• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolugn

Gråbo

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2022
Hej!
Skall börja använda gasugn i bilen, är det något som jag behöver tänka på ??
Om jag skall göra en paj, är det samma grader som hemma i elugnen????
:wideeyed:
 
F

F.d. 24410

Guest
Sv: Gasolugn

Hej
Vi använder ofta vår gasolugn. Det är verkligen bra med en ugn. Viktigt är förstås att inget finns i ugnen när du sätter på den. Den går fort att värma upp och jag tycker nog att graderna är ungefär desamma som i ugnen hemma. Lycka till!
Mvh Birgitta
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Gasolugn

Är redan kär i gasolugnen i husbilen. Vi hämtade bilen för cirka en månad sedan.

Jag har gjort potatisgratäng två ggr, gjort pajer två ggr och har värmt frysta bullar lätt som en plätt, har också värmt halvbakade baguetter till frukost varje dag, varmhållning/uppvärmning av mat har också funkat fint.

Köpte aluminiumformar (engångs) i affären för gratänger och uppvärmning. Har små pajformar i aluminium med löstagbar botten (ej engångs)

Lovisa
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gasolugn

Ipåsk värmde vi Jansons frestelse i Omniaugnen det fungerade utmärkt en braq grej tar inte stor plats lått att stuva undan utrymet för en ugn fins ett skåp som man har mer nytta av
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gasolugn

Hustrun älskar gasolugn, (men så bor jag med en hobbykock) var prio 3 när vi köpte vår nya husbil. Prio 1 var enkelsängar, prio 2 bra toa och dusch.

Lars Jönsson
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Gasolugn

Får hålla med om att gasolugn i husbilen är super, smidigt att färdiglaga mat man har förberett hemma, värma frallor, pajer och mycket annat smått & gott.

//Tommy
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Gasolugn

Jag använder ofta ugnen i vår husbil, det tar lite längre tid innan maten är färdig, men vad gör det.

Lena
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolugn

Som Bengt-Åke Linder redan påpekat skall luckan vara öppen när den värms upp. Vi (jag) hade stora problem med att tända ugnen när bilen var ny och vi inte kände till hur det funkade. Jag försökta läsa mig till hur i manualen men den var kortfattad.

Så här funkar det (på vår SMEV ugn, kan kanske vara annorlunda på andra): Luckan måste vara helt öppen ända till ändläget. Vredet för temperatur måste stå på något lämpligt värmeläge och hållas intryckt medan gasen tänds med tändknappen. Därefter måste vredet hållas inne några sekunder. Slocknar lågan så är det bara att trycka in vredet och tändknappen igen. När lågan väl brinner kan luckan ställas i halvöppet läge, cirka 5-6 cm, där det finns ett stopp. Efter kanske fem minuter kan luckan stängas helt. Det var detta med uppvärmning med halvstängd lucka som vi missade i början.

Vi brukar på vända plåten eller formen ett halvt varv efter halva tillagningstiden för att få jämnare värme och yta på maten.

(PS: jag flyttar tråden från Damernas till Köksregionen så är det säkert fler som hittar den.)
 
Toppen