• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasollågan oanvändbar?

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Den tredje gasollågan har vi inte kunnat använda på grund av
att värmen når väggen. Hur kan man bygga spisen så att värmen
förstör sätets baksida?

Vi har löst det genom en perstorpsplatta med luftspalt bakom.
Perstorpen kommer från en gammal skärbräda som ja delat
mitt uti. Den var dubbelsidig med masonitskiva mellan och var
lätt att klyva. Så här blev det!


tur_362.JPG
 
A

Amatören

Guest
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Lite konstigt att tillverkaren inte har tänkt på det men det var ju en bra lösning även om man tycker att man skall slippa vara uppfinnare på en så ny och fin bil?

Kanske ett litet mail till tillverkaren med en bild på lösningen så dom får upp ögonen för problemet och åtgärdar till nästa modell?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.647
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Här är det uppenbart att husbilstillverkaren inte följt monteringsanvisningen för spisen ifråga.

Denna typ av slarv/nonchalans upptäcktes tidigare av den oberoende tredjepartskontroll som AVL/MTC gjorde, men som tyvärr är avskaffad sedan några år.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Det finnes fra produsenten en metalplate med hengsler som kan monteres på glassplaten. Når en slår opp glassplaten kan en sette denne platen mellom treveggen og spisen - husker jeg ikke feil så er dette et krav fra Cramer (Dometic) når en monterer spisen mot en vegg. Jeg ville krevd at fabrikken bekostet denne feilrettingen - mangelen er en produksjonsfeil.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Denna typ av slarv/nonchalans upptäcktes tidigare av den oberoende tredjepartskontroll som AVL/MTC gjorde, men som tyvärr är avskaffad sedan några år.

Tycker det är ganska bra att Jordbrogänget är borta.
De hade för övrigt inte hittat att ett skydd fattats på en bil om "typbilen" haft detta skydd
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Hej ett litet tips på IKEA finns härdade glashyllor med borrade hål .sätt upp med distans från väggen det finns olika sätt jag använde små koppar tätningar som rörläggarna har till kopplingar Hälsningar Yngve P S Det blir proffsigare än perstorp DS:wideeyed:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Eftersom jag ligger på gränsen med vikterna räknar jag på allt
jag monterar in i bilen och perstorp väger en tredjedel mot glas
varför det inte är något alternativ för mig.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Ännu ett tips.Använd en aluminiumplåt.Reflekterar bort värmen.Behöver ingen luftspalt.Har testat med aluminiumfolie/stanniol limmat direkt på skåpet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Den metallplaten som hører til Cramer glasslokket ser ut til å være en tynn akuplate. Veggen bak blir ikke oppvarmet under bruk. Tror ikke denne platen med fester veier så mye som er perstorp plate - og dette er den som skulle vært montert fra fabrikken.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Hej golddigger det var ju så att han skrev att perstorp skärbrädan var lättare än glashyllan kan man verkligen undra ,men smaken är som baken ,han kanske blev förnärmad för att jag en snyggare lösning,men det var inte meningen att reta någon med mitt förslag eftersom jag har byggt om min husbil nästan hela inredningen så tyckte jag att jag ville dela med mig med en snyggare lösning hoppas att någon annan har nytta av min lösning på ett problem Med somriga hälsningar Yngve:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasollågan oanvändbar?

Glassplate eller en aluplate er snygge, og effektive. Testet selv alu som varmeskjerm under en trekolgrill, limte aluplate på bordet som grillen sto på og smeltelimet smeltet ikke under aluplaten.
 
Toppen