• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gemesam jord bodelsbatteri och startbatteri?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
tjenare, vi har en adria coral 2011 och jag har tänkt köpa en victron dcdc laddare men funderar på om jag behöver non-isolated (gemensam jord) eller isolated (icke gemensam jord).

Är det generellt sett gemensam jord till start och bodelsbatteriet? Dvs att bodelsbatteriet är jordat i ramen/karossen?

Kanske någon som har just en adria som provat? Ska mäta såfort tillfälle ges oavsett men ändå..

Fortsatt trevlig lördag :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Har du laddning av bodelsbatteriet från generatorn? Har du det, då vet du att jorden är gemensam! I elektonikblocket, ebl, sitter då ett relä som kopplar ihop pluspolerna på start o bodelsbattererna när generatorn snurrar och har spänning på D+. Tillverkare av ebl skulle aldrig dra på sig kostnaden för ett dyrare relä som både bryter både plus och minus, bara för att isolera elsystemen åt!
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Nu är det snart dags att installera DCDC laddaren, tänkte prova att låta EBL ladda samtidigt som dcdc laddaren när jag kör. Någon som kör så och har erfarenheter? Har för mig att jag sett folk på youtube som gör likadant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är det snart dags att installera DCDC laddaren, tänkte prova att låta EBL ladda samtidigt som dcdc laddaren när jag kör. Någon som kör så och har erfarenheter? Har för mig att jag sett folk på youtube som gör likadant.
EBL laddar bara när husbilen är ansluten till 230V, inte när du kör, då laddar generatorn via startbatteriet.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
EBL laddar bara när husbilen är ansluten till 230V, inte när du kör, då laddar generatorn via startbatteriet.
Okej jag trodde att laddningen var kopplad via ebl, det sitter väl ett typ skiljerelä i ebl eller är det ett helt ensamt system och sitter någon annanstans? :)

Mätt nu och det är iallafall gemensam jord så det får bli non-isolated varianten kanske kan hitta någon tändnings-plus som styr när DCDC laddaren ska starta, plusen ifrån original skiljerelät (sidan mot bodelsbatteriet) borde ju fungera.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Okej jag trodde att laddningen var kopplad via ebl, det sitter väl ett typ skiljerelä i ebl eller är det ett helt ensamt system och sitter någon annanstans? :)

Mätt nu och det är iallafall gemensam jord så det får bli non-isolated varianten kanske kan hitta någon tändnings-plus som styr när DCDC laddaren ska starta, plusen ifrån original skiljerelät (sidan mot bodelsbatteriet) borde ju fungera.
Enklast är att programmera "Till" när generatorn ger ström t.ex. 14V och "Från" till strax över startbatteriets vilonivån t.ex. 13V. Det är enkelt att prova sig fram med de olika inställningarna.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Enklast är att programmera "Till" när generatorn ger ström t.ex. 14V och "Från" till strax över startbatteriets vilonivån t.ex. 13V. Det är enkelt att prova sig fram med de olika inställningarna.
okej så det går att konfiguera det i appen och köra utan fysisk till-manöver? Problemet jag ser med det är väl att dcdc laddaren kommer slå igång och börja ladda bodelsbatterierna när solcellsregulatorn laddar? eller kan man programmera så att den mäter enbart spänningen på inkommande plusmating, dvs startbatteriet? Så att när startbatteriet (inkommande plus till dcdc laddaren) når te.x 14v startar dcdc laddaren? och den bryr sig inte om vilken spänning man har på utgående trådar (bodelsbatteriet). :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
okej så det går att konfiguera det i appen och köra utan fysisk till-manöver? Problemet jag ser med det är väl att dcdc laddaren kommer slå igång och börja ladda bodelsbatterierna när solcellsregulatorn laddar? eller kan man programmera så att den mäter enbart spänningen på inkommande plusmating, dvs startbatteriet? Så att när startbatteriet (inkommande plus till dcdc laddaren) når te.x 14v startar dcdc laddaren? och den bryr sig inte om vilken spänning man har på utgående trådar (bodelsbatteriet). :)
Solcellregulatorn ska kopplas efter DC-DC modulen. Ingången ska bara vara startbatteri/generator. Du programmerar ingången så att den slår till när generatorn laddar ( t.ex. 14V) och slår ifrån när motorn stängs av.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Solcellregulatorn ska kopplas efter DC-DC modulen. Ingången ska bara vara startbatteri/generator. Du programmerar ingången så att den slår till när generatorn laddar ( t.ex. 14V) och slår ifrån när motorn stängs av.
ja regulatorn kopplas ju direkt på bodelsbatteriet, dvs "efter" dcdc laddaren.. Kanon att man kan programmera ingången i laddaren, då gör jag så och struntar i att hitta någon tändningsplus. tack :msn_thumbup:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
ja regulatorn kopplas ju direkt på bodelsbatteriet, dvs "efter" dcdc laddaren.. Kanon att man kan programmera ingången i laddaren, då gör jag så och struntar i att hitta någon tändningsplus. tack :msn_thumbup:
Ifall du har problem med nivåerna så skicka ett PM så ska jag försöka hjälpa dig. Det var inte alltför länge sedan jag hjälpte en klubbmedlem med likadan installation.
 
Toppen