• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasspjäll

mattias01

HBK Medlem
Kommun
Essunga
HBK-Nr
6911
Medlemskap
2025
Hej och god fortsättning
Jag undrar om det är många som har eller har haft problem med gasspjället på Fiat 3.0 2008 ska byta mitt på servicen nu?

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Sv: Gasspjäll

Problem med gasspjället är det nog många som haft när det gäller fiat 07 och framåt vi bytte vårat i augusti efter det inga problem.

Micke

mattias01

HBK Medlem
Kommun
Essunga
HBK-Nr
6911
Medlemskap
2025

Tycker det är dåligt att inte Fiat tar ansvar det är ju inte helt gratis att byta.

F

F.d. 25291

Guest

Bytte i somras. Folksam tog det på maskinförsäkringen, så kostnaden blev 1500:- i självrisk.

uno

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

I mina öron låter det konstigt med gasspjäll i en dieselmotor! Jag har lärt mig att till en dieselmotor ska det vara fria luftvägar och av den anledningen ger den dålig motorbroms. Är det möjligen just därför man satt dit spjäll på 3,0L-motorn?
Nån som vet hur det förhåller sig?
// Göte J

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Mitt spjäll gick sönder i Danmark och jag vet att dom kallade det för stoppspjäll.
Det sitter mitt framför motorn synligt.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
F

F.d. 58645

Guest

Hej Mattias
Jag sitter och tittar på mitt gamla gasspjäldon. Det gick på 8000 att byta varav försäkringen tog 2000.
Jag tog isär mitt gamla och spjället gick mycket trögt. tog bort "spjällmotorn" och konstaterade att det ärjat rejält där inne. Fanns inte ett spår av att det suttit någon packning mellan motorenheten som är i plast och huset som är aluminium. klart att det kommer in vatten och fukt där. Jag har skrapat och grejat så nu går det väldigt lätt. Får man på någon goja och packning så tror iallafall jag att det inte kommer tillbaks. Men det är lite plåtar som ska bort i fronten. Jag har också 3,0 litern fast 2007
:mcride:

F

F.d. 58645

Guest

Hej Mattias
Jag sitter och tittar på mitt gamla gasspjäldon. Det gick på 8000 att byta varav försäkringen tog 2000.
Jag tog isär mitt gamla och spjället gick mycket trögt. tog bort "spjällmotorn" och konstaterade att det ärjat rejält där inne. Fanns inte ett spår av att det suttit någon packning mellan motorenheten som är i plast och huset som är aluminium. klart att det kommer in vatten och fukt där. Jag har skrapat och grejat så nu går det väldigt lätt. Får man på någon goja och packning så tror iallafall jag att det inte kommer tillbaks. Men det är lite plåtar som ska bort i fronten. Jag har också 3,0 litern fast 2007
:mcride:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

I mina öron låter det konstigt med gasspjäll i en dieselmotor! Jag har lärt mig att till en dieselmotor ska det vara fria luftvägar och av den anledningen ger den dålig motorbroms. Är det möjligen just därför man satt dit spjäll på 3,0L-motorn?
Nån som vet hur det förhåller sig?
// Göte J
---------------------------------------------------------------------------------------
Det har något med att få vacuum till EGR ventilen som inte heller hör hemma i en dieselmotor utan undertryck i insugningsröret.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Aj...Såg efteråt att du hittat lite fina förklaringar på spjället. Men om det behövs för garantier så kan man ju absolut hävda att det hör till avgasreningen.

Senast ändrad:
Toppen