• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generator kaputt? Ger ~9v spänning...

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Tjenare!
Jag har ett litet frågetecken/ elfel beträffande min ford transit mk3 2.5Di VE64 från -92.
Bilen startar och går som en klocka. Nytt startbatreri från förra säsongen @80ah. (Batteriet har laddats regelbundet under vintern och håller fint 12.7v ett par veckor mellan laddningstillfällen när bilen stått)
Däremot lyser batterilampan i instrumentpanelen när bilen går.

Min första tanke är då att det är något strul med generatorn (kablar, skor, ärgade kontaktpunkter, D+ eller att generatorn är kaputt)
På tomgång ligger spänningen på startbatteriet på ca 12.2v (borde ju ligga på ca 13.5-14v när bilen går på tomgång?) Startbatteriets spänning sjunker om jag slår på tex helljus/fläktar.
När jag mäter mellan polerna på generatorn ger den ca 9.4-9.9v. Ingen skillnad i spänning från generatorn/till batteriet om jag varvar motorn.
Batteriet laddar alltså inte när bilen går.

Remmen är fin, inga missljud eller visslingar.

Min fråga är då om ni har tips på annan felsökning eller om den låga spänningen från generatorn indikerar att generatorn är trasig och får bytas?

Värt att tilläggas är att detta problem uppstod redan förra säsongen. Men behövde då bara varva upp motorn över 2000rpm direkt vid start, då slocknade batterilampan och generatorn laddade startbatteriet som det skulle (13.5-14.2v). Det var som att man fick "flirta igång" generatorn.
Men nu hjälper alltså detta inte längre.

Tack för hjälpen!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det låter som kolborstana inte når fram till släpringarna! Utslitna eller bara kärvande i hållarna? Som Tompan säger, man kan ofta byta regulator med tillhörande kolborstar, ganska enkelt på en del generatorer. MEN, en generator från -92 har kanske slitna släpringar så de borde svarvas eller bytas för varaktig funktion!
En ny generator brukar inte vara så våldsamt dyr från tex AutoDoc, Så det är kanske bästa alternativet. (Detta sagt av en som alltid river isär och lagar gammal sk..)
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen och svar. Det blir nog ett nyköp av generator från autodoc.
Jag är däremot inte helt säker på om jag skall ha en 12v eller 14v gen. Någon tillverkare ni skulle rekommendera?

Även värt att byta ut remmen?
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Problemet verkar löst... Kanske tillfälligt men det får vi se. Jag polerade upp alla kabelskor och kontaktpunker på generator och batteripoler. Stod och mätte spänningen mellan D+ och batteri - (2.3-2.5v) och mellan D+ och A+ vid generatorn (9.5v). Varvade upp motorn via spjället inne i motorrummet och vips gick spänningen ner till 0.0v på generatorn och helt plötsligt fick startbatteriet laddning. Batterilampan vid instrumentpanelen hade då slocknat och allt verkar fungera fint.

Känns lite olustigt. Men det kan även tilläggas att den förra ägaren av bilen har själv gjort om stor del av elsystem och det är nog något av det värsta jag har sett... Så det blir till att riva ut och dra nytt när jag har tid, ork och lärt mig mer.

Tack än en gång för hjälpen!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Problemet verkar löst... Kanske tillfälligt men det får vi se. Jag polerade upp alla kabelskor och kontaktpunker på generator och batteripoler. Stod och mätte spänningen mellan D+ och batteri - (2.3-2.5v) och mellan D+ och A+ vid generatorn (9.5v). Varvade upp motorn via spjället inne i motorrummet och vips gick spänningen ner till 0.0v på generatorn och helt plötsligt fick startbatteriet laddning. Batterilampan vid instrumentpanelen hade då slocknat och allt verkar fungera fint.

Känns lite olustigt. Men det kan även tilläggas att den förra ägaren av bilen har själv gjort om stor del av elsystem och det är nog något av det värsta jag har sett... Så det blir till att riva ut och dra nytt när jag har tid, ork och lärt mig mer.

Tack än en gång för hjälpen!
 
Toppen