• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem runt 0 grader

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Ett annat "frysproblem" med gasol kan uppträda vid fuktig väderlek, eller vid temperaturer kring +2 till -1 grader. Detta oavsett järnflaska, aluminium eller kompositflaska.
Vid dessa temperaturer kan luften innehålla stor fuktighet, som tar sej in i reduceringsventilen genom det lilla ventilationshålet på ovansidan till höger.
När sedan pannan startar, sjunker trycket,varpå minusgrader bildas, då "fryser"
membranet fast därinne,o ingen gas kommer fram.
När det händer ,,,ställ reduceringsventilen på "högkant" med hålet nedåt, istället för vågrätt, och låt den stå så,,, samt håll händerna på den en stund, så den tinar,,,
Sen slipper du det problemet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasolproblem runt 0 grader

Detta problem med frost i reduktionsventilen drabbade mig av och till för runt 30 år sedan när jag hade ett självbygge med gasolflaskorna i kallt utrymme utanför bilen. Och då inte enbart vis temperaturer runt fryspunkten utan ännu lättare vid riktigt kallt väder.
Boten för detta var att jag alltid hade med en liten flaska absolut alkohol och en injektionsspruta med lagom fin nål; en liten dos alkohol i reduktionsventilens hål och problemet var löst. På senare år med gasolen i ett lagom uppvärfmt utrymme har frostproblem aldrig inträffat.
Aake
 
Toppen