• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Geocaching

noren

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2025
Sv: Geocaching

Hej på er alla både gamla och nya cachare.
Vi var också med på Kingen o Postis förträffliga geocacachingträff, vi har hållit på något år och det blir bara roligare för var gång man är ute.
Till helgen blir det Fasaskogen i Karlskoga som gäller, troligtvis tar vi Halle o Hunneberg under Kristi Himmelsfärd.

Janne o Marita ( tulta)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tog för skojs skull ut cacherna inom 4 km från Karlskoga centrum på mobilen med Geocache Navigator och fann 52 st. Tydligen är geocaching en stor sport i Karlskoga med omnejd!
Gjorde samma med Vänersborg där det fanns 48 st. Om man skall hitta alla burkgömmorna på dessa ställen måste man tydligen ligga i utav xxxx (svordom)!

Senast ändrad:

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Trevligt att ni som var nybörjare på träffen har kommit igång. När man har tagit cacher i ett område och det blir en kvar så ligger den och "värker" man vill ju rensa i hemområdet, i dag slog vi till och "loggade" en cach som låg utanör Sjuntorp "Sjuntorp viewpoint" som hade terräng 3 och vi hade på loggarna läst att den var jobbig, men om man tog den "långa" vägen så slipper man klättra. När vi hade vandrat i en 1 km lång uppförsbacke på en ej körbar skogsväg passerade vi en postlåda och vi d.v.s "Postis" var nog det närmaste post den sett i sin existens och "texten ingen reklam" var nog onödig.

postlådan.jpg vägendit.jpg

Tänk vad man får se roliga platser man aldrig skulle ha besökt om man inte hade denna hobby. I helgen provkörde jag min nyreparerade bil (som i dag äntligen klarade kontollen) till Kinnekulle där vi träffade Kingen och gemensamt besökte Lasses grotta.

lassesgrotta.jpg

Vi som "Cachar" får börja fundera på en spontanträff där det finns många Cacher och vi kan logga gemensamt och utbyta erfarenhet.
Och Noren som skall till Halle och Hunneberg till Kristi Himmelsfärd ni kommer att få trevligt, det är ju vårt närområde och där har vi "tömt". Cyklar är ett bra hjälpmedel på många av de på Hunneberg. På Halleberg finnes en rundvandrig som endast går att nå gående, men med mycket vackra vyer över Vänern.

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan.

I går när jag lyssnade på Radio Örebro så handlade ett program om geocaching.
En 15 årig pojke berättade om sitt intresse för just geocaching. Når programledaren frågade om hur stora burkarna är som skatten ligger i så svarade han att en del burkar är inte större än en nagel, och kan sitta som en magnet på t.ex. en skylt!!
Kan verkligen detta stämma? I så fall var det inte konstigt att vi inte hittade några under helgen, för så små saker letade inte vi efter. Och hur ska man då kunna skriva i en "loggbok"?
Någon kan kanske svara på detta.

Hälsningar Torotor

F

F.d. 940

Guest

Hej.
Det kan ligga en liten pappersremsa ihoprullad,penna får man hålla med själv.
Det är inte ovanligt att cachen är en liten skruvskalle,den kallas då för nano.
Arne.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

En typ av "nanocach" är denna som har inbyggd magnet i botten och kan vara väl gömd på metallföremål samt att loggremsan ligger hårt rullad och är svår att få tillbaka i burken när man är stressad om det kommer "Mugglare" i närheten eller som ex. på färjan Bohusmlamön-Tullboden när man väl hittat den och det börjar närma sig land samt att man får rulla om loggboken på nytt för att få in den då är det "positiv" stress tror jag det heter.

nanocach.jpg

F

F.d. 50024

Guest

Hej igen.

Jaha, där ser man. Då blir det till att vara lite mer noggrann nästa gång man letar då.
Tack så mycket för hjälpen!:)

Hälsningar Torotor/Torill

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag har betalappen och där öppnar man den cach man vill titta på. Klickar på dom tre punkterna uppe till vänster. Klickar spara offline-lista.
Då kan du sitta när du har uppkoppling och spara dom du vill leta efter senare under listan.
Vi kör den här funktionen när vi är utomlands för att slippa vara uppkopplade när vi letar.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Följdfråga:
Utomlands har jag stängt av Data-roaming och Mobildata.
Antag att jag lagrat ner en cach enligt din beskrivning via en wifi.
Fungerar ändå GPS-funktionen med den off-line-lagrade cachen enligt din beskrivning?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Följdfråga:
Utomlands har jag stängt av Data-roaming och Mobildata.
Antag att jag lagrat ner en cach enligt din beskrivning via en wifi.
Fungerar ändå GPS-funktionen med den off-line-lagrade cachen enligt din beskrivning?

GPS-funktionen funkar utan dataroaming men något långsammare beroende på hur långt man förflyttat sig sedan GPS användes senast. Ungefär lika långsamt som en vanlig navigator som inte har a-gps.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Nu har jag provat Geocaching med min TomTom Start 60.
Knappade in koordinater med grader, tim, min, sek men det var ingen höjdare.
Enheten "styrde" mig att gå på gator/vägar/cykel- och gångvägar.
I verkligheten väljer man ju att gå där det ser ut att vara lämpligt att gå vilket kan vara stigar, gena över en fotbollsplan etc.
När gator etc. tar slut så blir det väldigt trubbig orientering och det närmsta jag kom var ca 10m från cachen.
Nej, TomTom är inget alternativ för Geocaching men fungerar ju helt perfekt för annan vägledning.
Skall testa med min iPhone med Data-roaming och Mobildata avstängt.

Toppen