• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolugn

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Nej, den sitter i ett överskåp ovanför disklådan men det saknar betydelse. Det är ju avståndet mellan ugn och tak som är det väsentliga. Det är nog samma som du har, ca 12cm. Jag har inte märkt något konstigt angående värmen. Plåten sitter ju med en luftspalt mellan tak och plåt så det är knappast någon fara med detta arrangemang beträffande värme.
 

Sågbacken

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
16827
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Vi har ugn i vår husbil och det var ett krav när vi köpte den. Visste inte hur bra den skulle fungera men den har helt klart fungerat bättre än vad vi vågade hoppas. Använder den ofta, blir så mycket lättare att få variation på maten. Går både laga mat i och värma mat som man kanske har lagat hemma.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: gasolugn

Jag använder ugnen till frukostbröd och någon gång till matlagning, den sitter monterad över kylen utan skortsten och visst blir det varmt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: gasolugn

Hej i gen ! Varför jag frågade om frekvensen i användandet av ugnen var att det i vår nya sitter en ugn ovanpå kyl med separat frys och detta gör att i detta fall hamnar kylen i princip på golvet och det är definitivt inte bra för "pensionärsryggar" inga andra ryggar heller för den delen, är man sen som jag lång som en måndag (1,90) Men funderar på att antingen montera bort ugnen eller bygga upp hela arrangemanget ca: 20 cm Vi får se eller den som lever får te som "Lipton" sa
Ha det gott i höstsolen
Hasse & Ingegerd
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Är fortfarande lite orolig för taket. Även om luftspalt under plåten måste det bli rejält varmt i taket eftersom plåten är mycket het. Över ugnen ingen plåt. Undrar hur varmt taket blir där. Mikael, klarar du att lägga handen på plåten?
Tror inte det. En annan sak . Hur vet man när ugnen uppnått inställd temperatur.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Du ser när lågan minskar och det innebär att ugnen uppnått inställd temperatur.

Din bil är lika gammal som vår, sju år. Om det inte funkar med plåten som värmeskydd så hade det nog visat sig vid det här laget. Även om plåten blir så varm så att du inte kan lägga handen på den så betyder det kanske 60 grader eller något ditåt. Hur mycket strålningsvärme blir det från denna plåt uppåt? Inte så jättemycket så att det skulle påverka taket skulle jag tro.

Dessutom har du väl använt ugnen? Har du märkt några problem av denna användning? Vi har använt den ganska mycket och har inte märkt något konstigt ovanför ugnen.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Du har nog rätt Michael. Jag oroar mig nog i onödan. Har ni använt den till att göra exempelvis potatisgratäng där den måste vara på i 45 min på förhållandevis hög värme. Tål taket det så är det nog ok att använda den regelbundet. Jag tror inte man grillar en hel kyckling i en husbil pga oset! Stort tack för alla dina svar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: gasolugn

Jag har svårt att tro att en husbilstillverkare placerar en ugn på ett ställe som skadar konstruktionen. En sådan miss skulle visa sig direkt & tillverkaren skulle ändra sitt koncept omedelbart & åtgärda detta. Det är ju stor risk att modellens goda rykte skadas.

Bennie
 
H

hianders

Guest
Sv: gasolugn

Vi har en Coral 660SL med ugnen ovanför disklådan. Den sitter ungefär som din, ca 10 - 12cm mellan ovankant och taket, med en plåt som sitter några mm under taket. Vi har inte märkt något problem med detta.

Vi har en likadan bil som Michael och jag tycker den, ugnen, sitter lite för högt. Jag måste stå på trappstegen upp till sängarna för att kunna se in i ugnen. Annars fungerar den som komplement till Omnian.

Inger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Visst sitter den högt, överkanten är väl cirka 190cm över golvet, underkanten således cirka 165cm. Jag är lång så det funkar för mig även om det är lite trixit när plåten skall in/ut. Annikka kan med nöd och näppe se gasollågan när hon står på golvet. Därför blir det min uppgift att manövrera plåten.

En alternativ placering hade ju varit under vasken men då hade en låda, som vi använder för bestick och köksredskap försvunnit och det hade blivit konstigt att ha dessa i ett överskåp. Kompromisser som vanligt!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: gasolugn

Då inte micron funkar när inte elverket är igång, så blir det en hel del ugn. Men den är fabriksmonterad.

/M
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: gasolugn

Vi använder vår ofta. Ugnssteker, fixar potatis och gratänger medan grillen går på utsidan, bakar frukostbröden och sist men inte minst; värmer förberedd mat eller ett tråg med köttbullar, pannbiff eller annat lättköpt och lättlagat mat under körningen - Fixat och klart till nästa stopp :) (Nu blir vi nog hängda)

/Tommy
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: gasolugn

Vi använder aldrig ugnen utan den fungerar som skåp för diverse saker.
Om vi skulle köpa en ny husbil så skulle vi välja bil utan ugn.
 

Tobben

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Använder ugnen flitigt det bästa jag har lagar mat hemma och värmer i ugnen det ska ju vara lättvindigt när man är ute enda nackdelen är att ugnen sitter för högt. Har inte sett någon husbil med ugn i rätt höjd ännu.
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: gasolugn

Vi använder ugnen ganska ofta. I vår hb är ju ugnen placerad som hemma, dvs under spisen. Adria har väl det i alla modeller från 2011. Om vi byter i framtiden är ett krav en ugn. Matlagningen kan ju varieras på ett annat sätt om det finns ugn.
 
Toppen