• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolförbrukare.

F

F.d. 940

Guest
Måste man göra en ombesiktning om man lägger till eller tar bort en gasolförbrukare.
Kontrolleras detta vid en vanlig besiktning utan gasoltest.
Arne.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolförbrukare.

Numera finns det ingen obligatorisk årlig kontroll av gasolanläggning så kravet på ombesiktning eller liknande torde ha utgått.

Någon med riktigt nyregistrerad bil kan kanske informera om hur registreringshandlingarna ser ut beträffande gasolanläggning. Står det något om antal förbrukare numera??
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Gasolförbrukare.

Hej. Jag tror att gasolanläggningen ingår i bilens typgodkännande. För när jag kollade upp hur det var att eftermontera ugn i bilen så var det bara en specifik ugn som var godkänd i min bil.

Mvh.
Tommy
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Gasolförbrukare.

Jag har funderingar på att som vinterprojekt byta ut Gasolpannan och ersätta den med Truma Combi D 6 E.
Är det någon som har denna panna i sin husbil.
Arne.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Gasolförbrukare.

Bilprovningen besiktigar inte gasinstallationen på husbilar längre. Detta ingår numera som en tilläggstjänst av Bilprovningen.

Jag besiktigade min husbil för en månad sen och de ställde snällt frågan ifall de skulle undersöka gasanläggningen.
Svaret blev lite småländskt.
- Gärna, om det inte kostar något.
Blev alltså ingen gasbesiktning på min husbil.

T
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Gasolförbrukare.

Ja nu är Gasolpannan demonterad och Trumas nya dieselpanna Combi D6 på plats.
Lite eljobb kvar men det fixas i helgen.
Det var en hel del arbete med att byta men det var det värt.
Dieselpannan arbetar tyst och fint men däremot så väsnas bränslepumpen en del,jag kommer att åtgärda detta när det blir varmare ute (pumpen sitter under bilen).
Nu är det slut med täta byten med gasol.:)
Detta kommer naturligtvis aldrig att löna sig,men det är mycket bekvämare.
Arne.
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Gasolförbrukare.

Någon som har en aning om att att använda butan iställt för
propan, måste något åtgärdas på kylskåp och värmare.

Roland.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolförbrukare.

Det är ingen skillnad beträffande förbrukarna mellan butan och propan. Skillnaden är att butan bara går att anända ner till 5 - 10 grader plus medan propan kan användas vid åtskilliga tiotal minusgrader. För att använda butan under vintern så måste flaskorna alltså stå i uppvärmt utrymme, något som kan vara svårt att åstadkomma i en husbil.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasolförbrukare.

Hej
Vid besiktningen i höstas så lät jag bilprovningen kolla gasolen.Jag är ingen Smålänning så jag tog säkerheten före snålheten.
Fick ett kontrollmärke att fästas i (på) husbilen.Kan var bra om man någon gång står på en camping och de kräver kontrollmärket.Vilket de borde göra i säkerhetsynpunkt mot andra campare.
/Vidhem
 
Toppen