• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GDPR

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Inget finns skrivet i vår servicebok och då jag påpekade det fick jag svar att det finns i verkstadens dator digitalt.
Vi vill ju veta vår bils historia de 3 åren innan vi hade den.
Vi har begärt digitala eller fysiska protokoll för verkstadsbesöken hos husbilsverkstaden men förvägras detta på grund av GDPR.
Hur ska vi få veta bilens status?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har svært ved at tro at den nuværende ejer af en bil kan nægtes oplysninger om hans bils servicehistorie.
Men den nuværende ejer bør ikke kunne få oplysning om de tidligere ejeres navn og adresse m.m., men det kan jo sagtens renses ud.
Som et lille p.s. så undrer det mig at man i Sverige på baggrund af registreringsnummer kan få så mange oplysninger om nuværende og tidligere ejere i bilregisteret. Det er klart i modstrid med EU reglerne om GDPR
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tidigare ägare via transportstyrelsens hemsida sedan ringa dem
Tidigare ägare, troligen före handlaren har ju ingen skyldighet att lösa sådant?
Inget finns skrivet i vår servicebok och då jag påpekade det fick jag svar att det finns i verkstadens dator digitalt.
Vi vill ju veta vår bils historia de 3 åren innan vi hade den.
Vi har begärt digitala eller fysiska protokoll för verkstadsbesöken hos husbilsverkstaden men förvägras detta på grund av GDPR.
Hur ska vi få veta bilens status?
Om du har köpt bilen via handlare, vad säger dom?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju bara att ta bort personuppgifterna på protokollen så kan dom lämna ut dom. Det är väl vad som är gjort med bilen man vill veta inte vem som betalat fakturan. Är ju bara trams av firman.
Fakturor mellan verkstaden och tidigare ägare är är ju varken verkstad eller tidigare ägare skyldiga till eller ens ha rätt att lämna ut, sedan kan man ju undra varför serviceboken inte är ifylld, men troligtvis har verkstaden rätt, att lämna ut info till 3:e part kan vara fel.
När ni köpte bilen av handlaren, diskuterades inte den ej ifyllda serviceboken då?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Fakturor mellan verkstaden och tidigare ägare är är ju varken verkstad eller tidigare ägare skyldiga att lämna ut, sedan kan man ju undra varför
serviceboken inte är ifylld, men troligtvis har verkstaden rätt, att lämna ut info till 3:e part kan vara fel.
När ni köpte bilen av handlaren, diskuterades inte den ej ifyllda serviceboken då?
Jo, vi saknade den ifyllda boken plus häthetskontrollen och då fylldes täthetskontrollen i i efterhand.
Service- och verkstadsprotokoll finns digitalt svarade dom bara då.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, vi saknade den ifyllda boken plus häthetskontrollen och då fylldes täthetskontrollen i i efterhand.
Service- och verkstadsprotokoll finns digitalt svarade dom bara då.
Så egentligen accepterade ni det förhållandet vid köpet, eftersom ni skrev på kontraktet. Det känns ju som att det är något som handlaren
inte vill ut med, täthetsprotokoll i efterhand, inga uppgifter i serviceboken på en nyare bil får ju tyvärr varningsklockor att ringa?
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har inte servicebok varken till min personbil eller min husbil. Uppgifterna lagras "bara" digitalt. Men jag får ett komplett utdrag i samband med service på personbilen. Eller kanske när jag begär det, jag vet faktiskt inte. Inga personuppgifter förekommer i den.
Till husbilen minns jag inte hur det är. Den är servad bara en gång.

Det jag vill få fram är att det behöver inte finnas någon fysiskt servicebil till en nyare bil, tyvärr.

Frågan är också hur uppgifterna lagras när/om jag gör service på annat än märkesverkstad, typ, Mekonomen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte servicebok varken till min personbil eller min husbil. Uppgifterna lagras "bara" digitalt. Men jag får ett komplett utdrag i samband med service på personbilen. Eller kanske när jag begär det, jag vet faktiskt inte. Inga personuppgifter förekommer i den.
Till husbilen minns jag inte hur det är. Den är servad bara en gång.

Det jag vill få fram är att det behöver inte finnas någon fysiskt servicebil till en nyare bil, tyvärr.

Frågan är också hur uppgifterna lagras när/om jag gör service på annat än märkesverkstad, typ, Mekonomen.
Du bör ju kunna få uppgifterna utskrivna eller skickade digitalt vid varje tillfälle, att det sparas digitalt hos verkstaden hjälper ju inte dej om du byter verkstad eller skall sälja bilen. Det hela känns lite som ett sätt att binda fast kunden till verkstaden.
Får du ingen skriftlig faktura heller?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
GDPR är ett skämt i Sverige...all info är transparent i Sverige, ett av skälen att folk inte vågar vittna, det är ju hur lätt som helst att hitta någon, jobbar man på lite så kan man ju hitta de 4 sista oxå i person nr.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
GDPR är ett skämt i Sverige...all info är transparent i Sverige, ett av skälen att folk inte vågar vittna, det är ju hur lätt som helst att hitta någon, jobbar man på lite så kan man ju hitta de 4 sista oxå i person nr.
Fyra sista kan man få genom att gå in på Mrkoll.se skriv namnet på den man söker och klicka på länken XXXX . När man gör det vill dom att ma godkänner att dom sparar ip-addressen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du bör ju kunna få uppgifterna utskrivna eller skickade digitalt vid varje tillfälle, att det sparas digitalt hos verkstaden hjälper ju inte dej om du byter verkstad eller skall sälja bilen. Det hela känns lite som ett sätt att binda fast kunden till verkstaden.
Får du ingen skriftlig faktura heller?
På personbilen får jag skriftlig detaljerad faktura för den service de gjort samt ett pappersutdrag på den kompletta digitala servideboken, dvs från det bilen var ny.
På husbilen fick jag också skriftlig detaljerad faktura. Men vad jag kommer ihåg (det var drygt ett år sedan) så fick jag inget utdrag ur den digitala serviceboken.
För min del ser jag inget problem med detta. Åtminstone inte än eftersom jag alltid gjort service på märkesverkstad. Men om jag gör service på annan verkstad och så småningom ska sälja bilen så vill jag kunna visa/lämna totala servicebok eller utdrag från den digitala. Jag vet inte om en icke serviceverkstad, typ Mekonomen, kan komma åt den digitala serviceboken för att läsa och skriva i den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På personbilen får jag skriftlig detaljerad faktura för den service de gjort samt ett pappersutdrag på den kompletta digitala servideboken, dvs från det bilen var ny.
På husbilen fick jag också skriftlig detaljerad faktura. Men vad jag kommer ihåg (det var drygt ett år sedan) så fick jag inget utdrag ur den digitala serviceboken.
För min del ser jag inget problem med detta. Åtminstone inte än eftersom jag gjort alla servicar på märkesverkstad. Men om jag gör service på annan verkstad och så småningom ska sälja bilen så vill jag kunna visa/lämna totala servicebok eller utdrag från den digitala. Jag vet inte om en icke serviceverkstad, typ Mekonomen, kan komma åt den digitala serviceboken för att läsa och skriva i den.

Säkerligen inte, jag skulle kräva detaljerad faktura på varje service och sedan spara den noga. För min del är mekanikern ganska slarvig,
han försöker spara alla åtgärder sedan 16 år på "hårddisken" i huvudet..? Det tar en stund att hämta upp data ibland, men oftast fungerar det.
Men det har ju inte samma betydelse när bilen är 28år och mekanikern utan undatag är jag. ;):twitcy:
 
Toppen