Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Multimeter är egentligen lätt, vad för multimeter köpte du?Jag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.
.
Det är alltså själva den externa elproduktionen som alstrar Co2? Eller menar du tillverkningen av själva elmotorn som i vissa fall även fungerar som en generator vid motorbromsningar.
Här lite hur du använder denJag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.
När det gäller ny teknik verkar dock allting vara möjligt så fort de stora företagen blir tvungna att ta fram ny teknik på grund av lagstiftning, skatter och annat som riskerar minska deras försäljning.
Jag var med på den tiden då Volvo förklarade att det var omöjligt att ta fram en motor som drar mindre än en liter milen i bränsle. Idag måste man köpa en amerikansk pickup med V8 eller en extrem supersportbil för att komma över en liter på en personbil. Min husbil på totalvikt 4200 kg drar under litern om jag håller mig under 100 strecket på landsvägarna. Till och med premiumbilar som Mercedes, BMW och Audi ligger på en halvliter milen.
Likadant var det med snöskotrar som låg på 3-5 liter milen och absolut inte kunde utrustas med fyrtaktsmotorer. Idag finns det skotrar med fyrtaktsmotorer och även tvåtaktsmotorer som drar mellan en och tre liter milen. Båtmotorer har vandrat samma väg. Kort och gott finns viljan hos företagen som tillverkar fordon går det mesta att lösa med en spark där bak om dom riskerar att förlora inkomster.
Detta kommer även att hända med batterier. Företagen ser att myndigheterna nu beskattar fossila bränslen vilket gör att kunderna börjar söka alternativ till fordon med fossildrift. Då utvecklas batterierna och jag tror att det kommer att gå snabbt. Inom fem år kommer vi att ha lätta batterier som laddas snabbt och ger räckvidd på 50 mil. Co2 utsläppet vid produktionen kommer att vara lågt och om statsmakterna ställer hårda miljökrav på återvinning kommer även detta att lösa sig. Allt beror helt enkelt på hur mycket pengar företagen är tvungna att lägga på produktutveckling för att finnas kvar på marknaden och tjäna pengar.
Multimeter är egentligen lätt, vad för multimeter köpte du?
Jag vill bara nämna att det tillkommit ytterligare en "tråd" som har titeln;
Litium Titanate Oxide (LTO) batteri
Den "tråden" skall dock inte enbart om LTO batteriet utan om hur man bygger ett elförsörjningssystem som skall passa för husbilar som skall kunna klara sig utan starkström över mer än en enstaka övernattning.
Det är Thore Løvlie (hans mailadress är lithiumteknikk@gmail.com) som står för kunskaperna och idéerna.