• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasspisproblem

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Var börjar man leta efter felet när en platta inte funkar? Det kommer ingen gas till den , men till de andra två kommer det med full sprutt. Någon som har stött på problemet?
Tacksam för tips. Det vore kul om allting funkar när man ska ställa in/av för vintern.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gasspisproblem

Troligen tändsäkringen som stängt gastillförseln. Sitter en liten "pigg" bredvid lågan fungerar inte den stängs lågan av. Du kan kolla om det brinner medan du håller vredet till lågan intryckt som när du tänder, brinner det då är det tändsäkringen. Om inte år det stopp i röret till den plattan.
Ove.G
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Gasspisproblem

Hej Ove G.!
Det brinner inte när man håller inne vredet, så det är väl "skit i förgasarn" antagligen. Får väl skruva isär eländet när jag hittar en ministjärnmejsel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasspisproblem

Er det ikke torx skruer som holder sammen brenneren. Enkelte merker har et problem hvis det koker over, det tetter inntaket for luft til brenneren og er det nok skitt så tetter også gasoldysen. Skru delene fra hverandre og rens ned til metallet. Er det skitt på gassdysen så er det litt mer problematisk - dysen må demonteres og åpnes med en tynn nål.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Gasspisproblem

En annan fråga gällande tändsäkringen.
Kan man rengöra den själv eller är det bara att köpa nytt.
Montering/demontering av densamma gör man det själv?
Gasen slocknar direkt när jag släpper knappen,
spelar ingen roll hur länge jag håller inne knappen.
Knackar jag däremot lite försiktigt på sidan av tändsäkringen
så fungerar det tills nästa gång jag försöker tända plattan.
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Gasspisproblem

Hade samma problem med min spis, felet var att flatstiftet till tändsäkringen, som sitter
under spisen var glapp.
 

Rolle-car

FD HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021
Sv: Gasspisproblem

Problem här med man får hålla knappen intryckt länge kanske 1-2 minuter annars slocknar spisen ock det är lika på alla tre plattorna.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Gasspisproblem

Hade samma problem, när vår var ny. Löstes med en liten justering, av värmekännaren som sitter i lågan. Sen var det någon som påpekade, att man inte skulle ha något på spisel, när man tände, utan lågan skulle brinna fritt. Nu funkar det
bosse b
 
Toppen