• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Geocaching

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Hej alla geocachare!

Har precis kommit hem efter en tur med vår Corolla. Har hittat sju stycken "skatter" i dag. Det här är resultatet av en träff med Kingen och Postis. Vi har kommit upp i 20 st cacher allt som allt.

Hur är det med er andra som var på träffen i Lane-Ryr. Har ni fortsatt leta?

Ett hjärtligt tack till arrangörerna i Lane-Ryr för att vi fått en ny hobby. I dag glömde vi äta innan vi åkte iväg. Skulle inte vara borta så länge, tänkte vi. Köpte en vetelängd ,som vi delade på, i Konsum i Påskallavik. Hörde göken i dag för första gången i år.

Vi vill gärna höra hur det går för er andra.

Anitha & Bertil

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Geocaching

Hej Nizze

Tycker det är kul att ni har fått en ny hobby.
Vi håller oxå på för fullt att plocka burkar, på väg hem från årsmötet tog vi "Bara" 62st.
Vi gjorde nästan rent hus i Hammarö kommun och även södra delen av Karlstad.
Norra delen får vi ta någon annan gång i sommar.
Vi ska ut och geocacha under helgen (om vädret tillåter)
Är det någon som har något förslag så vi kan cacha ihop?

B

Båtis

Guest

Hej Nizze!
Vi har också fått en ny hobby. Jag har redan varit och köpt en ny GPS som har längre batteritid. Vi hade en för bilen men det batteriet håller inte så länge. Har varit ute och testat lite runt Karlsborg och Borensberg. Ska nu lära andra familjemedlemmar hur det går till. En kul hobby som man kan ha med på semester och helger. Har redan fått se sådana platser som vi aldrig skulle ha sett annars. Nu väntar nya utmaningar.
Maggan o Ingemar :mcride:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Anders, lätt o lätt.

Du använder väl själv programmet.:wideeyed:
Hur många cacher har du tagit?:twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag menade naturligtvis att det är lätt att på kartan hitta cacharna eftersom man alltid har med dem i mobilen varhelst man är i världen. Att sedan klättra, krypa och åla medelst hasning för att finna de dj-a burkarna som någon dessutom har flyttat på - det är ju lite svårare. Jag har fysiskt funnit några stycken men tröttnade lite eftersom någon hade sabbat vissa av dem. Men däremot vet jag var de ligger - på kartan!
Men det är roligt när man i mobilen får ett meddelande när efterkommande har funnit samma cache.

PS! Tänk om man kunde komma över koordinaterna till alla rånbyten som ligger i de djupa skogarna!

Senast ändrad:

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Hej igen!

Var är ni alla som var på geocachingträffen?

Har ni inte använt er av de nya kunskaperna?

Skriv och berätta om ni har varit ute och letat eller ej.

Nyfikna Anitha

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan.

Vi försökte också finna vår första geocach idag här i Nora men GPS`n ville att vi skulle köra rakt ut i Norasjön så vi avbröt, för det var racerbåttävling där idag!!
Skämt åsido, kan det bero på att vi inte har gått kursen?

Hälsningar Torotor i Mazdan

B

Båtis

Guest

Hej Nizze!
Vi åker med 2 barnbarn till Ullared i em och vi ska leta flera cachar efter vägen dit och sedan hem. Ska bli en spännande utflykt för pojkarna. Har tagit ut några via internet för att det ska bli lite lättare. Första cachen hoppas vi finna nära vårt hem. Några som låter spännande för pojkarna är "trollcaven", där blir det att både klättra och krypa med ficklampor. Så nu ska vi ut på äventyr!!
Maggan o Ingemar :music-icon: :confused: :rolleyes: :D :mh2:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag har en fråga som säkert finns att tillgå här någonstans, men vet inte hur jag ska finna svaret på den.
Vad krävs av GPSn? Hur långt kommer man med en vanlig TomTom?

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Jag har en fråga som säkert finns att tillgå här någonstans, men vet inte hur jag ska finna svaret på den.
Vad krävs av GPSn? Hur långt kommer man med en vanlig TomTom?

Vi var med på träffen och har även varit ute och letat några "skatter" förra helgen :)
Det här kommer vi att göra fler gånger, ett kul nöje för både barn och vuxna.

När det gäller frågan om GPS så har vi en vanlig Garmin 765 och det fungerar alldeles utmärkt. Det är säkert ännu bättre med en som har terrängkartor men det är inte nödvändigt.

//Kicki

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Min undran var nog mer om noggrannhet, TomTom som jag har nu har 2decimaler, känns som den inte är så exakt.

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

TeknikLasse!

Du borde kunna välja format precis som på Garmin... Det är WGS84 som ska användas, grader och minuter med decimaler, och där har du nog precis som jag 3 decimaler.

//Kicki

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Tack för ditt svar, jag kan skriva i 3 decimaler men när jag tittar på var jag befinner mig ser jag bara 2 decimaler.:rolleyes:

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Hej!

Vi var ute och hittade sju cacher i går (vi har inte samma takt som Kingen). Strålande solsken. Vi har en Magella Meridian Gold som vi köpte för ca 8 år sedan. Jag (Anitha) var med i ett EU-projekt, vi letade gamla kolbottnar och tjärdalar åt LRF.

Behöver ha en GPS med terrängkarta i så småninom. Vi använder oss även av vår MIO C320 när vi kör med vår Corolla.

Skickar med en fin vy över ett stenbrott som har varit vattentäckt åt Påskallavik. Nu är det tydligen badplats?? Här hittade vi en av cacherna.

Nu ska vi ut och ta en cache som vi missade i går. Har funderat lite och tror vi vet vad som blev fel. Det är svårt att släppa tanken på den.

Bilagor

• DSCN0713.jpg
    DSCN0713.jpg
    102,2 KB · Visningar: 2
  • DSCN0711.jpg
    DSCN0711.jpg
    98,9 KB · Visningar: 1

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Hej!

Är tillbaks efter en skogsrunda. Hittade den vi missade i går. Tog en som vi missat häromdagen. Sedan gick vi ca två kilometer i terräng med blött underlag tidvis. Hittade cachen med fick tvätta skor och byxor när vi kom hem. Det är faktiskt kul.

Har sett en älg, ett rådjur och en huggorm. Plockasde en fästing, som kröp på min arm, i bilen på väg hem.

Cache på er!

F

F.d. 50024

Guest

Hej igen

Igår gjorde vi ett nytt försök att leta upp åtmimstone 1 geocach. Vi la in 3 st på vår Garmin 760 och trodde det skulle bli ganska lätt att hitta just de 3 men icke heller!! Vi letade i ett par timmar, helt till människor som kom förbi tittade lite konstigt på oss och undrade nog vad vi höll på med.
Vi tyckte det var rätt så spännande så nu ger vi oss inte förrän vi har hittat åtminstone en cach, så vi ialla fall kan se hur det funkar.
Nu till frågan: kan vi använda oss av en Garmin 760 eller måste vi köpa en hand-GPS?
Till att börja med kanske det går med en GPS för bilen om vi söker på de som verkar "enkla" att hitta. Eller vad säger ni som är mer "varma i kläderna" när det gäller geocaching?

Hälsningar Torotor/Torill

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Vi har använt en Garmin 765 (bil-GPS) och det går alldeles utmärkt. Tänk på att ändra kordinatsystemet om ni lägger in siffrorna för hand... annars hamnar ni lite fel!

Läs också ledtråden som brukar stå med, den kan vara till stor hjälp.

//Kicki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu till frågan: kan vi använda oss av en Garmin 760 eller måste vi köpa en hand-GPS?

Köp hellre en ny Nokia mobiltelefon med GPS om du inte redan har en. Det blir billigare och framför allt mycket lättare. Om du installerar gratisprogrammet Geocache Navigator så har du alla cacherna direkt i mobilen och slipper "lägga in" cacherna eftersom de redan är på plats, varhelst du befinner dig i världen. Eftersom mobilen använder A-GPS kopplas du blixtsnabbt upp mot satelliterna t.o.m. inomhus.

Senast ändrad:
Toppen