• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkylen startar inte

F

F.d. 52994

Guest
Något har hänt med mitt kylskåp, det startar inte när jag håller inne termostatvredet, det bara blinkar. Fricampade under midsommar och då fungerade allt till belåtenhet, när jag åkte därifrån flyttade jag över till batteridrift och väl hemma stängdes allt av. Nu i helgen skulle jag starta upp det igen men det var helt omöjligt att få igång det på gasol. Är det någon som har haft liknande problem så ge mig ett tips vad jag skall göra
mvh Curt
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylen startar inte

Hej Curt,

Vet inte vilken modell du har, men principen är väl den samma på alla tror jag.
Jag tog bort det yttre gallret, skruvade bort brännaren och blåste rest från sand damm och rostflagor. Sedan skruvade jag bara ihop det igen och det har fungerat sedan dess.
Lycka till,

Med vänlig hälsning Ted
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasolkylen startar inte

Det är vanligt att insekter eller spindlar kryper in i brännaren, så gör som fg inlägg föreslår. Räcker inte detta så måste du skruva av brännaren och göra den ren.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylen startar inte

Samma problem har uppkommit för oss, sotade men det hjälpte inte knackade på magnetventilen som släpper fram gasolen efter detta så funkade skåpet som vanligt1
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylen startar inte

Och vi har ungefär samma problem. Vi har ett nytt Thetford kylskåp. Plötsligt vill den inte fungera på gasol. Mycket frustrerande att behöva leta el-platser.
Visade sig att det är kretskorten sin inte kan "kommunicera" med varandra.
Kylen fungerar i ca 100 timmar. Vi ska få monterat nytt kort när vi kommer hem igen.
Lösningen för oss är att dra isär elkontakten innanför nedersta gallret, sen funkar det 100 timmar igen...
/Gunnar
 
F

F.d. 25247

Guest
Sv: Gasolkylen startar inte

om det inte knäpper när det blinkar är det nog ett litet relä det var det på min. var inte så dyrt och bytes på 5 minuter
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Gasolkylen startar inte

Ja då var det fixat, en mikroskopisk flaga som täppte till hålet i koppen/silen.
Nu kan jag dra iväg på fricamp igen. :D
 
Toppen