• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjeladdare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny mppt 35A sol regulator ifrån Kina.
Tyckte att den laddade mycket bra till jag kontrollerade den...
Visar laddaren typ 10A så visar mitt mätinstrumentet 8.9A
Laddaren 20A
Mitt instrument 18,8A
Laddaren 30A
Mitt instrument 26.6A
Laddaren 35A
Mitt instrument 31,2A

Just nu känns det som att detta är en glädje laddare, och det lutar mer åt att jag fått en 30A laddare...
Jag skrev till säljaren som svarade såhär

Jag kollade precis med tekniken igen, och svaret är följande: Det finns två parametrar för solladdning, den första är spänning och den andra är ström. Spänningen måste vara korrekt för att säkerställa att batteriet inte är över- eller fulladdat. Det kommer att finnas en viss avvikelse i strömmen eftersom vi samlar in data genom två provtagningsmotstånd inuti maskinen och sedan visar data genom konvertering Varje maskin kan vara något annorlunda. Den aktuella testsystemets ström är också inom 3A, vilket är kvalificerat. Om det finns en stor numerisk avvikelse kommer tekniken att finjustera programmet. Denna datavisning är bara för visning och kommer inte att påverka den faktiska laddningsströmmen för solenergin.

Själv tycker jag att laddaren skall visa rätt inom några tiodelars A..

Nu hade det varit intressant att höra vad ni som är tekniska insatt i laddning av en regulator säger om säljarens svar..

Jag utgår till 100% att mitt mätinstrument är ok då detta är första gång jag får så stora avvikelser när jag kontroll mäter något..
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns ju en tolerans på alla mätare, oavsett om man mäter ström, spänning eller temperatur.
Ingenting visar "rätt".
Frågan är hur många decimaler dina mätare kan visa, dvs den på laddaren och den på ditt instrument?
Specifikationerna på resp pryl brukar säga att den visar rätt inom +-5 % exvis, och plus minus en siffra, (som lägg till toleransen)
Ofta finns inga spec på Kina saker.
Men med +- 5 % och +- en siffra så kan det bli 10 % skillnad mellan två mätare.
Till dessa siffror kan vi lägga en temperaturrelaterad tolerans som kan finnas i olika mätare, dvs är det kallt eller varmt kan den visa mer fel.

Så kanske du får börja med att Verifiera ditt instrument, lämnas in till tillverkaren för kalibrering, men det gäller nog mest dyrare saker...

Man kan nog inte själv "tycka" vad en mätare skall visa.... eller utgå från att min sak är 100 %, finns inte.....

Verkligheten, trots dagens siffervisande mätare är en helt annan sak.

Felen, eller rättare sagt skillnaderna i ditt fall, kan du nog bortse från, det laddar säkert utmärkt ändå.

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns ju en tolerans på alla mätare, oavsett om man mäter ström, spänning eller temperatur.
Ingenting visar "rätt".
Frågan är hur många decimaler dina mätare kan visa, dvs den på laddaren och den på ditt instrument?
Specifikationerna på resp pryl brukar säga att den visar rätt inom +-5 % exvis, och plus minus en siffra, (som lägg till toleransen)
Ofta finns inga spec på Kina saker.
Men med +- 5 % och +- en siffra så kan det bli 10 % skillnad mellan två mätare.
Till dessa siffror kan vi lägga en temperaturrelaterad tolerans som kan finnas i olika mätare, dvs är det kallt eller varmt kan den visa mer fel.

Så kanske du får börja med att Verifiera ditt instrument, lämnas in till tillverkaren för kalibrering, men det gäller nog mest dyrare saker...

Man kan nog inte själv "tycka" vad en mätare skall visa.... eller utgå från att min sak är 100 %, finns inte.....

Verkligheten, trots dagens siffervisande mätare är en helt annan sak.

Felen, eller rättare sagt skillnaderna i ditt fall, kan du nog bortse från, det laddar säkert utmärkt ändå.

Roysan

Hej...
Men är inte detta ett förlegat sätt att se på ett problem..
För med den kunskap och teknik vi har idag så kan man tillverka mer exakta mätinstrument än vi kunde göra på 1900-talet...
Titta bara på Votronic, Victron, Renogy, Ctek, med flera... Med flera... Tillverkare som tillverkar solar regulatorer... De har mycket bättre precision... Visar + - fel inom 0,1-0,2A...
Även om denna kommer från kina så är jag 100% säker på att precisions tekniken finns också där.... Tekniken kanske tom kommer ifrån Kina.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
De noggrannaste mätarna kom redan för länge sen. de finaste mätare för spänning och ström kunde visa inom +-0,5% visarinstrument som behövde kalibreras varje år....
Idag när folk, eller för folk, inte ens vet vad Ampere eller Volt är så duger det med det billigaste.
Idag går det att göra mätare, särskilt siffervisande som visar det man vill att de skall visa.
Att tillverkaren medvetet skulle se till att det blir fel mätvärden är kanske men möjlighet.

Och som jag nämnde läs specifikationerna, och tro inte saker, utan att veta.
100% finns inte i denna värld.

Att det finns labb som kalibrar mätutrustning visar att det finns önskemål att veta så bra som möjligt.
Något som INTE är gratis.

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De noggrannaste mätarna kom redan för länge sen. de finaste mätare för spänning och ström kunde visa inom +-0,5% visarinstrument som behövde kalibreras varje år....
Idag när folk, eller för folk, inte ens vet vad Ampere eller Volt är så duger det med det billigaste.
Idag går det att göra mätare, särskilt siffervisande som visar det man vill att de skall visa.
Att tillverkaren medvetet skulle se till att det blir fel mätvärden är kanske men möjlighet.

Och som jag nämnde läs specifikationerna, och tro inte saker, utan att veta.
100% finns inte i denna värld.

Att det finns labb som kalibrar mätutrustning visar att det finns önskemål att veta så bra som möjligt.
Något som INTE är gratis.

Roysan

Jag gick in på internet och hittade detta ganska så snabb... Jag hade kunnat leta vidare på bla billiga labbmätare mm... Men inser att tekniken går nog snabbare fram än vad vi tror...

Screenshot_20240620_133730_com.android.chrome_edit_841153543309147.jpg
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här har vi motsvarande spec för en av BILTEMAS mätare.
Vi ser på 20 A området +-2,5% av avläst värde samt +-5 siffror
Men den är ju lite billigare än FLUKEN. 565 kr.

Till specen skall då läggas temperaturintervall, något man sällan specar.

Som jag och du nämnde förut, den tekniska utvecklingen går hela tiden framåt, men det gör inte med automatik att mätare visar 100% rätt, eller ens att noggrannheten blir större. 100 % rätt är något som inte finns.
Snarare att man kan tillverkare billigare och billigare mätare som visar mindre rätt, eller tillräckligt rätt, eller har större onoggrannhet.

Intressant att se specen på din Kinna Sol-laddare. Skulle tro att den amperemätaren är i prisklass 49 kr...... men det duger väl i sammanhanget.
Men den släpper dom väl inte, eller ens har brytt sig att kolla upp.

Ofta är specen bättre vid låga strömmar, 0,1 - 5 A, och vid spänningsmätning.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska man under 2% i noggranhet så blir det väldigt dyrt, iallafall jag har inte så höga krav i ett fritidsfordon, själv har jag multimetrar från biltema :msn_embarrassed:

Jag får jag aldrig smartshuntens och bms'et värden att visa lika, men lägger ingen mer energi på det.
Har flera usb-ciggplugg som även visar spänningen, där felar värdet flera 10-dels volt men jag ser trenden på laddningen från generatorn, det räcker för mig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här har vi motsvarande spec för en av BILTEMAS mätare.
Vi ser på 20 A området +-2,5% av avläst värde samt +-5 siffror
Men den är ju lite billigare än FLUKEN. 565 kr.

Till specen skall då läggas temperaturintervall, något man sällan specar.

Som jag och du nämnde förut, den tekniska utvecklingen går hela tiden framåt, men det gör inte med automatik att mätare visar 100% rätt, eller ens att noggrannheten blir större. 100 % rätt är något som inte finns.
Snarare att man kan tillverkare billigare och billigare mätare som visar mindre rätt, eller tillräckligt rätt, eller har större onoggrannhet.

Intressant att se specen på din Kinna Sol-laddare. Skulle tro att den amperemätaren är i prisklass 49 kr...... men det duger väl i sammanhanget.
Men den släpper dom väl inte, eller ens har brytt sig att kolla upp.

Ofta är specen bättre vid låga strömmar, 0,1 - 5 A, och vid spänningsmätning.

Roysan
Okey..... Men om Ni alltid utgår ifrån biltemas mätinstrument så förstår jag bättre hu NI ser på saken....

Lyckligtvis har jag ingen biltema mätare.. :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående din nya mppt-laddare så är det ju brukligt att man får gå upp någon storlek för att få de förväntade egenskaperna på kina-prylar.

Det jag tycker är viktigare är hög verkningsgrad på 12V prylarna, och är den inte det då iallafall att det finns monterade kylfläktar som kan flytta energin som istället blir värme i dem.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Angående din nya mppt-laddare så är det ju brukligt att man får gå upp någon storlek för att få de förväntade egenskaperna på kina-prylar.

Det jag tycker är viktigare är hög verkningsgrad på 12V prylarna, och är den inte det då iallafall att det finns monterade kylfläktar som kan flytta energin som istället blir värme i dem.
Helt rätt Peter.... Vi har ju lärt oss ifrån vår Renogy laddare som blir varm...

Denna laddaren har som endast laddare (vad jag vet) två fläktar.... En blåser in luft och den andra blåser ut den varma luften...

Köpte också deras dc-dc booster på 60A... Den har samma kylsystem...
Den visar bara fel på ca 2A vid 58A laddning så det kan jag acceptera...

Du får ha en trevlig midsommar
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.053
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En spekulation:
En mppt skall väl söka den punkt på ström-spänningskurvan där solcellen ger max EFFEKT, och den punkten kanske ligger vid en annan spänning än vad den skall skicka ut till batteriet? Isåfall måste en ”transformering” ske, dvs utgående ström och spänning till batteriet blir inte samma som ingående till laddaren (men effekten blir densamma, minus laddarens förluster). Så om laddaren visar ingående ström och du mäter utgående kan det förklara skillnaden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En spekulation:
En mppt skall väl söka den punkt på ström-spänningskurvan där solcellen ger max EFFEKT, och den punkten kanske ligger vid en annan spänning än vad den skall skicka ut till batteriet? Isåfall måste en ”transformering” ske, dvs utgående ström och spänning till batteriet blir inte samma som ingående till laddaren (men effekten blir densamma, minus laddarens förluster). Så om laddaren visar ingående ström och du mäter utgående kan det förklara skillnaden.
Om det var så då skulle ju strömmen (A) varit lägre på ingående då spänningen är högre på ingående än på utgående...
:rolleyes:
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om det var så då skulle ju strömmen (A) varit lägre på ingående då spänningen är högre på ingående än på utgående...
:rolleyes:
Jo precis så är det! Trots att det blir omvandlingsförluster så blir det totalt högre effekt in i batteriet jämfört med en enkel pwm laddare. Mppt är ju ett samlingsnamn för den tekniken men den kan ju göras mer eller mindre bra. Man får ju oftast vad man betalar för, jag läser oftast recensioner men problemen med det är att det oftast inte är teknikkunniga som skriver dem. men ett känt märke som säljer mycket borde ju vara ett säkert kort.

Digitalmultimetrar speciellt lite billigare varianter har svårt att mäta ström och spänning som inte är ren likspäning, ofta finns det en överlagrad växelspänning som gör att likspänningen varierar. En digital multimeter plockar någon millisekund och omvandlar den till siffror, man ser ibland att sifrorna hoppar. Är det hög ferkvens kan hela värdet bli fel. Fluke är ett bra och dyrt märke men favoriten bland elektriker av ovan beskriven orsak.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
En bekant sa engång att kan dom fuska så gör dom det oavsett vad det är, jag menar då Kineserna.

Jag håller mig långt borta från det Kineserna tillverkar och säljer. Utländska företag som har tillverkning i Kina är medvetna om dom här problemen och har bättre koll.
 
Toppen