• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasregulator

hassegl

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
7666
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som kan tala om hur man ställer truma duocontrol cs så att bägge gasol flaskorna är inkopplade då den ena tar slut och den andra kopplas in med automatik
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som kan tala om hur man ställer truma duocontrol cs så att bägge gasol flaskorna är inkopplade då den ena tar slut och den andra kopplas in med automatik
Ifall du skaffat en bil och inte fått med bruksanvisningen.

Du skall ha båda flaskorna inkopplade och öppna, slangbrottsventilerna intryckta.
Ställ sedan vredet på den flaskan du vill ska tömmas först.
När den första flaskan är tömd skiftar regulatorn automatiskt till nästa flaska med gastryck.
Problemet kan vara att se när gasflaskorna har skiftat.

För egen del har jag så jag kan se en indikering på manöverpanelen inne i bodelen.

Krister.

(Jag blev nr. tre.)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tänk på att när flaska 1 är tom och Duocontrol har skiftat till flaska 2 kan du koppla loss ettan och fylla/byta den. Samtidigt bör du vrida flaskväljaren på duocontrol så att flaska 2 nu är primär och flaska 1 är reserv. Om du inte gör detta så kommer Duocontrol att börja ta gas från flaska 1 igen så fort du kopplat in den och öppnar flaskans kran. Reserven är då inte helt full och efter några sådana byten kommer så småningom både flaska 1 och flaska 2 vara tomma, vilket naturligtvis händer när det är kallt eller långkoket på spisen kommit halvvägs. Ta alltså för vana att alltid slå över flaskväljaren på Duocontrol vid varje flaskbyte.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Just därför som det är viktigt att vrida om den automatiska väljaren när man sätter in en fylld flaska.

Nackdelen med att skifta manuellt är gasolen i förbrukningsflaskan alltid tar slut när det är kallt, regnar och klockan är fyra på natten enligt Murphys lag. Inte roligt att gå ut och skifta till reservflaskan då.

Med en kontrollpanel inne i bilen så syns det när automatiken skiftat flaska och det börjar bli dags att tänka på att söka upp en gasolhandlare.

//Michael, medlem
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Just därför som det är viktigt att vrida om den automatiska väljaren när man sätter in en fylld flaska.

Nackdelen med att skifta manuellt är gasolen i förbrukningsflaskan alltid tar slut när det är kallt, regnar och klockan är fyra på natten enligt Murphys lag. Inte roligt att gå ut och skifta till reservflaskan då.

Med en kontrollpanel inne i bilen så syns det när automatiken skiftat flaska och det börjar bli dags att tänka på att söka upp en gasolhandlare.

//Michael, medlem
Hi hi ... Självklart!:twitcy:
 
Toppen