• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolskåp inne i Garaget!

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
På vår ny HB har vi gasolen inne i garaget, där har vi ett skåp med plats för 2 flaskor, det finns ett när under och leder bort gasolen vi läckage.

(På vår gamla hade vi ett eget skåp klätt med plåt och som aldrig var kontakt med bodelen eller garaget.)

Nu i helgen har jag upptäckt gasol lukt i detta skåp i garaget, blev orolig att det finns läckage, drog en förlängning av mitt gasol larm till skåpet. Satt igång den och den fick ligga 30 min, men den larmade inte. Nu är det en tysk slang och regulator på den och det sitter en lite röd knapp ser det ut som på den, är denna nån tryck ut släppare som släpper ut gasolen som ligger i slangen när man inte använder den. För det luktar gasol i skåpet.
På vår gamla kände jag aldrig av detta men det kankse hade med att den var utanför bodelen.

Nån som har det som jag har det nu? Känner ni doften av gasol?

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Gasolskåp inne i Garaget!

en väldig liten doft av gasol har jag i gasolskåpet, inget mätbart och inget läckage. Jag använder regelbundet, även när flaskorna har suttit ett tag ansluten, AGA´s läckspray.
Om det finns ett dräneringsrör vid regulatorn är den röda knappen till för att släppa ut trycket. Titta efter eller ta ett kort och lägg in det på sidan så att vi kan se det.
:yes:

Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Kan det va flaska som luktar när det har vart stängt ett dygn?

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Vi har ett gasolskåp i plåtisen bak. Tätad dörr och ventilation nedåt. Gasolens luktämnen är väldigt starka så det doftar lite när man öppnar. Kollades av gasolexpert som sa att det går knappt att vädra ut på flera timmar utan att det är någon risk. Kommer ju alltid lite från slangen när den lossas och doften sitter i. Eftersom det är ett slutet utrymme utan genomluftning förutom den läckande gas som rinner ut nedåt. Vi känner en tydlig lukt när man öppnar som inte försvinner förrän jag tvättade ur ordentligt, men kommer tillbaka efter några byten. Enligt gasolexperten var det inget läckage.

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Kolla med Läckagespray , eller blanda en lösning med vatten och såpa och spraya på alla anslutningar i skåpet .

Toppen