Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja visst, TWC kommer jag ihåg, nu när du nämner det.
Mitt prblem är att jag har Iskra/Mahle generator. Laddningsregulatorn är inte av Bosch typ.
Sterlings lösning (länkad ovan) löder man in kablar på generatorkolens ledningar, därför kommer den att funka.
Japp. Jag talar här om 12V generatorn.Har inte du två generatorer?
Jo batterierna är "hungriga".Spännande, hur har det gått hittills med att ladda dina bly-kol de ska väl vara mottagliga för rätt hög laddning typ 0,5C (?)
Generatorns laddning sjunker väl med temperatur och belastning, kanske kan man fixa bättre kylning?Mina (lyx)problem är följande.
Jag kör tak AC på bodelsgeneratorn genom invertern.
ACn tar ca 80A 12V.
Allt funkar kockrent de första 20-30 minuterna efter start.
Jag har sett batteriet suga i sig 70-80A, samt att AC samtidigt tar 80A, det funkar.
Efter ca en halvtimme med ACn igång börjar spänningen sjunka från generatorn.
Detta till den grad att det börjar förbruka 10-15A från batterierna efter några timmar.
Den andra saken är att som bekant är en bilgenerator inte konstruerad för att ladda batterierna fullt.
Laddningsregulatorn är tvärdum!
Detta löses med korrekta laddcykler i regulatorn, som i en batteriladdare.
Generatorns laddning sjunker väl med temperatur och belastning, kanske kan man fixa bättre kylning?
Den generator jag monterade finns i tre utföranden, 12, 24 och 230 volt. (faktiskt den på bilden i länken)