• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolugn

M

mikkis

Guest
Gott nytt år till er alla !!!

Jag har en fråga angående gasol ugn i husbilar.
Var brinner gasol lågan i ugnarna. är det ovanpå eller under det man har inne i ugnen???

Jag frågar detta för i vår gasol ugn har vi lågan underifrån ... tycker det är knasigt men jag är ju ingen expert på köks redskap!

Mikkis
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Hej

I vår spis finns en nedre lucka för ugn och en övre lucka för grill.
I ugnen sitter lågan nere och i grillen sitter den i taket.

Så här ser spisen ut.
Frankia 820 GD 006.jpg
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

I vår husbil har vi en i husbilar ganska vanlig förekommande underbänksugn, Det finns en undre brännare som styrs av termostatvredet, och en övre som tänds om man ställer vredet på grill.

//Tommy
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Hej! Vet någon om ugnen skall förvärmas innan man sätter in maten, eller ska man använda den direkt man slått på den ?? Står inget i bruksanvisningen om detta...
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Beror vad som ska anrättas, vi brukar ha den på 15-20 min före att vi tex ska göra en potatisgratäng, ska vi bara värma redan färdiglagad mat värmer vi ugnen 5-10 min. Ska vi bara använda grillfunktionen förvärmer vi bara några minuter.

//Tommy
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Tommy o Lotta! Tack för den infon. Det finns ju ingen termostat på ugnen, så man har ju ingen aning om när den är redo. Där finns bara några olika gradtal angivna vid vredet, men ingen lampa som talar om när den är varm. Jag får prova att följa ert råd. Gun o Åke i Dethleffs
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gasolugn

Köp en digitalstektermometer med slad så kan du hålla koll på värmen. Sätt kännaren på den höjd du skall ha maten för temperaturen växlar mycket från nere och uppe.

Lycka till Torbjörn
 
Toppen