• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolbrännare Kylskåp

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Hej, Kör en Knaus 800 Liner med Dometic kyl o frys från 2008 Tror betäckningen är RM 7651. Behöver byta gasolbrännaren då kylan i skåpet är dålig vid gasoldrift. Hela skåpet med kyl, frys o ugn måste lyftas ur för att komma åt byte av brännaren. Tror att även ugnen som sitter högst upp försörjs av samma brännare??
Min fråga om någon på forumet har erfarenhet av detta arbete och om det är svårt och tidsödande??

Beda & Botvid

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2025
Börja med att öppna nån luftningslucka från utsidan där borde du lätt komma åt brännaren, sota brännare o skorsten..( regelbundet, var/ vartannat år)..
Sök på ..”sota brännare”..

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Tyvärr kan vi inte komma åt brännaren från utsidan då galler saknas. måste lyfta ut hela skåpet. Därför jag frågar på Forumet om någon har erfarenhet av detta jobb.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Är det någon lucka inifrån garaget till kylen? Gasen brukar ju vara rör hela vägen och då blir det svårt att dra ut skåpet utan att lossa röret. Vissa har friskluften under skåpet.

Toppen