• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolförsörjning

F

F.d. 866

Guest
Hej alla husbils frender!
Skulle vilja föreslå att ni monterar gasoltank, då är problemet med dyra gasolflaske byten borta, gasolen kostar 9,75 litern 20120316:cool:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasolförsörjning

Ett problem är att det på sina håll är långt mellan de platser där det går tanka gasol. I Östersund går det inte utan som närmast i Stjördal eller Sundsvall, alltså omkring 20 mil hemifrån.
Men visst vill jag kunna tanka gasol och därför har jag beställt nästa bil ( http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/432288) med så pass stora tankar att jag räknar med att klara mig ett bra tag även vintertid; 2 x 24kg och dessutom en P11 som reserv.

Riktigt hur mycket dessa tankar, monterade mellan bilens rambalkar, kan tänkas kosta vet jag inte, eftersom jag fått ett totalpris på bilen. Men av tillverkarens lista på extrautrustning framgår att en 24 kg gastank med Eis-Ex kostar 1.580 € monterat och klart.

aake

Senast ändrad:
F

F.d. 661

Guest

Tankar man dessa alugas flaskor på en vanlig gasmack, samma som man tankar sin gasdrivna bil på, eller är det bara speciella ställen man kan fylla dom?

bussen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2025

hej 22 23 liter väger ca 11 kg p11 alltså strax under halkilot har jag för mej
dom tar från 8,50 litern söder ut på lpg fyllning mvh stefan

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad jag förstår så säljs i vilket fall på kontinenten LPG som en blandning av propan och butan, där blandningsförhållandena varierar med årstiden. Inte roligt att komma hem med butan i tanken inför vintersäsongen.
Vet någon om den LPG som säljs i södra Sverige är 100% propan?

aake

F

F.d. 1286

Guest

Här på Algarvekusten i Portugal betalar vi 7,60 €/l och det tankar vi i vanliga svenska, tyska, franska, spanska och portigisiska flaskor.:spinny:

F

F.d. 25023

Guest

Här kommer några listor, i Sverige har vi tankat på många olika ställen, funkar alltid bra.
Det finns fina trådar här på forumet om både tankställen och gastankar. Sök t.ex "alugas" med sökfunktionen ovan.

Vi har två ALUGAS-flaskor, sammanlänkade och fylls genom en slang.

Visa bilaga 101113 estaciones_de_servicio_autogas_SPANIEN completo.pdf

Visa bilaga Fyllningsplatslista total.php.pdf

Visa bilaga Tankstationer för gasol i Sverige_aspx.txt

hälsning
jyrki

F

F.d. 661

Guest

Tack för svar :) men jag antar då att det alltså inte är samma gas som man tankar i sin personbil? Har nämligen en som gasmack bara nån km hemifrån men den var inte med i listan, hade ju varit helt suveränt att bara kunna svänga in och tanka när man ska iväg och slippa ta hänsyn till några öppettider mm

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tack för svar :) men jag antar då att det alltså inte är samma gas som man tankar i sin personbil? Har nämligen en som gasmack bara nån km hemifrån men den var inte med i listan, hade ju varit helt suveränt att bara kunna svänga in och tanka när man ska iväg och slippa ta hänsyn till några öppettider mm

Det är möjligen inte en Fordonsgasstation du har där? Det är biogas, lätt att förväxla!

Toppen