandet.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Har inget med klubbtillhörighet att göra..........
Lika onödigt oavsett vilken klubb man är med i, eller hur

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det verkar som det som syns är värst och man får stå till svars om man skulle råka glömma stänga eller om det svämmar över lite dusch och diskvatten och i värsta fall lite tandborst slem .
Man gör ju inget sådant medvetet hoppas jag men ser man miljömässigt så är ju ett stinkande elverk värre men det syns ju inte .

Vill man tömma gråvattnet så har jag läst att man kan göra det över samtliga brunnar med locket märkt A men sen kommer man ju till .... Det ser ju inte bra ut ...
A-brunn

Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Tack Bengt-Åke för ett inlägg där man får förslag på hantering av gråvatten. Alla ni som klagar på andras beteende kan väl samtidigt ge ett förslag på hur man borde agera istället ?! Hur vet man att det alltid är gråvatten det rör sig om ?. Själv tömmer jag alltid ut färskvattnet under hemresan och låter tanken vara öppen så att allt vatten rinner ut under resans gång. På så sätt får jag friskt vatten i hela tanken vid nästa påfyllning. Detta gör jag på en lämplig plats så att andra inte får olägenhet av vattnet. Det är bra för bränsleekonomin och vattenkvalitén i husbilen.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

jag gör likadant som Tommy F, speciellt "vintertid" då jag dessutom uppnar kranar och VV beredaren så har det mesta skvalpat ur vid hemkomst (mindre frysrisk).

Peter

Toppen