Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm
Hej Getingen!
Det är alltid tråkigt när man upplever att man fått en "måndagsvara", det leder till så mycket destruktiva tankar, merarbete, ovisshet, ekonomiska spörsmål, förstörd fritid .... det är verkligen tråkigt, jag känner med er och hoppas att er "mardröm" snart löser sig på ett bra sätt för er!
Av det som jag läst och tagit del av ovan inkl videon, så förstår jag inte riktigt ditt troligen största utpekade problem, skakningarna.
Enl din video verkar bilen uppföra sig helt OK mellan ev "potthål, etc" i vägen. Fel på hjul, upphängning eller hjulbultar etc vill jag inte tro på efter att ha sett videon, skakningarna tycks ju komma i och med förändringar i vägbanan (och inget annat?)!
Utan att ha mer "fakta" än dem ovan, så går mina tankar närmast till ett alltför högt lufttryck i hjulen. Lämpl på min 5 tons Hobby = 5,3kg fram och knappt 4 kg på boggien, vilket ståmmer med AL-Ko's rekommendation (fö inte ovanligt att verkstäder, däcksmojar, mfl trycker i 1 eller flera kg extra ... i däcken).
Om skakningar inte skulle bero på för högt lufttryck som jag tror, tycker jag att du omg och skriftligt bör reklamera "skakproblemet" hos Fiat i Sverige. Det är Fiat/AL-KO som rent praktiskt tillhandahåller garantier och lösningar för de delar av bilen som ev kan påverka ditt skakproblem.
Vad gäller Bürstner så ger de bra garantier i Sverige men det blir ändå en omväg betr kunskaper och åtgärder vad avser kpl drivlina!
Vad gäller dina övriga problem så är de mindre men ändå vanliga för oss alla som köper husbilar men husbilsverkstäderna i den mån de finns tycks ju inte ens klara dessa enklare problem som ibland finns i oanade mängder ..... !!!
Vid reklamationer gäller det att ta fram klara påvisbara fakta i skriftlig form från första stund, detta om man vill komma någon vart i en ev förlängning med tillräckliga seriösa åtgärder eller tom återköp av hela husbilen!
Hälsn, Relax