Sv: Glädjande förbrukning!
Betydelsen av olika dieselkvaliteer som tankats överdrivs! Normalt dieselbränsle som används inom Eu är tämligen trots allt tämligen likartat/certifierat för att uppfylla vissa givna grundkrav. Om skillnad finns, så är den marginell (mindre än 5%) vilket knappast är mätbart och skulle fö kräva otroligt exakta mätningar betr omgivande förutsättningar ... mmm!!
Tror att få om ens någon av oss här på sidorna klarar att utföra jämförande tester/mätningar på rättvisande grunder betr olika dieselkvaliteer på marknaden, bla mot bakgrund av följande;
¤ Mer eller mindre hård med eller motvind. T.ex en verklig fart av 100 km/t = 27m/s i vindstilla men vid 10m/s motvind så svarar detta mot 37m/s fart genom vinden (= luftmotståndet). Dvs bilens verkliga fart mot vinden blir då ca 137km/t (och tvärtom i medvind)! Speciellt påverkas alkovbilar av olika vindförhållanden, dvs generellt bilar med stor frontarea och eller dåliga cd-värden ("fel" form, mindre strömlinjeformade ... )!
¤ I övrigt finns andra påverkansfaktorer som också varierar i sin påverkan, många av dessa faktorer har troligen större påverkan än vad skilda dieselsorter kan ha. T.ex blöt/torr vägbana, vägbeläggningstyp/rullmotstånd, med/utan AC resp farthållare, mer eller mindre kuperad terräng, luftfuktighet/teperatur, förarens ev humörsvängningar och färdigheter, etc, etc!