• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjeladdare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny mppt 35A sol regulator ifrån Kina.
Tyckte att den laddade mycket bra till jag kontrollerade den...
Visar laddaren typ 10A så visar mitt mätinstrumentet 8.9A
Laddaren 20A
Mitt instrument 18,8A
Laddaren 30A
Mitt instrument 26.6A
Laddaren 35A
Mitt instrument 31,2A

Just nu känns det som att detta är en glädje laddare, och det lutar mer åt att jag fått en 30A laddare...
Jag skrev till säljaren som svarade såhär

Jag kollade precis med tekniken igen, och svaret är följande: Det finns två parametrar för solladdning, den första är spänning och den andra är ström. Spänningen måste vara korrekt för att säkerställa att batteriet inte är över- eller fulladdat. Det kommer att finnas en viss avvikelse i strömmen eftersom vi samlar in data genom två provtagningsmotstånd inuti maskinen och sedan visar data genom konvertering Varje maskin kan vara något annorlunda. Den aktuella testsystemets ström är också inom 3A, vilket är kvalificerat. Om det finns en stor numerisk avvikelse kommer tekniken att finjustera programmet. Denna datavisning är bara för visning och kommer inte att påverka den faktiska laddningsströmmen för solenergin.

Själv tycker jag att laddaren skall visa rätt inom några tiodelars A..

Nu hade det varit intressant att höra vad ni som är tekniska insatt i laddning av en regulator säger om säljarens svar..

Jag utgår till 100% att mitt mätinstrument är ok då detta är första gång jag får så stora avvikelser när jag kontroll mäter något..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En bekant sa engång att kan dom fuska så gör dom det oavsett vad det är, jag menar då Kineserna.

Jag håller mig långt borta från det Kineserna tillverkar och säljer. Utländska företag som har tillverkning i Kina är medvetna om dom här problemen och har bättre koll.
Så sa man om japanerna på 70 och 80-talet! Jag har köpt grejor direkt från Kina, ofta via Ebay, i många år. Har faktiskt aldrig blivit besviken. Men de senaste åren har bluff- och snabbklippföretag dykt upp i allt större utsträckning, så idag är det viktigt att ha en bra ingång. Köpte mitt huslarm för snart 20 år sedan. Fungerar fortfarande alldeles utmärkt! Dock har backupen via GSM slutat fungera. (Vilket inte är kinesernas fel) Finns 3 och 4g moduler att komplettera med men nu som pensionär är det inte lika viktigt. Det räcker med internet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att 10,5*13,54/150 ger verkningsgraden c:a 95%. Inte så illa
Detta låter ju bra.... För säljaren ja.!

Men här är något som inte stämmer..:rolleyes:

För tittar vi på mitt mätinstrument så säger det 22,A, medan appen säger 25, 5A

Även mina andra mättare visar mindre än appen så, därför utgår jag ifrån det värdet jag får på mätaren

Då blir det såhär 22x13,44 : 366 = 80%... Nu är köparen inte glad ☹️

Screenshot_20240620_093514_com.huawei.himovie.overseas.jpg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
599
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
"Köparen" inte glad ??? Är det inte ett tecken på att alla med dessa fantastiska "appar" har gått lite över gränsen
och kanske skaffar sig ett liv istället.
OBS detta är min personliga åsikt. Mvh Bengt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.053
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Detta låter ju bra.... För säljaren ja.!

Men här är något som inte stämmer..:rolleyes:

För tittar vi på mitt mätinstrument så säger det 22,A, medan appen säger 25, 5A

Även mina andra mättare visar mindre än appen så, därför utgår jag ifrån det värdet jag får på mätaren

Då blir det såhär 22x13,44 : 366 = 80%... Nu är köparen inte glad ☹️

Visa bilaga 234459
Din egen strömmätning vet jag inget om och kan inte bedöma. De 13,44 V; har du kontrollerat det med egen mätning, eller enbart plockat från appen? Och de 366 W, har du mätt de själv eller tagit från appen? Om du anser att appen visar fel utgående ström men litar på övriga värden från den är risken att du drar fel slutsatser.

Kanske sensmoralen är att köparen måste köpa produkter från andra leverantörer för att få den funktion han förväntar sig ;)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Din egen strömmätning vet jag inget om och kan inte bedöma. De 13,44 V; har du kontrollerat det med egen mätning, eller enbart plockat från appen? Och de 366 W, har du mätt de själv eller tagit från appen? Om du anser att appen visar fel utgående ström men litar på övriga värden från den är risken att du drar fel slutsatser.

Kanske sensmoralen är att köparen måste köpa produkter från andra leverantörer för att få den funktion han förväntar sig ;)
Jag har förstått "vinken"...
Att köper man inte vad andra här på hbk tycker man måste köpa, så är man inte välkommen här med sina frågor
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ska du göra det riktigt ska du mäta ingående ström och spänning från solpanelen och ingående ström och spänning på batteriet. sedan ska du multiplicera de bägge värdena så kan du se vad laddaren ger för förluster i watt. Du kommer alltså ha en betydligt högre spänning på ingående men mindre ström och tvärtom på utgående lägre spänning och högre ström. På en pwm laddare har man inte högre ström bara lägre spänning. Omvandlingen sker med switchteknik man pulsar spänningen med hög frekvens för att elektroniskt kunna transformera den via en ganska komplicerad kraftelektronik. På ingången har man ren likspänning från solpanelen men på utgången från laddaren kan det finnas rester från omvandlingen som många digitalmultimetrar inte klarar av. Med ett oscilloskop kan man se hur kurvformen ser ut och det är säkert inte en rak linje som det borde vara. Du kan jämföra med en inverter som brottas med liknande problem där växelspänningen kräver betydligt dyrare och mer komplicerad elektronik om det ska vara riktig sinus. Bättre än så här går det inte att förklara dina problem med mätning.
Skillnader mellan olika mppt laddare kan förklaras i hur noga man kan omvandla spänningarna och hur avancerad kretslösningarna är att finna den bästa punkten på kurvorna för omvandling.
Det som står på skylten på solpanelerna är ofta inget som i verkligheten går att få ut, ofta tar man max spänning och max ström vilket aldrig kan inträffa samtidigt och multiplicerar dom och får fram t.ex 100watt vilket är omöjligt att få ut. Det bästa man kan få ut är det läget där resultatet av spänning gånger ström ger högsta värdet i watt och det är där mppt laddaren försöker jobba. Men det finns flera sätt att göra det på dyra och billiga. Finns t.o.m. pwm laddare man kallar mppt till namnet men man döljer vilken teknik det handlar om.
Jag tror att vill man ha det bästa så ska man leta på youtube efter något snille som kan det här och testar med kurvor och grafer och riktiga instrument. / bengt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ska du göra det riktigt ska du mäta ingående ström och spänning från solpanelen och ingående ström och spänning på batteriet. sedan ska du multiplicera de bägge värdena så kan du se vad laddaren ger för förluster i watt. Du kommer alltså ha en betydligt högre spänning på ingående men mindre ström och tvärtom på utgående lägre spänning och högre ström. På en pwm laddare har man inte högre ström bara lägre spänning. Omvandlingen sker med switchteknik man pulsar spänningen med hög frekvens för att elektroniskt kunna transformera den via en ganska komplicerad kraftelektronik. På ingången har man ren likspänning från solpanelen men på utgången från laddaren kan det finnas rester från omvandlingen som många digitalmultimetrar inte klarar av. Med ett oscilloskop kan man se hur kurvformen ser ut och det är säkert inte en rak linje som det borde vara. Du kan jämföra med en inverter som brottas med liknande problem där växelspänningen kräver betydligt dyrare och mer komplicerad elektronik om det ska vara riktig sinus. Bättre än så här går det inte att förklara dina problem med mätning.
Skillnader mellan olika mppt laddare kan förklaras i hur noga man kan omvandla spänningarna och hur avancerad kretslösningarna är att finna den bästa punkten på kurvorna för omvandling.
Det som står på skylten på solpanelerna är ofta inget som i verkligheten går att få ut, ofta tar man max spänning och max ström vilket aldrig kan inträffa samtidigt och multiplicerar dom och får fram t.ex 100watt vilket är omöjligt att få ut. Det bästa man kan få ut är det läget där resultatet av spänning gånger ström ger högsta värdet i watt och det är där mppt laddaren försöker jobba. Men det finns flera sätt att göra det på dyra och billiga. Finns t.o.m. pwm laddare man kallar mppt till namnet men man döljer vilken teknik det handlar om.
Jag tror att vill man ha det bästa så ska man leta på youtube efter något snille som kan det här och testar med kurvor och grafer och riktiga instrument. / bengt
Tack för ditt tydliga svar...
Detta med att mäta alla parametrar med mitt mätinstrument har jag också insett är det optimala.... Nackdelen med detta är att sedan jag upptäckte hur jag kunde mäta... Då har "han där uppe" inte gjort det enkelt för mig... Himlen på dagtid är full av moln :swoon:....
Och jag misstänker om jag skall mäta alla värden så måste det ske när inget utifrån påverkar regulatorn...
Tyvärr ser väderprognosen inte bra ut denna vecka.... Men blir det uppehåll då skall jag göra allt för att mäta med mitt instrument...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.053
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har förstått "vinken"...
Att köper man inte vad andra här på hbk tycker man måste köpa, så är man inte välkommen här med sina frågor
Eller är det så att försök att bidra till hur du a) skall säkerställa att det faktiskt föreligger ett problem och b) isåfall kan göra för att undvika den sortens problem fortsättningsvis; inte är välkomna? Jag drar den slutsatsen och tackar för mig.

Och nej, jag är inte med i ”blå klubben”
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eller är det så att försök att bidra till hur du a) skall säkerställa att det faktiskt föreligger ett problem och b) isåfall kan göra för att undvika den sortens problem fortsättningsvis; inte är välkomna? Jag drar den slutsatsen och tackar för mig.

Och nej, jag är inte med i ”blå klubben”
Sorry.... att jag inte skrev att jag är tacksam för den information som du har hjälpt mig/andra med... Sorry..

Men jag tänkte mer på detta som du skrev...

Kanske sensmoralen är att köparen måste köpa produkter från andra leverantörer för att få den funktion han förväntar sig ;)

Jag har ofta köpt elprylar som få här vågar köpa eller installera i sin husbil...
Ibland är det ett klipp och ibland en miss...
Hade jag köpt typ en Victron laddare så hade det varit en miss för mig.. Då de flesta är utan fläkt... Och då passar de inte in där jag har el installationen...
Votronic (mppt dual) har jag haft men de ger för lite
Renogy har jag provat men de blir för varma...
Kommer att köpa en annan regulator (60A) som jag hoppas fungera som de skriver...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kämpar med en .
nyare husbil med "smartgenerator " och Litiumbatteri, den slår ifrån laddningen efter någon h och sen går strömmen baklänges.
Testat med 3st olika dc/dc.
Schaudt (original)
Victron
Skanbatt,
alla beter sig likadant.
Så ibland kör man fast oavsett märke.

PS. Jag gillar inte heller Victron med sin enorma värmeutveckling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan det bero på att du kör högre inspänning (?)
Jag har bara erfarenhet av 12V-system, och när de gäller 12V-paneler så tappar de också rejält när de blir varma.

Märker du av någon effektförlust pga värmen vi har nu, i ditt nya system?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.365
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Märker du av någon effektförlust pga värmen vi har nu, i ditt nya system?
Inget som kommer sig av att Victron-regulatorerna blir varma, vad jag vet.. Testade hemma, tog ut 25-30 A i någon timma, kylflänsen på baksidan av regulatorn var ljummen, tror jag mätte 28 grader.
Om regulatorn drog ner effekten, borde man se högre effekt som sedan avtar, allt annat än driftstid lika.

Panelerna är svårbedömda, jag kan inte jämföra med något referensvärde.
Dock har jag 5+ 2,5 cm luft mellan panens undersida och aluplåten på taket.
Detta borde ge OK kylning i de svala (max 26 grader än så länge) temperaturer vi har.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja de var verkligen svalt, nu har jag inte tillräcklig erfarenhet av olika mppt-reg. utan jag tänkte närmast på dc/dc-laddare, där upplever jag att otillräcklig kylning är en vanlig orsak till begränsningar i levererad effekt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo det blir begränsningar både i panelerna och i laddarna när det är varmt. Ska man testa går det bra med en molnig dag. Det är ju produktionen över tid som är viktig. Faktiskt skulle en enkel monterad vindsnurra göra en hel del för att öka laddningen då både vi och solpanelerna sover. End del skriver sol celler en cell ger ca 0,3v och ganska lite ström. det är först när man kan serie och parallellkoppla dom som det blir en solpanel.
Samma med batterierna till tesla minst 4000 celler i serie elle parallell koppling .
Jo man tycker ju faktiskt att det verkar lite dumt att när man inte får mycket ström gör man fler istället. Men det är den teknik vi har nu. den är väldigt ung historiskt sätt. Förmodligen kommer man att skratta åt nuvarande elbilar och solpanelsparker men det är den teknik vi har nu. Men den kommer att vara fullständigt ute om några år både beroende av gammal teknik och att de har en kort drifttid.
 
Toppen